Sygeplejersken
Arbejdsgange blev forbedret
Lean-metoden har været i brug på Neonatalklinikken på Rigshospitalet. Hensigten var at forbedre arbejdsgange og forældresamarbejde ud fra fire delprojekter. Arbejdet lykkedes i varierende omfang, det har givet blod på tanden og bevirket en begyndende kulturændring.
Sygeplejersken 2013 nr. 13, s. 80-83
Af:
Ann-Birgit Guldager Nonboe, SD i ledelse og master i læreprocesser
Neonatalklinikken på Rigshospitalet besluttede i slutningen af 2010 at iværksætte et forbedringsprojekt af klinikkens arbejdsgange med henblik på at udvikle samarbejdet med forældrene og frigøre tid til forskning og udvikling, se boks 1.
Neonatalklinikken er en multidisciplinær intensiv afdeling til for tidligt fødte børn og børn op til to år med plads til 36 børn og deres forældre. Neonatalklinikken modtager børn til højtspecialiseret observation, pleje og behandling fra hele landet samt primært de nordiske lande.
Neonatalklinikken har ca. 180 ansatte fagpersoner, heraf er ca. 140 sygeplejersker. Derudover er der læger, sekretærer, bioanalytikere, driftsassistenter og en videnskabelig medarbejder.
Neontalklinikken er opdelt i tre specialiserede team med separat teamledelse bestående af en afdelingssygeplejerske, assisterende afdelingssygeplejersker, sygeplejevejleder og overlæge.
Hensigten harmonerede med Juliane Marie Centrets år 2020-strategi om at have fokus på patienter, forskning og uddannelse.
Det overordnede projekt ”Hensigtsmæssige Arbejdsgange” er sammen med delprojekterne ”Projekt Tværfaglig dokumentation”, ”Projekt Udstyr”, ”Projekt Stuegang” og ”Projekt Arbejdsfordeling” afsluttet med udgangen af 2012.
Projekt Hensigtsmæssige arbejdsgange: Formålet var at frigøre tid til forskning og udvikling af evidensbaseret pleje og behandling samt udvikling af børne- og forældresamarbejdet (varighed 24 måneder).
Projekt Tværfaglig dokumentation: Formålet var at udvikle og fortsætte implementeringen af de elektroniske dokumentationsredskaber ICIP og OPUS notat mhp. at højne og sikre kvaliteten af den mono- og tværfaglige dokumentation (varighed seks måneder).
Projekt Udstyr: Formålet var at sikre et bedre overblik over og indsigt i eksisterende og funktionsdueligt udstyr såvel med hensyn til dets placering, anvendelse som funktion (varighed ni måneder).
Projekt Stuegang: Formålet var, at stuegangsopgaven struktureres og koordineres på en måde, der effektiviserer og udvikler kvaliteten af arbejdet, så tidsforbruget nedsættes. Ligeså at forældrenes viden og erfaring inddrages som en særlig ressource (varighed 12 måneder).
Projekt Arbejdsfordeling: Formålet var at optimere patientforløbet for de indlagte børn (varighed fire måneder).
Metode
I projektet er der anvendt flere lean-redskaber, f.eks. værdistrømskortlægning af arbejdsgange (identificering af værdier for patienten og spildtid), fiskebensmetode (definerer sammenhæng mellem problem og årsag), 5 x Why (problemløsning), Go to Gemba (observationsstudium), videofilmning (analyse), Kaizen Blitz (implementering), Kaizen Poster/tavle (målstyring og formidling), tavlemøder med fejring af succeser (formidling og diskussion af indkomne forslag/kommentarer), PDSA-kort (opfølgning på forbedringer), se boks 2.
Værdistrømskortlægning giver fælles overblik over forløb og arbejdsgange og identificerer, hvor der kan være flaskehalse og spild. Der laves en kortlægning af, hvordan det ser ud nu, og hvordan fremtiden kan se ud med nye forslag til forbedringer.
