Sygeplejersken
Undgå konfrontationen, vis anerkendelse
Ledertips. Ledere kan ofte undgå ubehagelige samtaler med vanskelige medarbejdere, hvis de vælger at fokusere på medarbejderens styrke frem for svaghed.
Sygeplejersken 2008 nr. 18, s. 22-23
Af:
Susanne Bloch Kjeldsen, journalist
Prøv at lege den tanke, at din vanskelige medarbejder i virkeligheden er en person, som overforbruger et talent. Sådan lyder et af de råd, som konsulent i ledelse Kim Leck Fischer giver til ledere, der har svært ved at tackle deres vanskelige medarbejdere.
"Det kan være en medarbejder, som er så omsorgsfuld, at det bliver invaderende. Her kan man tale med medarbejderen om, hvordan man kan bruge talentet for omsorg, men samtidig holde lidt mere distance.
Eller en medarbejder, som er så direkte, at vedkommende virker brutal. Hvad skal der så til for, at man kan beholde kvaliteten i det direkte, men samtidig udvikle medarbejderen til også at være mere hensynsfuld og diplomatisk," siger Kim Leck Fischer, der er ansat i konsulentfirmaet Vibits og Thomsen. Han underviser ledere og medarbejdere i sundhedssektoren, også sygeplejersker, i kunsten at håndtere den svære samtale.
Han mener, at en værdsættende tilgang lønner sig bedre end at udstikke ordrer, og mange ledere føler sig befriet, når de finder ud af, at de kan starte ubehagelige samtaler på en mere positiv måde i retning af "mindre af det, du er enormt god til".
"At tale med sin medarbejder om, at vedkommende overforbruger sit talent, er meget nemmere end at skulle sige: "Ingen kan lide dig, du er enormt irriterende"," siger Kim Leck Fischer.
Et andet råd til lederne lyder at lade sin vanskelige medarbejder selv komme med bud på løsninger.
"Lederens opgave er at sige: "Vi skal derhen, det her vil jeg gerne have." Men man kan spørge sin medarbejder, om vedkommende selv har et bud på, hvordan man når derhen. Hvis man tager dem med på vejen, så de også føler sig mere forpligtede," siger Kim Leck Fischer.
Som leder skal man også være opmærksom på sin egen rolle, når man opfatter en medarbejder som besværlig.
"En enormt hurtig leder, som har en medarbejder, der har brug for fordybelse, opfatter måske sin medarbejder som tung i røven. Man leder ud fra sig selv. Derfor er det vigtigt at have fokus på, hvordan man får mest muligt ud af de medarbejdere, man har. Det er her, det største udviklingspotentiale ligger," siger Kim Leck Fischer.
Men han tilføjer, at der naturligvis også er grænser for, hvor langt man kan nå med anerkendelse.
"Der er medarbejdere, der ikke kan forandre sig, uanset hvor meget man prøver. Så er der ikke andre muligheder end at træde i karakter som leder," siger Kim Leck Fischer.