Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

At beklage øger ikke risikoen for påtale

Sygeplejerskejura. Der er ingen juridisk risiko ved at sige undskyld til en patient, der er blevet skadet, siger lektor i sundhedsret.

Sygeplejersken 2008 nr. 24, s. 22

Af:

Kirsten Bjørnsson, journalist

SY-2008-24-22

Fejl eller hændeligt uheld? Det er ikke altid let at afgøre, når det går galt i et patientforløb, og fejl opstår meget ofte i et samspil, hvor flere personer er involveret.

Men selv om de nærmere omstændigheder ikke er opklaret, behøver en sygeplejerske ikke at være bange for at sige undskyld til en patient, der har lidt skade.

Der eksisterer ellers en myte om, at man står svagere i en kommende klagesag, hvis man har sagt undskyld. Ud fra en forestilling om, at man så allerede har påtaget sig skylden.

Men det er en misforståelse, siger lektor i sundhedsret Helle Bødker Madsen, Aarhus Universitet.

"Det forhold, at man siger undskyld, betyder ikke i sig selv, at man har anerkendt et erstatningsansvar eller vil få kritik fra Patientklagenævnet," forklarer hun.

"Det afgørende i Patientklagenævnet er, om man har begået en faglig fejl. Og det afgørende for, om Patientforsikringen tilkender patienten erstatning, er, at fagpersonen har handlet anderledes end den bedste på området. Også domstolene vil vurdere, om man har begået en faglig fejl."

At beklage, at noget er sket, er ikke det samme som at påtage sig skyld. Måske er der slet ikke sket en fejl, måske har den person, der giver undskyldningen, ikke selv begået en fejl, men undskylder på institutionens vegne.

Og det er ikke kun risikofrit. Hvis man arbejder i det offentlige sundhedsvæsen, har man faktisk pligt til at give patienten en forklaring og en undskyldning, tilføjer Helle Bødker Madsen.

"Det følger af en udtalelse fra Folketingets Ombudsmand, at det er god forvaltningsskik at redegøre for det og beklage, hvis der er sket en fejl." 

Undskyld ['ånIsgyl'] udråbsord.

Udtryk for at man beklager noget.

Kilde: Politikens Nudansk