Fiskebensmetoden bruges til at identificere sammenhængen mellem problem og årsag gennem en analyse af, hvordan mennesker, metoder, teknologi/maskiner, ledelse/styring kan være årsag til problemet.
5 x Why er et problemløsningsværktøj med de ”dybe spadestik” – at spørge ind til sagens kerne, indtil problemet er afklaret.
Go to Gemba er en observation af virkeligheden, at se med egne øjne, hvordan ting foregår.
Kaizen Blitz er en metode til at foretage forbedringer over kort tid. Foregår ved, at en gruppe relevante mennesker mødes og løser et problem.
Kaizen-tavle er en målstyringstavle med synliggørelse af delmål og mål. Kaizen-tavlen er et centralt redskab ved ugentlige tavlemøder.
PDSA kort er et redskab til at synliggøre, hvor langt forbedringsprocessen er kommet (Plan, Do, Study, Act).
Litteratur om lean
Bicheno J. Lean værktøjskasse. Udgivet af Leanteam. www.leanteam.dk
Rother M, Shook J. Lær at se. https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis%3A25167465
Forskellige undersøgelsesdesign er anvendt. F.eks. kan nævnes observationsstudier med før- og eftermålinger af alle faggruppers arbejde gennem flere døgn, videofilmning af stuegangssituationer, journalaudit og anonymiseret spørgeskema til forældres og medarbejderes oplevelse af forbedringer.
Forældre til udskrevne børn har bl.a. deltaget i en spørgeskemaundersøgelse, der er foregået over halvandet år. Forældrene er blevet spurgt om deres oplevelse af kvaliteten i pleje og behandling, kontinuiteten i patientforløbet, arbejdsgange og det interprofessionelle samarbejde, se boks 3. Desuden har forældrene efter samtykke aktivt deltaget ved videooptagelse i forbindelse med stuegangsprojektet.
I projektet indgik 252 besvarelser svarende til en svarprocent på 69.
I analysefasen er der bl.a. anvendt Excel, og programmet Statistisk Proceskontrol er blevet anvendt til enkelte undersøgelser med henblik på at følge resultatet af interventionerne.
Spørgsmål i spørgeskemaundersøgelse til forældre
- I hvilken grad har du oplevet, at henholdsvis læge og sygeplejerske efterspørger jeres viden/mening om jeres barns sygdomsforløb?
- I hvilken grad har I oplevet, at henholdsvis læge og sygeplejerske bruger jeres viden/mening?
- I hvilken grad er I blevet inddraget i beslutninger omkring jeres barns pleje og behandling?
- Hvordan har I oplevet sammenhæng/kontinuitet i jeres barns indlæggelsesforløb i forhold til områderne: Forskellige undersøgelser, tid til samtale med læge/sygeplejerske, plejemæssige opgaver og udskrivning?
- Hvordan har muligheden været for at tale med en læge/sygeplejerske, når I havde brug for det?
- Hvordan har I oplevet arbejdsgangene i Neonatalklinikken?
Udvalgte forældrekommentarer
Svarene er udvalgt med et henholdsvis positivt svar, mindre positivt svar og konstruktivt svar til forbedring.
- ”Meget lydhør overfor, hvad vi har fortalt”
- ”Godt, at der noteres vores observationer om, hvad børnene foretrækker”
- ”Når man er meget involveret i plejen, føler man sig nogle gange overladt for meget til sig selv”
- Jeg synes først og fremmest, at læger/sygeplejersker bør bruge deres egen viden/mening, det er jo dem, som er fagpersonerne. Men der bliver da lyttet – helt bestemt”
Tavlemøder
I projektet har der været en meget høj grad af medarbejderinvolvering. Ved ugentlige tavlemøder er idéer og implementerede tiltag blevet diskuteret med henblik på at opnå de bedste arbejdsgange. Der har således ikke været langt fra tanke til handling, og forbedringer er blevet prioriteret efter, hvor stor indsatsen var i forhold til effekten. Det har medført, at nogle løsninger er blevet implementeret fra dag til dag eller uge til uge, en del hurtigere, end det tidligere har været tilfældet. Andre løsninger er først bearbejdet i projektgrupperne.
