Sygeplejersken
Empowerment i diabetesskolen
Artiklen henvender sig til alle med interesse for patientskoler. Hovedbudskabet er, at konfluent pædagogik er et redskab, der hjælper underviserne til at guide og afklare problemer hos personer med diabetes. Artiklen er skrevet på baggrund af en evaluering af metoden.
Sygeplejersken 2008 nr. 24, s. 43-44
Af:
Bente Bassett, sygeplejerske, cand.scient.san.,
Line Steinmejer Nikolajsen, stud.scient.pol.,
Line Sinding Skött, cand.scient.pol.,
Mona Engdal Larsen, sygeplejerske
I 2006 blev der på diabetesskolerne i det tidligere Fyns Amt indført et nyt undervisningskoncept - konfluent pædagogik, som er en metode til at opnå empowerment hos personer med diabetes.
Konfluent pædagogik er en pædagogisk filosofi, hvor processerne i undervisning og læring flyder sammen, og hvor kognitive, affektive og psykomotoriske aspekter integreres (1,2). Målet i undervisningen af personer med diabetes er, at disse udvikler personlige kompetencer og tager ansvar for at træffe bevidste valg i relation til diabetessygdommen (3). Behandlerne har en vigtig rolle i at guide deltagerne til at klargøre egne værdier og holdninger og hjælpe med at afklare problemer.
Med støtte fra Sundhedsstyrelsens Diabetespulje blev der i foråret 2008 foretaget en evaluering af undervisningskonceptet grundet på konfluent pædagogik og implementeringsforløbet. Evalueringen var rettet mod deltagernes psykosociale og biomedicinske udbytte af undervisningen og mod behandlere, undervisere og ledelsens erfaringer med koncept og implementeringsforløb.
Glidende overgang gør evaluering vanskelig
Evalueringen blev foretaget via en spørgeskemaundersøgelse blandt 31 diabetikere i diabetesskolen, hvor undervisningen var tilrettelagt efter principper inden for konfluent pædagogik og en kontrolgruppe bestående af 61 personer, hvor undervisningen var som vanlig.
Evalueringen viste, at det ikke var muligt at påvise en forskel mellem de to grupper. Hverken i forhold til selvoplevet kompetence til at mestre sin diabetes, oplevelse af klimaet i undervisningen, oplevelse af, at man har færre problemer, oplevelse af livskvalitet eller begrundelse for at udføre egenomsorg. Heller ikke i de kliniske målinger (BMI, blodtryk og HbA1c) sås en forskel.
En væsentlig del af forklaringen på de manglende effekter er, at stikprøvegrundlaget har været for lille, og at der er sket en glidende overgang fra det tidligere til det nye undervisningskoncept. Reelt har det således ikke været muligt at afgrænse en klar interventions- og kontrolgruppe.
Jobtilfredshed hos behandlerne
Derimod er der flere af behandlernes, vejledernes og ledelsens udtalelser i en række fokusgruppeinterviews, der tilkendegiver positive effekter ved at anvende konfluent pædagogik. De vigtigste resultater kan opsummeres i tre punkter:
- Konfluent pædagogik opleves som et redskab, der gør det lettere at komme ind til sagens kerne i forhold til diabetesskoledeltagernes problemer.
- Konfluent pædagogik forbedrer klimaet i undervisningen, fordi diabetesskoledeltagerne er mere engagerede og aktive.
- Anvendelsen af konfluent pædagogik giver dermed en større jobtilfredshed for behandlerne.
Samtidig understreges det, at konfluent pædagogik stiller store krav til underviserne. Ud over faglige kompetencer kræves personlige kompetencer som mod, selvindsigt, at turde gøre op med vaner og at slippe kontrollen.
Barrierer
Evalueringen viser desuden, at der har været en række barrierer i implementeringsforløbet, som man ved en fremtidig implementering andre steder bør tage højde for. De væsentligste barrierer har været manglende tid, opfølgning og opbakning samt fagkulturelle forskelligheder og modstand mod forandringer.
I dag er undervisningskonceptet fuldt implementeret, hvorved der er blevet skabt en fælles tværfaglig referenceramme for den pædagogiske metode i diabetesskolerne. Dette betyder, at deltagerne i diabetesskolerne er sikret ensartethed og kvalitet i undervisningen.
Bente Bassett er ansat som uddannelseschef hos Novo Nordisk A/S.
Line Steinmejer Nikolajsen og Line Sinding Skött er konsulenter ansat hos CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, Syddansk Universitet.
Mona Engdal Larsen er lokal diabeteskoordinator på Fyn og er ansat ved Fyns Diabetesudvalg, Odense Universitetshospital, Region Syddanmark.
Evalueringens resultater uddybes i rapporten "Implementering af konfluent pædagogik som metode til at opnå empowerment hos personer med diabetes". Rapporten kan rekvireres ved henvendelse til Mona Engdal Larsen.
Litteratur
- Grenstad NM. Å lære er å oppdage. Prinsipper og praktiske arbeidsmåter i konfluent pædagogik. 1995. Didakta Norsk Forlag.
- Brown J. Advances in Confluent Education. 2003. Centre for Educational Research and Development. Berkeley, CA.
- Anderson RF, Martha CA et al. Facilitating Self-care Through Empowerment". In: Psychology in Diabetes Care. Edit. Frank J Snoek and T. Chas Skinner. 2000. John Wiley and Sons, Ltd.