Sygeplejersken
Studerende i praksis: En hyldest til sygeplejeteorierne
At være studerende på en afdeling i Australien gjorde en sygeplejestuderende bevidst om, hvor vigtigt det er at yde en holistisk sygepleje, hvor der er fokus på både behandling, pleje og omsorg.
Sygeplejersken 2013 nr. 10, s. 13-13
Af:
Lene Damgaard, sygeplejestuderende
Arkivfoto: Scanpix
For at udfordre mig selv som sygeplejestuderende og for at se kritisk på den sygepleje, vi lærer i Danmark, valgte jeg at tage i udlandspraktik på modul 11. Mit ophold fandt sted på en intensivafdeling i Australien, et land hvor sygeplejen lignede den danske meget, forestillede jeg mig. Heri tog jeg fejl.
I uddannelsen herhjemme har jeg følt, at der ikke var meget fokus på biomedicinsk viden, men at der bliver brugt meget tid på at arbejde med mange enslydende sygeplejeteorier, som blot på forskellig vis siger noget om, hvordan man bedst yder omsorg.
I Australien blev jeg meget imponeret over sygeplejerskernes høje faglighed og biomedicinske viden. De var dygtige og havde utrolig godt styr på behandling, videre udredning osv. Jeg blev dog hurtigt opmærksom på, at der manglede noget, nemlig omsorgsaspektet. Der var mest fokus på at redde liv, og mennesket bag sygdommen blev ofte overset. Patienter kunne ligge og græde uden at få opmærksomhed fra sygeplejerskerne, ikke på grund af travlhed, det var bare ikke deres fokusområde.
Jeg fandt det svært og i modstrid med alt, hvad jeg har lært på skolen i Danmark, og blev under opholdet mere og mere bevidst om vigtigheden af alle sygeplejeteoriernes anvendelse i praksis.
Efter opholdet i Australien startede jeg på modul 12 på Neurokirurgisk Intensivafdeling i Aarhus, og her blev jeg positivt overrasket. Jeg så, hvordan sygeplejerskerne formåede at kombinere høj faglighed og samtidig yde omsorg på imponerende vis. Her havde man ikke blot øje på indstillingerne på respiratoren, men også på mennesket, som lå intuberet. Derudover blev der taget hånd om de pårørende, og generelt var der hele tiden fokus på det enkelte individ og ikke kun på behandlingen. Det var fantastisk at komme hjem og opleve, hvordan omsorgs-sygeplejen så fint forenes med god behandling. Jeg følte mig heldig over at være studerende i det danske sundhedsvæsen og blev samtidig stolt over den sygepleje, der udøves i Danmark.
Ved at have oplevet at være studerende i udlandet er jeg blevet opmærksom på, hvad vi gør særlig godt her i Danmark, og det har åbnet mine øjne for, hvor vigtigt det er fortsat at inddrage og lære sygeplejeteorierne i undervisningen, og hvor stor relevans teorierne har i det senere arbejde som sygeplejerske. Sygeplejestuderende må fortsat undervises i disse værdier.
Er du sygeplejestuderende, og har du oplevet en situation, hvor du lærte noget af en patient, en pårørende eller en fagperson i sundhedssektoren, så skriv til os. Send din historie til jb@dsr.dk Den må højst fylde 2.000 tegn uden mellemrum. Du får 500 kr., når din historie bliver bragt i Sygeplejersken.