Sygeplejersken
Læring i klasseværelset
Kandidatspeciale: Samtaler og læring i klasseværelset - en sociokulturel undersøgelse af den lærerstyrede klassesamtale i sygeplejerskeuddannelsen.
Sygeplejersken 2005 nr. 18, s. 37
Af:
Henrik Vinter Billeschou, sygeplejerske, cand.pæd.
Specialet er en deskriptiv analyse af lærerstyrede klassesamtaler i sygeplejerskeuddannelsen og en vurdering af samtalernes læringspotentiale. Lydoptagelser af i alt seks undervisningslektioner i sygepleje og støttefag på første, tredje og femte semester blev analyseret ved hjælp af en sociokulturel lingvistisk læringsteori udviklet på baggrund af Vygotskys og Bakhtins arbejder.
Modsat et udbredt kritisk billede af den lærerstyrede klassesamtale var hovedparten af samtalesekvenserne dialogiske. Sekvenserne kunne kategoriseres i seks grupper. To af grupperne var karakteriseret ved, at de blev initieret af læreren. I fire grupper initierede de sygeplejestuderende dialogiske samtaler med læreren og medstuderende.
Undersøgelsen peger på, at klassesamtaler i sygeplejerskeuddannelsen domineres af dialog, og at studerende initierer en stor del af disse, og at der foregår en betydelig dialog mellem studerende indbyrdes og ikke kun mellem læreren og enkelte studerende. Lærerstyrede klassesamtaler indeholder også et noget miskendt læringspotentiale, idet de dialogiske samtaler synes at have en videnskonstruerende og -bearbejdende karakter.
Henrik Vinter Billeschou er ansat ved Sygeplejeskolen i Århus.