Sygeplejersken
Boganmeldelser
Læs anmeldelserne i dette nummer af Sygeplejersken
Sygeplejersken 2008 nr. 11, s. 61
Af:
Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør
Sygepleje og pædagogik blandes, så begge områder fremstår uklare
Sidsel Tveiten
Pedagogikk i sykepleiepraksis
Fagbokforlaget
2. utgave 2007
280 sider - 389 nkr.
Bogens formål er at sætte fokus på sygeplejerskens pædagogiske funktion. Den retter sig mod sygeplejestuderende og sygeplejersker i praksis samt andre inden for sundhedssektorens uddannelsesplatform.
Bogen igennem fastslås det, at læring i sygeplejepraksis drejer sig om person, kontekst og situation, det drejer sig om relationer, kultur, sundhed og sygdom, om teori og praksis i én stor samhørighed.
Bogen indledes med eksempler fra pædagogiske situationer i sygeplejepraksis. Nogle af eksemplerne går igen som illustrationsmateriale i senere kapitler.
Herefter beskrives sygeplejerskens funktions- og ansvarsområde, og sygeplejerskens pædagogiske funktion uddybes.
Forskellige syn på læring bliver gennemgået, og nogle pædagogiske teorier præsenteres meget overfladisk, hvorpå forfatteren uddyber sammenhængen mellem læring og sygepleje.
Tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisning præsenteres som undervisningsprocessen i bestemt form, det indikerer, at der kun er en bestemt metodisk tilgang. Her bliver det klart, at det ikke er pædagogiske teorier, der er fundamentet for bogens pædagogiske udlægning, men normative praktiske handleanvisninger der beskriver, hvordan undervisning bør tilrettelægges, og hvilke overvejelser undervisningen bør bygge på.
De efterfølgende kapitler går i dybden med vejlednings- og undervisningsfunktionen, samt hvad der skal lægges vægt på i undervisning og vejledning af patienter, klienter og pårørende. Til sidst belyses undervisning og vejledning af studerende specielt med fokus på studier i praksis. Vi præsenteres for forskellige værktøjer til systematisering af undervisningen, og der gives eksempler fra praksis.
Hvert af bogens kapitler afsluttes med en boks, der indeholder opgaver til videre fordybelse. Dette er endnu en bog i rækken af bøger, der blander sygepleje og pædagogik, så begge områder fremstår uklare.
Bogen egner sig ikke som lærebog for sygeplejestuderende, da niveauet er for lavt, og det teoretiske fundament ikke er eksplicit. Bogen kan heller ikke anbefales til kliniske vejledere ud fra de samme betragtninger.
Af Jens Bydam, sygeplejerske, cand.phil.
Topaktuel i sygeplejen
David Bugge og Peter Aaboe Sørensen (red.)
Livtag med den etiske fordring
Forlaget Klim 2007
263 sider - 149 kr.
Har "Den etiske fordring" aktualitet" Er 1900-tallets etiksnak en overstået fase" Er vi nået dertil, at vi i stedet har retningslinjer for alt, og hvis ikke så udarbejder vi straks nogle"
Jeg mener, at "Den etiske fordring" er topaktuel i sygeplejen. Den er modvægt til en objektiverende sygepleje, hvor det spontane og skønnet bliver kvalt. Løgstrups ærinde var på mange måder at skabe sammenhæng mellem to kulturer, den naturvidenskabelige/teknologiske og den filosofiske/æstetiske. Den ene kan ikke eksistere uden den anden. Hans analyser er virkelighedsnære, og vi genkender det almenmenneskelige, det daglige og konkrete.
"Livtag med den etiske fordring" er en antologi, der belyser K. E. Løgstrups berømte bog "Den etiske fordring", som udkom første gang i 1956.
Antologien består af en række spændende artikler, der strækker sig over teologi, filosofi, politik, omsorg, æstetik, pædagogik og etik. Det er interessant at læse, hvordan Løgstrups livsfilosofi vokser frem, hvad den bygger op, og hvordan den finder sin form i så mangeartede felter, felter hvor mennesker lever med hinanden. Nogle af bogens afsnit er skrevet ud fra et særligt fagligt ståsted, men artiklernes bredde er interessant for sygeplejersker, som jo netop beskæftiger sig med at tyde menneskets mangfoldighed og sammenhæng i tilværelsen.
Det er godt at kende til grundlaget for Løgstrups tanker, da mange sygeplejersker tager udgangspunkt i hans etik og filosofi. Især har Kari Martinsen bragt Løgstrups filosofi og etik ind i dansk sygepleje. Denne antologi er også en god anledning til igen at læse "Den etiske fordring".
Løgstrup (1905-1981) var teolog og professor på Det teologiske Fakultet i Århus. Han er den mest læste filosof i Danmark.
Af Edith Mark, tidligere formand for Sygeplejeetisk Råd, sygeplejerske og cand.cur.