Sygeplejersken
Parkeringskaos på sygehusene: Hver dag er en kamp
Frustration. Nedlæggelsen af små sygehuse har betydet, at patienter og personale jagter parkeringspladser på hospitalerne som aldrig før.
Sygeplejersken 2010 nr. 9, s. 20-23
Af:
Britta Søndergaard, journalist
Foto: Søren Svendsen.
Biler, der holder skævt på græsrabatter. Sygeplejersker, som må ile ned for at stille p-skiven midt i arbejdstiden. Ambulante patienter, der kommer for sent eller aflyser behandlingen, fordi de ikke kan finde plads til bilen.
Parkeringsproblemerne på landets sygehuse vokser, og emnet er en af gengangerne på samarbejdsudvalgsmøder mange steder i sundhedsvæsenet.
En undersøgelse, som Megafon har foretaget for Dansk Sygeplejeråd, viser, at 35 pct. af de sygeplejersker, der kører i bil på arbejde, altid eller ofte har problemer med at parkere. Det svarer til godt 17.000 sygeplejersker.
Aalborg Sygehus er et af de hospitaler, der oplever massive parkeringsproblemer på matriklerne Aalborg Nord i centrum af byen og Aalborg Syd, som ligger i udkanten af centrum, fortæller Kirsten Højslet, som er suppleant for fællestillidsrepræsentanten på Aalborg Sygehus.
"Hvis jeg skal have en p-plads, skal jeg komme klokken syv om morgenen, selvom jeg først skal møde en halv time senere. Det er ikke, fordi ledelsen ikke tager problemet seriøst, og for nylig er der faktisk oprettet 150 nye p-pladser, og herfra kan personalet tage den eksisterende sygehustaxa fra Sygehus Syd til Aalborg Nord. Det er bare ikke nok," siger Kirsten Højslet og henviser til, at ledelsen også har nedsat en arbejdsgruppe, der har foreslået flere løsninger.
En udvej kunne være at give personalet adgang til det ny private parkeringshus, der er bygget i nærheden af Sygehus Nord. Men den løsning er dyr. Brugerbetaling for en enkelt p-plads i et parkeringshus koster let et par tusind kroner om måneden.
"Problemet er blevet forstærket, fordi mange små sygehuse i Nordjylland er blevet nedlagt. Jeg har kolleger, som kommer helt fra Mariager, Fjerritslev og Sæby. De skal op klokken fire om morgenen, hvis de skal tage offentlig transport," fortæller Kirsten Højslet. Hun tror først, at parkeringsrodet for alvor bliver afhjulpet, når det nye supersygehus i Aalborg Øst står klar om 12 år.
Små centrale sygehuse nedlagt
Trafikforskerne peger på flere årsager til miseren: "Det er ofte besværligt at komme til sygehuset med bus og tog. F.eks. ligger et stort københavnsk sygehus som Hvidovre Hospital helt håbløst i forhold til offentlig transport," siger trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet, som også henviser til, at landets største hospital Rigshospitalet med 8.000 ansatte stadig kun kan nås med bus.
Samtidig er problemerne ifølge Per Homann Jespersen vokset de seneste 10 år i takt med, at små sygehuse er blevet nedlagt. Især de gamle sygehusmatrikler tæt på bymidten er ramt. Ofte kolliderer kommunens ønske om at mindske CO2-udslippet og begrænse støj og forurening ved at minimere antallet af p-pladser med patienters og personales behov for at stille bilen. På flere sygehuse forstærkes problemerne af igangværende byggeprojekter, som beslaglægger parkeringsarealer.
Opfordres til at cykle
Odense Universitetshospital er et andet sygehus, hvor der er kamp om p-pladserne. "På grund af nybyggeri sløjfes flere af hospitalets p-pladser. Som følge heraf ses dagligt stigende frustration hos medarbejdere. Parkeringstilbuddet for patienter er særdeles ringe og mangelfuldt, og vi oplever, at patienter og pårørende kommer for sent til den aftalte tid i laboratoriet på grund af p-plads-problemer eller aflyser behandlingen," hedder det i brev fra personalet på ortopædkirurgisk ambulatorium på Odense Universitetshospital, der for nylig blev offentliggjort i hospitalets personaleblad.
Ifølge sygehusdirektør Jane Kraglund har løsningen af parkeringsproblemerne høj prioritet. Der er skaffet flere p-pladser nær byens zoologiske have 10 minutters gang fra sygehuset, men pladsen er dårligt oplyst, og der har været flere indbrud i bilerne. Derfor arbejdes der på at gøre forholdene på p-pladsen mere trygge.
"Vi vrider vores hjerner for at finde løsninger. Vores analyser viser jo, at det ikke bare er personalet, men også patienterne, som ikke kan parkere, og det duer ikke. Grundliggende handler det om, at vi skal skaffe nogle flere p-pladser ved at inddrage grønne områder, for vi må nok erkende, at privatbilismen er kommet for at blive. Men samtidig forsøger vi også at opmuntre de ansatte til at cykle og bruge offentlig transport, og derfor indretter vi bedre cykelparkering," siger Jane Kraglund.
