Sygeplejersken
Boganmeldelser
Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken
Sygeplejersken 2005 nr. 23, s. 50-51
Af:
Anne Vesterdal, sygeplejefaglig medarbejder
Erfaringer med et pionerarbejde
Birte Kaiser, Anni Korsbæk, Bente Strager
Mentor - Den fleksible vejleder
Esbjerg: CVU Vest Press 2004
293 sider, 265 kr.
Flere forsøg har vist, at mentorer er med til at fastholde tosprogede i uddannelse. En diplomuddannelse for mentorer i forbindelse med det syddanske projekt "Kompetenceudvikling i forhold til sygeplejeuddannelsen til nydanskere" er blevet oprettet.
"Mentor - den fleksible vejleder" er en antologi, som beskriver den nye diplomuddannelse og redegør for resultatet. De nye diplommentorer, underviserne og de projektansvarlige skriver om deres erfaringer med mentorskab i forhold til nydanske sygeplejestuderende.
En del af diplommentorerne er selv nydanskere. Forfatternes forskelligartede baggrund betyder, at artiklerne er af meget forskellig faglig og sproglig kvalitet. Men de har alligevel hver deres charme og vidner om mod og engagement. Bente Strager og Birte Kaisers artikler dokumenterer en omfattende teoretisk og erfaringsbaseret indsigt i mentorskabets kvaliteter, udfordringer og problemer set fra en socialkonstruktivistisk position, mens Nancy Sørensen fra Tanzania reflekterer over de erfaringer, hun har gjort sig som mentor i forbindelse med nydanske og danske studerendes gruppearbejde.
Mest nerve har Istok Tepavcevic og Anne-Mette Haugaards fortællinger, der med udgangspunkt i konkrete eksempler anskueliggør, hvordan den stærkt individualistiske diskurs i samfundet foregår bag om ryggen på mente og mentor, og hvilke krav det stiller til mentors bevidste forholden sig til de kulturelle forskelle i samarbejdet.
Forfatterne henvender sig til studerende, vejledere og undervisere på de mellemlange videregående uddannelser og til studievejledere, kliniske vejledere og praktikvejledere, som søger inspiration og anvisninger på nye veje i vejledningsarbejdet til studerende med særlige behov. Deres ønske er, at antologien kan give anledning til debat om mangfoldighed, ledelse og kulturmøder i sundhedsvæsenet og på uddannelsesinstitutionerne.
I betragtning af den seneste tids debat om diskrimination af sygeplejersker af fremmed herkomst ser der ud til at være behov for antologiens budskaber. Selv om antologien måske formidler flere overvejelser over mentorfunktionen end anvisninger på, hvordan den kan udfolde sig, er formidlingen udtryk for et stykke pionerarbejde og for, at nogen har påtaget sig den forpligtelse, det er at gå foran. De gør det gerne. De har en plan. Lad os andre følge i deres fodspor.
Af Lone Hougaard, vicerektor på Sygeplejeskolen i Vejle.
Punktum for livet
Martin Shepard
Døden
En bog for døende og pårørende
København: Gyldendal 2005
165 sider, 279 kr.
"Døden" handler om de svære følelser og kontakten mellem mennesker, som står hinanden nær, og hvor den ene skal dø. Psykiateren Martin Shepard tager udgangspunkt i livet og skriver, at vi kan lære meget om os selv ved at forholde os til døden. At dø er også en af livets handlinger.
Relationen til et døende menneske er som hos dansepartnere, der udøver en umærkelig indflydelse på hinanden, og hvor man nogle gange fører og andre gange følger. At kunne håndtere sine egne følelser er nært forbundet med at kunne håndtere den andens. Tendensen til at spejle os i hinanden gør os i stand til at sætte os i den andens sted og forstå, hvordan den anden har det. Empati er et vigtigt redskab i den intime kontakt med døden og derfor interessant, fordi den gør døden til livets punktum og ikke til en dunkel fodnote.
En stor del af bogen er baseret på dialog, som gør den levende og berørende. I et afsnit, som handler om, hvad man fortæller til en døende, står: "Det eneste, der er værre end at få at vide, at man har kræft, er at tro, at man har det, og at ingen fortæller det til en. Sandheden er barsk - men endnu barskere er det at leve på en løgn." Selvom der nok aldrig er et godt tidspunkt at viderebringe sandheden på, så giver dette citat mening for en af de berørte: "Det bedste snit er det hurtigste." Sandheden slår ikke ihjel - det gør sygdommen.
