Sygeplejersken
Resuméer af international forskning
Resuméer fra Sygeplejersken nr. 7 2007.
Sygeplejersken 2007 nr. 7, s. 49-49
Af:
Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør
”Familiecentreret pleje” – en gennemgang af kvalitative studier
Sheilds L, Pratt J, Hunter J. Family centred care: a review of qualitative studies. Journal of Clinical Nursing. 2006;15:1317-1323.
Formål: En systematisk gennemgang af kvalitative studier, der omhandler "familiecentreret pleje."
Metode: Der er søgt litteratur i databaserne Medline, CINAHL, PsykINFO, ERIC og Cochrane. Der er søgt litteratur publiceret fra 1966 og frem til 2004. I alt blev der fundet 11 artikler, der opfyldte inklusionskriterierne. Alle artiklerne blev læst grundigt igennem, og da det ikke var muligt at anvende et redskab til vurdering af artiklerne og analyse af deres fund, blev artiklerne vurderet af forskerne, og deres resultater blev systematiseret ud fra ligheder.
Resultater: Der fremkom to hovedtemaer, der havde betydning for, hvordan "familiecentreret pleje" blev ydet. Det drejede sig om forhandling mellem personale og forældrene om forældrenes rolle og forældrenes og personalets opfattelse af personalets rolle i forbindelse med plejen af det syge barn. Desuden fremkom der et undertema, der blev betegnet "omkostninger," der henviste både til økonomiske og emotionelle omkostninger.
Bemærkninger: Forfatterne gør endvidere opmærksom på, at der ikke foreligger en fast definition på "familiecentreret pleje," men de foreslår en definition i artiklen. Da litteratursøgningen strækker sig over mere end 30 år, bringer artiklen alt, hvad der er skrevet om familiecentreret pleje frem til 2004.
Patienternes behov for information før hofte- eller knæalloplastik
Sjöling M, Norbergh K-G, Asplund K. What information do patients waiting for and undergoing arthroplastic surgery want? Their side of the story Journal of Orthopaedic Nursing. 2006;10:5-14.
Formål: At undersøge, hvordan patienter, der afventer hofte- eller knæalloplastik, indhenter viden relateret til deres sygdom, og hvordan denne svarer til patienternes behov for viden.
Metode: Undersøgelsen er foretaget på et svensk sygehus. Der indgik 16 patienter, 10 kvinder og seks mænd i alderen fra 54-75 år, der enten ventede på eller for nylig havde fået gennemført en hofte- eller knæalloplastik. Data blev indhentet via fokusgruppeinterview. Interviewene blev optaget på bånd, transskriberet, og der blev foretaget indholdsanalyse af materialet.
Resultater: Der fremkom to hovedtemaer: Hvordan patienterne indhenter informationer og råd, og hvilke informationer patienterne ønsker. Patienterne ønskede information om, hvad de selv kunne gøre for at håndtere deres nuværende livssituation, mens de ventede på operation. Det drejede sig om håndtering af smerter, og hvordan de kunne træne. Patienterne ønskede klar besked om, hvornår operationen kunne gennemføres, og de ville gerne have mulighed for at stille spørgsmål til personalet.
Bemærkninger: Forfatterne fandt endvidere, at patienterne i informationsprocessen ønskede at blive taget alvorligt, og at selve kommunikationsmåden spillede en stor rolle for patienterne. Undersøgelsen understreger vigtigheden af at inddrage patienterne i forberedelserne til deres operation, og anden forskning har også vist, at gøres dette systematisk, klarer patienterne sig bedre efter operationen.