Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Det tavse kald

Gode vibrationer. Selv når alle patienter har brug for hjælp samtidigt, ånder der nogenlunde ro på Akut Modtageafsnit på Aalborg Sygehus. I hvert fald akustisk, hvor ringende klokker er blevet afløst af vibrerende telefoner i personalets brystlommer.

Sygeplejersken 2006 nr. 20, s. 30-31

Af:

Christina Sommer, journalist

SY-2006-20-31aVibrationer eller … Nogle vælger en svag ringetone, mens andre som Lene Secher har sat telefonen på lydløs med vibrator. Fælles for alle er, at patientkaldene når hurtigt og ret så tyst frem til rette person. Foto: Michael Bo Rasmussen.

"Nurse finder" står der meget passende med rødt på fladskærmen. Sygeplejerske Lene Secher er netop mødt på Akut Modtageafsnit (AMA) i Medicinerhuset på Aalborg Sygehus, og noget af det første, hun gør, er at logge sig på det elektroniske kaldesystem. Hun markerer, hvilke patienter hun er primær og sekundær kontaktperson for, og putter en trådløs DECT-telefon i sin brystlomme, før hun går videre med dagens opgaver.

Hiver en af hendes patienter i snoren efter hjælp, går vejen til Lene Sechers opmærksomhed nemlig ikke gennem en ringende klokke, men derimod telefonen, som vibrerer i hendes brystlomme. På displayet kan Lene Secher se, præcis hvem der har brug for hjælp, og komme patienten til hjælp ved lyden af sine hurtige fodtrin - og ikke meget andet.

"Der er ingen klokker, der ringer, og det giver en helt anden ro. Alle har arbejdet steder, hvor der både er ringende klokker og lamper, der blinker. Midt i vores ro og fred er jeg virkelig blevet klar over, hvor meget det påvirker både personale og patienter," siger Lene Secher.

AMA har plads til i alt 16 patienter med vidt forskellige problemer lige fra lungebetændelser til Kronisk Obstruktiv Lungelidelse (KOL), alkohol- og stofmisbrug. Vagternes travlhed varierer meget, og er Lene Secher optaget som primær kontaktperson andetsteds, går kaldet videre til den sekundære kontaktperson efter fire ring. Er dette også forgæves, ryger det ud til alle på vagt, ligesom en lampe over hver stue tavst lyser rødt, hver gang en patient trækker i snoren. Så er man sikker på, at hjælpen når frem.

SY-2006-20-31bDet store whiteboard, hvor oversigten over patienter og vagthavende medarbejdere løbende er blevet ajourført, er også blevet computeriseret. Her er Lene Secher (tv.) i gang med at vende sine patienters status før stuegang, i dag med afdelingslæge Georg Thorsell og lægestuderende Silja Braaten, Hæmatologisk afdeling, Aalborg Sygehus. Foto: Michael Bo Rasmussen

De trådløse telefoner bruges også til interne opkald og sms'er i Medicinerhuset, ligesom evt. brandalarmer og nødkald også går til telefonerne. Alle telefoner er koblet på afdelingens i alt 11 monitorer, og falder en patients blodtryk f.eks. voldsomt, vil alarmen ryge videre til alle telefondisplays: "Det betyder, at jeg kan bevæge mig lidt længere væk fra patienten, men stadig være sikker på, at jeg modtager alarmen."

Har det nye kaldesystem slet ingen ulemper? "De første dage var lidt kaotiske, men nu har vi styr på det, selvom der nok er nogle finesser ved systemet, vi endnu ikke har opdaget. Skulle det gå i stykker, skal der også ofte fagfolk til at fikse det, og vi skal som altid tænke på hygiejnen. Men ellers har vi kun haft ganske små opstartsproblemer. 

Hvad er din bedste oplevelse med en patient i den seneste uge?

"Det var, da vi i samarbejde med det geriatriske team fandt en aflastningsplads til en af vores patienter. Der var en uge til, han skulle på plejehjem, han klarede sig dårligt og var bange for at være hjemme. Vi løste et presserende problem for ham og hans familie, der gav udtryk for deres glæde og taknemmelighed, og det er altid en god fornemmelse."