Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Boganmeldelser

Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken

Sygeplejersken 2007 nr. 7, s. 67

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

En fornøjelse

Kirsten Amstrup

Husker du, så glemmer jeg ...

Ressourcer hos gamle med svær demens

København: Hans Reitzels Forlag 2006
128 sider, 179 kr.

SY-2007-08-67aAt et gammelt menneske, der er ramt af demens, er et voksent og værdigt menneske med mange bevarede ressourcer, burde være klart for enhver, men sådan er virkeligheden ikke. Pårørende og professionelle omsorgsgivere oplever ofte samværet med den demensramte som vanskeligt, og faglitteraturen er præget af fokus på svækkelse og mistede færdigheder hos mennesker med demens.

Derfor har det været en fornøjelse at læse Kirsten Amstrups bog. Hun har bevidst haft fokus på de ressourcer, der er bevaret, og målet er at vise dem gennem gamle menneskers ord og handlinger i en humanistisk tilgang til området.

Bogen er blevet til i forbindelse med et kvalitativt forskningsprojekt, som afsluttede forfatterens MA-studium i socialforskning og gerontologi ved University of Wales. Kirsten Amstrup har udført sit projekt som en observationsundersøgelse, hvor hun over fem måneder har fulgt 10 gamle mennesker med svær demens.

Forfatteren er sygeplejerske og har i flere år arbejdet som afdelingssygeplejerske på et geronto-psykiatrisk plejehjem. Hun blev meget optaget af omsorgen for plejehjemmets beboere og "tabte både hjerne og hjerte til de gamle mennesker med svær og kompliceret demens." Senere arbejdede hun som freelance sygeplejerske og underviser på området. Derfor var det en naturlig udvikling, at hun tog en mastergrad i socialforskning og gerontologi.

I bogen beskriver Kirsten Amstrup både sygdommen og den historiske udvikling i synet på plejen af demensramte. Hun viser, hvordan den medicinske model gradvis invaderes af tilløb til en humanistisk tilgang. Fokus flyttes fra sygdommen demens til det menneske, der er ramt af sygdommen. Udredningen er kort og klar, og Kirsten Amstrup henviser med respekt til andre forfattere, der har uddybet området, og hvis forskningsresultater hun bygger på. Derefter fokuserer hun på de ressourcer, der viser sig hos mennesker med demens, både i deres ord og handlinger.

I afsnittet, hvor hun præsenterer undersøgelsens deltagere, lykkes det at få deltagerne til at fremstå som individuelle mennesker med en klar personlighed. Eksempler på stærke sider hos deltagerne blev samlet i ni overordnede kategorier: socialt potentiale, kulturel kompetence, situationsindsigt, selvindsigt, assertiv kapacitet, kreativ udtryksevne, humor, fællesfølelse og vedholdenhed.

Ud fra sine observationer beskriver Kirsten Amstrup inden for hver kategori, i hvilken udstrækning hun ser de stærke sider hos deltagerne. Beskrivelsen viser tydeligt, at selv mennesker med svær demens har stærke sider inden for alle ni kategorier. Det er en fin beskrivelse, der viser forskerens indlevelse i samværet med de demente mennesker.

Deltagernes ressourcer kommer til udtryk i samvær med andre, og Kirsten Amstrup finder det iøjnefaldende, at deltagerne sjældent selv tog initiativ til social kontakt. Den viden understreger de pårørendes og plejepersonalets ansvar for at skabe betingelser for, at mennesker med demens kan deltage i livet og opleve velvære.

Kirsten Amstrup slutter bogen med ønsket om, at vi kan udvikle en empirisk forankret teori om mennesker med demens, og hun kommer med et udkast til en sådan teori, der skal have til formål at øge forståelsen og forbedre relationerne mellem mennesker med og uden demens.

Vibeke von der Lieth, studievejleder, ansat på CVU Øresund, sygeplejerskeuddannelsen Herlev. 

Kort nyt om bøger

Linda Kragelund.

Uddannelse til professionsbachelor i sygepleje - en kvalitativ undersøgelse af sygeplejestuderendes læreprocesser under klinisk uddannelse i psykiatri. Ph.d.-afhandling.

Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag; 2006.
249 kr.

Bogen er en lettere revideret version af forfatterens ph.d.-afhandling, som bygger på en kvalitativ undersøgelse af sygeplejestuderendes læreprocesser under klinisk uddannelse i psykiatri.

Et hovedbudskab er, at sygeplejestuderende kan tilegne sig relevant faglig viden, når de er sammen med patienter i hverdagssituationer, f.eks. når de laver mad sammen, køber ind eller går en tur. Disse aktiviteter kræver andet og mere end hverdagsviden og erfaring, fordi den psykiatriske patient ofte reagerer anderledes og uforudsigeligt på hverdagslivets aktiviteter. Men sygeplejestuderende og deres kliniske vejledere overser læringspotentialet i disse situationer.

Forfatteren udvikler gennem bogen en teori om sygeplejestuderendes læreprocesser i hverdagslivets aktiviteter.

Af Jette Bagh, sygeplejerske, cand.cur.

Helene Meinild.

Epilepsi og sygepleje af Dansk Sygeplejeråd; 2006.

Publikationen er tilgængelig på www.dsr.dk Den kan også rekvireres i Dansk Sygeplejeråds bogudsalg, Sankt Annæ Plads 30, 1008 København K, eller bestilles på tlf. 3315 1555. 40 kr.

Forfatteren ønsker at afmystificere de fordomme og misforståelser, der er knyttet til epilepsi. Bogen beskriver desuden anfaldstyper, observation, undersøgelser og behandling af epilepsi. De psykologiske og sociale konsekvenser af sygdommen inddrages i slutningen af teksten, og der er angivet uddybende litteratur om emnet.

Jette Bagh, sygeplejerske, cand.cur.