Sygeplejersken
Trafikforsker: Sygehuse må styre transporten
Løsninger. P-pladser skal først og fremmest bruges af de ansatte, der virkelig har behov, mener trafikforsker.
Sygeplejersken 2010 nr. 9, s. 26-27
Af:
Britta Søndergaard, journalist
Foto: Søren Svendsen
1.000 kr. ekstra i lønningsposen hver måned, hvis du lader være med at bruge en p-plads på din arbejdsplads. Det er den gulerod, som nogle britiske firmaer har valgt at give deres ansatte i et forsøg på at tæmme den hastigt voksende privatbilisme.
Trafikforsker og lektor Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet nævner eksemplet fra Storbritannien. Han mener, at centraliseringen af det danske sygehusvæsen kræver, at personale og ledelse på hospitalerne sammen udtænker nye løsninger på de tiltagende parkeringsproblemer.
"Transportproblemerne omkring sygehusene kalder på handling, og de er vigtige at få belyst. Hele centraliseringen af hospitalerne og nedlæggelsen af små sygehuse betyder en større koncentration af trafikken. I forvejen ligger mange sygehuse dårligt i forhold til offentlig transport. Den bedste løsning for både miljøet og sygehusets økonomi er at begrænse antallet af biler og p-pladser, så det først og fremmest er de ansatte, der virkelig har behov for det, som bruger bilen til arbejde," siger Per Homann Jespersen, der samtidig understreger, at han ikke er tilhænger af kørselsrestriktioner.
"Vi skal ikke ind på at forbyde folk, der f.eks. har mindre end 10 kilometer til jobbet, at køre i bil på arbejde. Bilen handler om fleksibilitet, f.eks. i forhold til at hente børn eller købe ind," siger Per Homann Jespersen.
Ingen gratis p-plads til ledelsen
Per Homann Jespersen henviser til Tyskland og England, der pga. omfattende trafikproblemer er blevet nødt til at arbejde bevidst med en begrænsning af bilismen. Nogle britiske virksomheder ansætter f.eks. mobility management-rådgivere (styring af transporten, red.). De hjælper ledelsen på en virksomhed med at udforme en transportpolitik.
"Flere firmaer lægger en personlig køreplan for de ansatte, så det på den måde bliver lettere at bruge den offentlige transport. De stiller cykler til rådighed på den nærmeste station eller organiserer samkørsel," fortæller Per Homann Jespersen. En af hans britiske kolleger starter f.eks. konsekvent sit arbejde som mobility manager med at sløjfe ledelsens gratis p-pladser for at signalere, at parkering er et gode for de medarbejdere, som virkelig har et behov.
"Når jeg holder foredrag, plejer jeg at sammenligne sundhedsvæsenet og transportsektoren. I sundhedsvæsenet har man for længst erkendt, at det er nødvendigt med en vis form for kø for at regulere antallet af patienter. I transportsektoren er svaret på det voksende antal biler, at man udbygger veje og p-pladser. Men der bliver brug for langt mere regulering af transporten i fremtiden, fordi vi er nødt til at begrænse CO2-udslippet," siger Per Homann Jespersen.
Samkørsel. Flere ansatte kører i samme bil. Fremtidens teknologi vil gøre det muligt at indrette køreklubber meget fleksibelt, så den, der har brug for transport, via sin mobiltelefon her og nu kan spørge en database, om andre skal i samme retning. Samtidig kan kolleger, der ønsker at give andre et lift, melde ind, hvornår og hvortil de kører.
Samkørsel kræver, at arbejdsgiveren garanterer den ansatte en alternativ transport, f.eks. en taxa, i tilfælde af et barns sygdom, overarbejde m.m.
Underjordiske parkeringshuse i byerne: En dyr løsning. En enkelt underjordisk p-plads i en storby kan meget vel koste 400.000 kr. om året.
Belønning af medarbejdere, der ikke bruger p-plads. I England er der eksempler på medarbejdere, der får 1.000 kr. mere i lønningsposen, fordi de ikke optager en p-plads.
Flere p-pladser. En nødvendig løsning. Men ifølge trafikforskerne er det også nødvendigt at begrænse CO2-udslippet og forureningen. Derfor bør hver enkelt arbejdsplads satse på at tilbyde p-pladser til dem, der virkelig har behov. F.eks. fordi de har langt til arbejdspladsen.
Parkér bilen i gåafstand af arbejdspladsen og gå den sidste del af vejen.
Fjernparkering og særlig bus eller taxa til arbejdspladsen: Denne løsning er forsøgt ved Vejle Sygehus. Ordningen er dog netop ophørt, fordi der var for få, som brugte bussen, og bustransporten derved blev for dyr.
Kilder: Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet og Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.
Den private bilpark er vokset markant de seneste 20 år. Fra 1990 til 2007 er antallet af biler steget med 30 pct., mens befolkningstallet kun er steget med 6 pct. Fra 2007 til 2010 er der kommet 120.000 flere biler til. En del af udviklingen kan forklares ved, at mange danskere har fået længere til deres arbejdsplads.
Pr. 1. januar 2010 var der 2.120.322 biler i Danmark. Privatbilismen tegner sig for omkring 13 pct. af den årlige udledning af CO2.
Kilde: Danmarks Statistik og rapporten Transportvalg og Rejsemønster fra DTU Environment.