Det handler ikke om at svælge i melankoli, men om ikke at give efter for udenomssnak. At kende sandheden fremhæves som et gode af dem, som rammes af kræft, fordi de oftest har mere tid til at forberede sig på døden. Der er noget, som skal nås, der skal tales med nære venner og bekendte og afsluttes ting. Det er ikke muligt ved ulykker eller akut dødelig sygdom.
Den eneste reelle mulighed, vi har for at møde dødens realitet med større ligefremhed og større medfølelse, er, at vi har en åben kommunikation og tør diskutere vores frygt, holdninger og sorg.
En let og overskuelig bog med anvisninger på, hvordan man kan forberede sin egen død og være tæt på andres. Der er også konkrete anvisninger på begravelse, testamente og andre praktiske forhold.
Af Inger Jerichau, uddannelsesleder.
Interkulturel kommunikation som disciplin
Iben Jensen
Grundbog i kulturforståelse
Roskilde: Roskilde
Universitetsforlag 2005
148 sider, 168 kr.
Iben Jensen, lektor i kommunikation, indfører læseren i sin nyere forskning inden for interkulturel kommunikation. Hensigten er at skabe grundlag for en ligeværdig og respektfuld dialog, der bygger på faglig viden, interkulturel kompetence og kulturforståelse.
Med kultur og kommunikation i spil retter hun fokus på nationale og globale processer, kulturel identitet, diskrimination, medier og det flerkulturelle samfund. Hun gør det let tilgængeligt bl.a. gennem fortællinger fra forskningsinterview og hverdag. I anden del præsenterer hun analysemodel, analyseredskaber og metode.
Tekstuddrag og eksempler dels fra forfatterens egen kritiske tilgang og andres forskning, dels fra medierne tydeliggør, hvordan opfattelser af kultur skaber forståelser eller misforståelser, afhængigt af hvor opmærksom man er på hinandens fortælling, og respekt for hinanden som personer.
Iben Jensen stiller skarpt på brandaktuelle situationer i sundhedsprofessionelles hverdag. For at dæmme op for kultur som blinde pletter i kommunikation nuancerer hun, drøfter og forholder sig kritisk med udgangspunkt i menneskelig ligeværdighed. Gennemgående, tegnede figurer, der understreger tekstens pointer, illustrerer flot nogle af de rum, hvori interkulturel kommunikation udfolder sig.
Læseren introduceres til interkulturel kommunikation og kompetence som disciplin. Et område, der kan virke overvældende, behandles med overblik, viden og omtanke. Da færdigheder udvikles og læres i brug, efterfølges alle afsnit af opgaver og projektforslag. En god og grundig introduktion for dem, der vil møde forskelle i kultur som faglige udfordringer og i dialog præget af gensidig respekt.
Af Grete Mygind, sygeplejelærer, cand.comm. med speciale i psykologi, Radiograf- og sygeplejeskolen, Københavns Amt.
Det individuelle perspektiv skal fastholdes
Ingrid Hanssen
Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn
3. reviderede udgave
Oslo: Gyldendal akademisk forlag 2005
260 sider, 325 nkr.
Den reviderede udgave af "Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn" medtager ny forskning om interkulturelle kompetencer i sundhedsprofessionelt arbejde. Hensigten er at skærpe opmærksomheden på variationer i erfaringer med kultur, medicin og sig selv som person. Det er tydeligt i afsnittet om kommunikation, hvor fokus er på samarbejdet mellem sundhedsprofessionelle og deres patienter. Patienthistorier fra kvalitative interview i sygeplejepraksis gør formidlingen indlevende.
I mødet med fremmede udtryksformer vælger vi modstanden eller samarbejdets vej, argumenterer Ingrid Hanssen, doktor i sygepleje. Dermed sætter hun professionelles ansvar og rolle i spil. Autonomi som etisk princip i interkulturel sygepleje drøftes med afsæt i relevant teori og metode.
Rygraden i Ingrid Hanssens tilgang til interkulturel sygepleje bliver at fastholde patienters individuelle perspektiv over for forestillinger om kultur. Argumentationerne underbygges af forskningsforankret viden om interkulturelle forhold fra Skandinavien.
"Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn" er bogen til sundhedsprofessionelle, der søger fagligt kvalificeret inspiration til at reflektere over og udvikle interkulturelle kompetencer, der imødekommer variationer mennesker imellem i et mangfoldighedsperspektiv.
Af Grete Mygind, sygeplejelærer, cand.comm. med speciale i psykologi, Radiograf- og sygeplejeskolen, Københavns Amt.