Tavlemøderne er foregået på reposen i Neonatalklinikken synligt for Neonatalklinikkens medarbejdere, forældre og medarbejdere fra andre klinikker. Tavlen har været i brug på begge sider, da projekterne overlapper og afløser hinanden. På tavlen er resultater blevet synliggjort på grønne og røde sedler, grønne for de projekter, der gik godt, og røde for de projekter, hvor milepæle ikke var nået. Se foto. Succeserne er blevet fejret, når vi har nået milepæle og mål, og omvendt er dårlige resultater blevet analyseret i en dialog på de ugentlige tavlemøder. Hensigten har her været at skabe fælles fodslag og iværksætte alternative løsninger med henblik på at nå målet.
Medarbejderne har kunnet se og diskutere resultater og handleplaner. Og det samme kunne forældrene til de børn, der var indlagt. Ugentlige opgørelser med forældrenes kommentarer til bl.a. oplevelser af arbejdsgange og tilknytningen af en plejeansvarlig sygeplejerske og behandlingsansvarlig læge blev således synliggjort og behandlet på tavlemøderne.
I starten var vi lidt betænkelige ved, hvad forældrene ville sige, hvis der var en masse røde sedler på tavlen, men det har vist sig at være rigtig godt, at de kan se, hvad vi arbejder med.
Forældrene har reageret meget positivt, og de stopper jævnligt op og kigger på tavlen, ligesom vi gerne snakker med dem om, hvad der står. Flere af dem har sagt, at de synes, det betyder mere for dem at se, at vi arbejder for at ændre forskellige ting, end at der er mange røde sedler.
Resultater
Brugen af de forskellige undersøgelsesdesign har været medvirkende til forbedringerne.
Det mest synlige resultat af projektet har været frigørelsen af mere tid til forældresamarbejde ved omfordeling af opgaver og ændrede arbejdsgange.
87 pct. af forældrene har oplevet hensigtsmæssige arbejdsgange og et øget interprofessionelt samarbejde, se figur 1 og 2. Kun med hensyn til kontinuiteten i indlæggelsesforløbet er forældrenes oplevelse uforandret. Forældresamarbejdet har altid været prioriteret højt, hvilket forældrene også har tilkendegivet før projektstart, men flere kommentarer kan tyde på, at forbedringer i udskrivningsfasen og ved tildeling af en plejeansvarlig sygeplejerske og behandlingsansvarlig læge til barnet/forældrene vil kunne øge den samlede positive oplevelse.
Målet var 80 pct., så der er sket en klar forbedring. Vi har erfaret, at vi bruger en stor del af den tid, vi får frigivet i vores arbejde, i samarbejdet med forældrene, så umiddelbart er der ikke fundet yderligere tid til forskning. På trods heraf har vi nået de mål, vi havde sat os med udvikling af evidensbaseret viden ved f.eks. udarbejdelse af evidensbaserede kliniske retningslinjer og deltagelse i nationale og internationale undersøgelser (RCT).
Projektet har været inddelt i flere delprojekter med separate projektledere, og generelt kan siges, at målene i hvert delprojekt er nået i varieret omfang. Vi kan have sat målene for højt, og den læring vil vi bruge i kommende projekter. Til gengæld har vi fået skabt grundlag for en konstruktiv forandringskultur, hvor vi hele tiden tager problemstillinger op og i fællesskab diskuterer, hvordan vi kan løse dem.
Metodekritik
Lean-redskaberne har været meget anvendelige og blev udvalgt, så de specifikt passede til de forskellige delprojekter. Et redskab som Kaizen Blitz har der været udfordringer med, da det på trods af planlagt mødeaktivitet ved den daglige arbejdstilrettelæggelse ikke har været muligt at frigøre alle projektgruppemedlemmer flere dage i træk ved implementering. I stedet er anvendt en tillempet Kaizen Blitz, hvor beslutninger er effektueret i en prøveversion samme dag.