Parkér ved stationen
Det er ikke blot sygehuse i de større byer, som er ramt af p-kaos. Også sygehuse i mindre byer som Holbæk og Randers melder om problemer: Anæstesisygeplejerske Ane Veierskov bor i Lejre og arbejder på Holbæk Sygehus. Men selvom der kun er 27 kilometer fra Holbæk til Lejre, så skal hun med toget kl. 6.15, hvis hun skal nå på arbejde kl. 7.30, og hun kan først regne med at være hjemme klokken fem om eftermiddagen.
"Det er håbløst at bruge offentlig transport. Til gengæld kan jeg klare turen til Holbæk på en halv time i bil. Jeg tager af sted i god tid, men kommer man kl. 7.30 eller derefter, er det helt umuligt at finde en parkeringsplads. Personalet har virkelig prøvet at råbe kommunen op. Kommunen har foreslået, at personalet skal parkere ved stationen en halv kilometers gang fra sygehuset, men det giver jo problemer med alt for tæt trafik inde i bymidten," siger Ane Veierskov.
Shuttlebus blev fiasko
Flere steder i landet arbejdes i øjeblikket på at udvide kapaciteten ved at opføre p-huse eller inddrage grønne områder til parkering. F.eks. satte Århus Sygehus det første spadestik til et parkeringshus i april, og ifølge Sygeplejerskens oplysninger har Rigshospitalet også planer om at bygge et parkeringshus.
På Vejle Sygehus medførte parkeringsproblemerne, at der efter årsskiftet blev oprettet en fjernparkeringsplads med et par hundrede pladser nær Bilka godt fem kilometer fra sygehuset. Der blev indsat en bus, som fragtede passagerer til og fra p-pladsen tre gange om morgenen og tre gange om eftermiddagen.
Men ordningen blev ingen succes, og bussen blev nedlagt i slutningen af april: "De seneste gange har der kun været omkring 14 personer, der brugte bussen om morgenen. Det koster 15.000 kr. om måneden at indsætte en bus plus løn til chauffør, så ordningen er for dyr," siger chefportør Kurt Vester fra Vejle Sygehus, der har været med til at organisere bussen.
Acceptér 10 minutter til fods
Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet er der ingen enkle løsninger på det omsiggribende parkeringskaos. Indførelsen af bedre offentlig transport og udbygning af parkeringspladser kan afhjælpe nogle af problemerne, men disse løsninger gør det ikke alene:
Harry Lahrmann mener, at hospitalerne bliver nødt til at samarbejde med personalet om at lokke de ansatte, der har mulighed for det, til at cykle eller tage bus og tog. Køreklubber, hvor kolleger kører sammen, er en anden løsning.
"Fremtidig teknologi vil gøre det muligt at indrette køreklubber meget fleksibelt, så den, der har brug for transport, via sin mobiltelefon her og nu kan spørge en database, om andre skal i samme retning. Samtidig kan kolleger, der ønsker at give andre et lift, melde ind, hvornår og hvortil de kører," siger Harry Lahrmann. Han peger også på, at udbygning af parkeringspladser og p-huse er en dyr løsning for sygehuset, og at den enkelte medarbejder ikke i alle tilfælde kan regne med, at der er en parkeringsplads lige uden for hospitalets dør:
"Jeg tror, at man som medarbejder på et stort sygehus bliver nødt til at acceptere at skulle gå 10 minutter eller cykle fra parkeringspladsen til arbejdspladsen."
En undersøgelse, som Megafon har foretaget for Dansk Sygeplejeråds Analyseafdeling viser, at 50 pct. af sygeplejerskerne altid kører i bil på arbejde. 11 pct. bruger ofte bilen til jobbet, og 8 pct. gør det sommetider. Undersøgelsen er foretaget blandt 2.008 sygeplejersker. Blandt danskerne generelt viser tal fra Transportvaneundersøgelsen, at 49 pct. af danskerne på en given dag har kørt i bil til arbejdet. 43 pct. som fører af bilen og 6 pct. som passagerer.
12 pct. af de sygeplejersker, der kører i bil til arbejde, har altid problemer med at parkere bilen i nærheden af deres arbejdsplads. 23 pct. har ofte problemer med at parkere, og for 18 pct. opstår parkeringsproblemerne sommetider. 25 pct. har aldrig problemer med at parkere bilen. Det viser en undersøgelse fra DSR Analyse foretaget blandt 2.008 sygeplejersker.
Sygeplejerskerne har større problemer med parkering end resten af befolkningen. Ifølge Transportvaneundersøgelsen har 6 pct. af danskerne en fast parkeringsplads, og 65 pct. af danskerne angiver, at de altid har adgang til p-plads og gratis parkering.
Kilde: Megafon for DSR Analyse og Transportvaneundersøgelsen.