Sygeplejersken
5 faglige minutter: Har du fodret dit omsorgssystem i dag?
Der er aldrig skabt en times mere omsorg på grund af et omsorgssystem. Til gengæld er der skabt systemer, der kan bevise, hvor lidt omsorg der bevilliges og ydes, og det i sig selv er ikke så ringe.
Sygeplejersken 2006 nr. 1, s. 46
Af:
Birgitte Harild, sygeplejerske, leder af visitationsafdelingen i Halsnæs Kommune
Forestil dig, hvor mange timer du bruger om måneden på at fodre dit omsorgssystem med ord, tal og krydser. Forestil dig så, at de samme timer går til at hjælpe de syge og de svage.
Du har nu to muligheder. Den ene er at fastslå, at fanden skabte alle omsorgssystemer, og at de er en personlig straf, du er pålagt for dine utallige synders skyld.Den anden er at klynge dig til troen på, at din dokumentation gør en positiv forskel i plejen, og at de oplysninger, du formidler, bliver brugt til noget fornuftigt.
Hvis du ikke kan beslutte dig for hvilken, så vælg begge. Det gør jeg: mandag til onsdag det første, torsdag til fredag det sidste.
Der er aldrig skabt en times mere omsorg på grund af et omsorgssystem. Til gengæld er der skabt systemer, der kan bevise, hvor lidt omsorg der bevilliges og ydes, og det i sig selv er ikke så ringe.
Omsorgssystemer giver simpelthen mindre omsorg for de samme penge, for systemet skal fodres, så bevisbyrden kan løftes. Det er et faktum, og hvis nogen her i 2006 vil påstå, at der spares tid ved at indføre eller opgradere systemer, så er det tilladt at klaske sig på lårene og udstøde hånlige lyde. Glem det. Omsorgssystemer er krævende, altædende monstre på linje med drager og vampyrer.
Så meget desto vigtigere er det at holde fast i de andre formål med systemerne: gennemsigtighed og dokumentation.
Hvad går sygeplejersker og laver - hvis de laver noget - hos patienterne? Det ved vi faktisk meget om i dag. I de fleste kommuner laver de mere, end de har normeringer til, men det forstyrrer ikke store ånder. Det siger måske noget om kvaliteten, men det er ikke den, vi måler på.
"Når der ingen klager kommer, er alt godt," var devisen i mange år. Systemet byggede på tillid og den kontrol, der ligger i kollegernes øjne, når vi blev afløst. Det vil sige, vi kontrollerede os selv, og den individuelle sygeplejerskes hukommelse var en del af dokumentationen. Således har jeg som leder skullet prioritere og vurdere på baggrund af, at "... Erna bestemt mener at kunne huske, at hun måske skiftede sår hos fru Frandsen i onsdags ..." og den holder ikke i byretten. Faktisk har jeg været i byretten med den, og den holdt ikke. For vi skrev ikke det ned, vi havde planlagt, og vi skrev slet ikke noget, hvis vi ændrede på planerne, hverken om pleje eller besøg.
Aldrig har der været noteret så meget ned om hver eneste lille prut, og aldrig har det været så besværligt og arbejdskrævende at fodre det elektroniske udyr, der tilsyneladende aldrig bliver mæt.
Og aldrig har pleje været så dyrt, og aldrig har så få timer nået borgerne. Det bekymrer politikerne, der ikke kan bestemme sig til, hvad de helst vil investere i fremover: flere timer i hjemmet hos borgerne eller vurderinger og dokumentation, der tæller som administration.
De kan godt få det hele, men så er det pungen op af lommen to gange, for selv en femogtyveøre kan kun bruges én gang.
Og når de nu har pungen oppe af lommen, så helst lidt mere end en femogtyveøre.
Klummen ”5 faglige minutter” er en personlig tekst, som gør rede for sit indhold ved hjælp af fortællinger, skrøner, citater m.m. En klummeskriver skal ikke følge almindelige journalistiske krav om saglig, objektiv gengivelse af kendsgerninger.