Set i forhold til andre virksomheder, der arbejder med lean, har de daglige vilkår for arbejdstilrettelæggelse med akutte og kritisk syge børn således været en barriere for både mødeaktivitet og implementering af forbedringstiltag.
Journalaudit har været en god måde at få synliggjort, om der bliver foretaget de ting, som er aftalt. En hurtig opfølgning på det observerede har således været mulig.
Observationsstudiet har været et godt redskab med en før- og eftermåling til at undersøge projektets udvikling. Tidsregistrering af de forskellige faggruppers opgaver er i analysefasen blevet kombineret med medarbejdernes oplevelse af f.eks. travlhed og forslag til forbedringer. Observationsstudier uden tidsmåling vurderes fremover også at være meget anvendelige for teamledere.
Spørgeskemaundersøgelserne har med før- og eftermålinger været et godt redskab til at følge udviklingen over tid. Det har været meget positivt at involvere forældrene i projektet på forskellig vis. De har bidraget med god og konstruktiv kritik om deres oplevelser, der ikke altid tilkendegives mundtligt, se boks 3.
Konstruktionen af spørgsmål har været vigtig i forarbejdet med at udarbejde spørgsmålene. Det elektroniske spørgeskemaprogram Enalyzer har været anvendeligt, men har givet udfordringer. Det har specielt været vanskeligt at sammenligne faggrupper.
Metodetriangulering af både kvantitative og kvalitative undersøgelsesdesign og data har været med til at styrke fund og resultater.
Projektet har været karakteriseret af en høj grad af medarbejderinvolvering. De ugentlige tavlemøder har været meget værdifulde, da det har givet mulighed for dialog om implementerede forbedringstiltag med samtidig drøftelse af nye forslag til forbedringer. Ligeledes har tavlemøderne været brugt til målstyring af projekter og videndeling med synliggørelse af milepæle og opfølgning af gode og mindre gode resultater.
Ting tager tid
Projektet har medført et væsentligt tids- og ressourceforbrug, men har også synliggjort mere eller mindre hensigtsmæssige arbejdsgange. Arbejdsgangene er kontinuerligt blevet forbedret, men der er stadig potentiale for fremtidige forbedringer.
Selv om projektet nu er afsluttet og afrapporteret, bliver der fortsat arbejdet med udvikling og forbedringer i Neonatalklinikken. F.eks. er tavlemøderne fortsat efter projektperiodens afslutning og er nu udviklet til også at være et anvendeligt redskab i de enkelte team til at følge og optimere udviklingen af kvalitetstiltag og specifikke teamrelaterede projekter.
En lean-kultur indføres ikke bare på et par år. Det tager tid, og det er Neonatalklinikkens tanke fortsat at bruge udvalgte lean-redskaber og tankegange i kommende projekter. En ny proces og arbejdsmetode er indført med en høj grad af medarbejderinvolvering og samarbejde med forældrene, hvor vi løbende arbejder konstruktivt med forbedringer.
Hent rapporten ”Projekt Hensigtsmæssige arbejdsgange”.
Hent afrapportering af ”Projekt Hensigtsmæssige arbejdsgange”
Nonboe A-BG. Experiences with LEAN. Sygeplejersken 2013;(13):80-3.
For a two-year period from 2011-2012, the neonatal clinic at Rigshospitalet conducted an inter-professional improvement project of selected procedures using LEAN tools. The project is characterised by a high degree of staff-parent involvement.
The parents are involved through an anonymised questionnaire throughout the project period of 18 months. Remarks and measurements have been made visible on a centrally placed performance management board, and the results of the project and subprojects have been discussed at weekly notice board meetings, and improvements have been continuously implemented.
Use of a Kaizen board for knowledge-sharing and goal-management has quickly brought to light positive or negative developments. This has allowed for improvements to be made quickly.
As a result, more time has become available for parent cooperation, and parents experience improved work procedures and increased inter-professional cooperation. The project has produced a common understanding of the need for improvement, and this has formed a basis for a culture of constructive change.
Keywords: Cooperation, quality, new-born.