Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Fem pjecer om studiemetoder i klinikken

Artiklen henvender sig til sygeplejersker med interesse for klinisk undervisning. Den er baseret på en spørgeskemaundersøgelse fra Hvidovre Hospital, som viser, at fem pjecer om studiemetoder er forståelige og anvendelige for sygeplejestuderende.

Sygeplejersken 2007 nr. 5, s. 39-39

Kliniske vejledere og kliniske uddannelsesansvarlige sygeplejersker på Hvidovre Hospital har revideret og kvalitetssikret hospitalets skriftlige materiale til sygeplejestuderende om studiemetoder. Materialet er udarbejdet af en arbejdsgruppe, og hensigten var at præsentere den enkelte studiemetode på en måde, der opleves forståelig, brugbar, og med et layout, som tiltaler de studerende.

Metode

Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført af to kliniske vejledere på Hvidovre Hospital i foråret 2004. Hospitalet modtager ca. 400 sygeplejestuderende årligt. I undersøgelsen deltog alle studerende, som i februar startede på somatiske afdelinger. Spørgeskemaet var udformet som et afkrydsningsskema med mulighed for kommentarer og idéer (1). Vi udsendte 108 spørgeskemaer og fik 100 besvarede skemaer retur, hvilket giver en svarprocent på 93. Besvarelsen af spørgeskemaet foregik i forbindelse med planlagt undervisning. Data blev efterfølgende bearbejdet ved hjælp af simpel optælling og indtastning i Excel regneark. Undervejs blev formål, resultater og konsekvenser drøftet med kliniske vejledere. Vi har fået supervision af forskningsleder for Pleje og omsorg i Forskningsenheden på Hvidovre Hospital, Nete Hornnes.

Formålet var at undersøge, i hvilket omfang de fem pjecer bliver anvendt, og om de studerende mener, pjecerne er forståelige og giver de nødvendige oplysninger. Resultatet af undersøgelsen skulle bruges til at afklare, om vi fremover kunne anvende samme struktur til at udarbejde flere pjecer.

Undersøgelsen viser, at der er et udbredt kendskab til pjecerne. De studerende er bekendt med pjecernes indhold, og de synes, pjecerne er overskuelige og brugbare, da opbygningen og sproget vurderes som hensigtsmæssigt. Der er størst kendskab til pjecerne "Læringsaftalen," "Portfolio" og "Praksisbeskrivelse." Det svarer til den tradition, der er på Hvidovre Hospital. Pjecerne "Plejeplan" og "Studieplan/vægavis" er mindre kendte. Det skyldes formentlig, at disse pjecer ikke er nævnt som studiemetode i studieordningen, og der er få afdelinger, som har tradition for at anvende disse metoder.

Der er store variationer i, hvor mange pjecer den enkelte studerende anvender, samt i hvilken grad den enkelte pjece anvendes. I relation til brugen af læringsaftale og praksisbeskrivelse som metode er det en proces at blive klog på, hvordan metoden kan bruges. Det kan være derfor, at de studerende bruger disse pjecer flere gange.

Vi mener, at læringsaftalen og praksisbeskrivelsen er velegnede studiemetoder og supplerer hinanden godt i den kliniske undervisning. Læringsaftalen kan være med til at skabe struktur i de studerendes læringsforløb, og praksisbeskrivelsen er velegnet til at bearbejde oplevelser i praksis.

Forståelige pjecer

Undersøgelsen viser, at pjecerne er forståelige. I spørgeskema-undersøgelsen havde de studerende mulighed for at komme med supplerende kommentarer, og disse har ikke givet anledning til ændringer. Vi har fået forskellige erfaringer omkring arbejdsprocessen og dens betydning for resultatet af undersøgelsen. Det er gavnligt at bruge en del tid på at få afklaret undersøgelsens formål, metode og design. Bl.a. har vi arbejdet meget med den sproglige udformning af spørgeskemaet. Det er væsentligt at have struktur på, hvordan data skal behandles statistisk, og sørge for, at der er afsat god tid til at bearbejde data.

Gruppen arbejder nu på at udvikle flere pjecer om studiemetoder. Undervisning i de enkelte studiemetoder gives bl.a. som led i den fælles introduktion af sygeplejestuderende. Der tilbydes individuel vejledning hos den enkelte kliniske vejleder. En kvalitativ interviewundersøgelse vil kunne belyse, hvilken læring der sker, når den studerende anvender pjecerne.

Rikke Claudinger er klinisk vejleder i Reumatologisk-geriatrisk afdeling på Hvidovre Hospital.
Janne Orbæk er klinisk vejleder i Gastroenheden på Hvidovre Hospital.

Litteratur

  1. Madsen M. Kvantitative forskningsmetoder - forskningsprotokollen. I Koch L og Vallgårda S (ed): Forskningsmetoder i folkesundhedsvidenskab. København: Munksgaard; 2003