Sygeplejersken
Uddannelsen matcher behovet
Sygeplejersken 2004 nr. 25, s. 14-15
Af:
Ulrik Norup Jørgensen, journalist
Den nye uddannelse giver kompetente sygeplejersker, der kan leve op til samfundets og patienternes krav anno 2004. Foto: Nicolai Howalt
Tidssvarende. Den nye sygeplejerskeuddannelse giver nogle teoretiske kvalifikationer, som er mindst lige så vigtige som de praktiske, mener de sygeplejestuderende. De praktiske kundskaber kan indhentes på arbejdspladsen.
Den nye professionsbacheloruddannelse er en perfekt kombination af teori, metode og praktiske kundskaber. Sygeplejestuderendes Landssammenslutning (SLS) er meget tilfreds med den nye uddannelse og ser ingen fare for, at studiet er blevet for teoretisk.
Næstformand i SLS Stine Timm Lindharth er dog godt klar over, at nyuddannede måske ikke har de samme praktiske kundskaber som tidligere. Men det behøver ikke nødvendigvis at være et problem.
”Jeg ser det lidt som at få kørekort til en bil. Du lærer nogle regler og noget teori, og når du først har kortet, så skal du ud og lære at køre bil.”
Hvis den studerende ikke når at få nok praktisk viden under uddannelsen, så kan det indhentes på arbejdspladsen, efter at uddannelsen er afsluttet. Ansvar for egen læring er nøgleordet for næstformanden i SLS.
”Hvis man ikke når at komme omkring det hele under uddannelsen, så kan jeg godt forstå, at man føler sig usikker. Men det er meget op til en selv, hvor langt man er nået, når man er færdig,” siger Stine Timm Lindharth. Hun forklarer, at hun også selv frygter, hvordan det kommer til at gå, når hun engang bliver færdig med uddannelsen. Hendes løsning er at stille krav. Til sig selv og til arbejdspladsen.
Læringskontrakt
”Lav en læringskontrakt. Hvis ikke med personalet på afdelingen, så med dig selv. I denne uge skal jeg nå det og det,” eksemplificerer Stine Timm Lindharth og tilføjer, at afdelingen også har et ansvar for, at den nyuddannede får en god start på arbejdslivet. En af hindringerne kan være, at det kan være svært at finde tid til at undervise nyuddannede.
”Nogle gange bruger sygeplejersker masser af tid på noget, som ikke er en sygeplejerskes opgave. For eksempel at rydde op i depotet og rense madvognen. Så er det klart, at man ikke har tid,” siger hun. Hun ser den nye uddannelse som et vigtigt led i det skifte, der er ved at ske i faget. Hvor nogle arbejdsopgaver skal varetages af andre faggrupper, og hvor sygeplejerskerne skal have nye arbejdsopgaver.
”De nye er meget mere opsøgende i forhold til viden, og det er en fordel. De kan bruge teorien til at analysere og komme med løsninger til plejen. Man får meget dygtige sygeplejersker ud af det i den sidste ende,” siger Stine Timm Lindharth, som godt er klar over, at det ikke er alle steder, man bifalder den nye uddannelse.
”Der er en vis skepsis rundt omkring, men skepsis er altid godt, og i stedet for at grave grøfter mellem sygeplejersker fra den nye uddannelse og dem fra den gamle, skal man bygge broer. Se på de nyuddannede som variationer af det samme fag,” siger Stine Timm Lindharth.