Sygeplejersken
Nøgleperson og konfliktråd
Løsningsmodel. Føler en medarbejder på anæstesi- og operationsafdelingen på Holbæk Sygehus sig mobbet, kan hun gå til den kollega på afsnittet, som er blevet udpeget som nøgleperson. Nøglepersonen har tavshedspligt og er uafhængig af ledelsen.
Sygeplejersken 2004 nr. 26, s. 14
Af:
Susanne Bloch Kjeldsen, journalist
Efter aftale med den krænkede er det nøglepersonens opgave at tale med de berørte parter og forsøge at løse problemerne. Kan det ikke lade sig gøre, skal sagen tages op i et særligt konfliktråd, som bliver nedsat. Det består af repræsentanter fra afdelingsledelsen samt to sikkerhedsrepræsentanter. Derudover bliver det fra gang til gang suppleret af repræsentanter fra afsnitsledelsen, én fra den berørte afdeling og én fra et uvildigt afsnit.
Konfliktrådet har sanktionsmulighed, hvis medarbejdere ikke kan finde ud af at arbejde konstruktivt sammen. Rådet kan f.eks. bestemme, at to nattevagter ikke skal arbejde sammen. At en eller flere skal på kursus f.eks. i kommunikation. Eller at afdelingen skal arbejde med arbejdsmiljøet. Hvis den, der mobber, ikke kan ændre adfærd, bliver de personalepolitiske retningslinjer taget i brug, og i yderste konsekvens kan det ende med advarsler, samtaler og afskedigelse.
Projektet gik officielt i gang den 1. juli 2004. Det er planen, at der skal udarbejdes statistik over henvendelserne.
Anæstesi- og operationsafdelingen har i samarbejde med uddannelses- og udviklingsafdelingen udarbejdet funktionsbeskrivelser for nøglepersonen og konfliktrådet.