Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Interview: "Sygeplejerskernes rolle er helt fundamental"

I september lancerede sundhedsminister Nick Hækkerup (S) et dialogpapir, der skal tjene som inspiration for sygehusledelser, læger og sygeplejersker i arbejdet med patient- og pårørendeinddragelse. Med følger 300 øremærkede millioner. Dansk Sygeplejeråds formand Grete Christensen mødtes med sundhedsministeren til en snak om emnet.

Sygeplejersken 2014 nr. 12, s. 24-25

Af:

Mads Krøll Christensen, journalist

gc_haekkerup_oploeft
Attribution 
Foto: Simon Klein Knudsen


Hvorfor er patientinddragelse vigtigt?

Nick Hækkerup: ”For mig er patientinddragelse vigtigt, fordi erfaringerne viser, at inddragelse både kan øge resultatet af behandlingen, patientsikkerheden og tilfredsheden. Og så handler det om at skabe et sundhedsvæsen, hvor folk føler sig til rette. Jeg tror, at hvis man ikke færdes i sundhedsvæsenet til daglig, så kan man godt få en oplevelse af, at det er meget alvorstungt, når man eksempelvis bliver indlagt på et hospital. Men sådan behøver det ikke være.” 

Grete Christensen: ”Vi har i mange år haft et meget hierarkisk opbygget system i sundhedsvæsenet. Det klassiske billede er, at patienten ligger i sengen med foldede hænder ovenpå dynen, og lægen kommer og fortæller patienten, hvordan patienten har det.  Nu er vi derimod i en tid, hvor der er respekt for den enkelte.”

Hvilken rolle ser I, at sygeplejersker spiller i forbindelse med patientinddragelse?

Nick Hækkerup: ”Sygeplejerskernes rolle er helt fundamental i patientinddragelse, fordi vi jo alle opfatter sygeplejersker som dybt kompetente sundhedspersoner. Og fordi sygeplejerskerne er de første, man møder i sundhedsvæsenet. Så sygeplejersker er helt afgørende.”

Grete Christensen: ”Sygeplejersker har traditionelt arbejdet en hel del med patientinddragelse. Nu er det et spørgsmål om at gøre det på en måde, hvor alle patientgrupper systematisk bliver inddraget mere.”

Undersøgelser viser, at mange sygeplejersker mener, patientinddragelse er vigtigt. Men sygeplejerskerne peger på manglende tid og for dårlige fysiske rammer som barrierer for patientinddragelse. Hvordan løser vi det?

Nick Hækkerup: ”Det handler om at få skabt de rigtige værktøjer.  Der er sat reelle penge af i vores ”Jo før – jo bedre” (regeringens sundhedsudspil, red.) til at gøre det her. Jeg har ikke dokumentation for det, men jeg tror ikke, at øget patientinddragelse vil gøre processerne længere og besværligere. Jeg tror faktisk, at det vil gøre dem kortere og bedre.”

Grete Christensen: ”Det er nødvendigt at skabe rammerne for, at sygeplejersker rent faktisk kan have en inddragende dialog med patienter, hvor de er isoleret fra andre patienter. Der er ikke meget ved at tale privat, når der ligger tre andre patienter på stuen, og der bare er trukket et gardin for. Det går ikke. Og når det kommer til tid, så må man fra politisk side betragte det som en investering. Fordi jo mere tid sygeplejersken har til at give patienterne nærvær, jo mindre risiko er der for, at patienterne ringer efterfølgende, fordi de er usikre. Så tid er en investering.”

Nick Hækkerup: ”Det tror jeg, du har ret i.”


Hvem har ansvaret for at sikre, at der er tid til inddragelse?

Nick Hækkerup: ”Det er en ledelsesopgave. Hvis man ikke ledelsesmæssigt siger, at det her vil man stå på mål for, så duer det ikke. Der skal være en ledelse, som gerne vil sætte retningen for, hvordan det skal gøres, og hvor ressourcerne skal komme fra.”

I dag bliver sygehusene honoreret for, hvor mange patienter de får igennem systemet, men ikke for kvaliteten i behandlingsforløbet. Kan det store fokus på effektivitet være en barriere for patientinddragelse?

Nick Hækkerup: ”Nej. Grundlæggende tror jeg på, at patientinddragelse er med til at gøre vores sundhedsvæsen mere effektivt. Patientinddragelse er en rigtig alvorlig del af sygeplejen. Og det skal opfattes sådan, synes jeg.” 

Grete Christensen: ”Det er vigtigt, at vi også har klare mål for kvalitet, patienttilfredshed og -sikkerhed, ligesom vi i dag har klare mål for effektiviteten.  På den måde kan vi blive målt på noget andet og mere end produktivitet og effektivitet.”

Hvordan sikrer vi helt konkret, at også de dårligst stillede patienter får gavn af inddragelse?

Nick Hækkerup: ”Det er jo her, at det bliver så smukt, at det er svært ikke at knibe en tåre. Ved patientinddragelse er én af opgaverne for sygeplejerskerne netop at målrette ressourcerne til behovet. F.eks. har den ufaglærte mand, som har svært ved at læse og er meget autoritetstro over for en læge i kittel, netop behov for en sygeplejerske, som er særligt uddannet, og som er tilknyttet ham under hele forløbet. Det er et behov, som mange af de højtuddannede ikke har.” 

Grete Christensen: ”Her bliver det vigtigt, at man ikke bare svarer på de spørgsmål, der bliver stillet, men at vi som sygeplejersker også inviterer patienterne til at spørge. Men politikerne bliver nødt til at erkende, at den knappe tid i sundhedsvæsenet medvirker til, at sygeplejersker ikke altid inviterer til spørgsmål.” 

I regeringens sundhedsudspil er der afsat 300 mio. kr. til bedre kvalitet ved inddragelse af patienter og pårørende. Hvordan skal midlerne anvendes?

Nick Hækkerup: ”Det skal I (Dansk Sygeplejeråd, red.) være med til at bestemme. Først skal vi have finansloven på plads, og så skal vi sammen med personaleorganisationer, arbejdspladser, forskere og andre sætte os ned og finde ud af, hvordan gør vi det så.”

Grete Christensen: ”Vi glæder os meget til at sætte konkrete initiativer på de her penge. For os er det vigtigt, at vi inddrager den erfaring, der ligger i forskningen.”