Sygeplejersken
Anmeldelser
Sygeplejersken 2014 nr. 13, s. 32-34
Af:
Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør
Forslag til forbedringer
Susanne Piilgaard Hallin
Basal Medicinregning
Munksgaard 2014
160 sider – 175,00 kr.
Af Conny Madsen, lektor, cand.scient.san., VIA Sygeplejerskeuddannelsen.
Indholdet i bogen er disponeret, så målgruppen dels kan repetere grundlæggende matematik, dels tilegne sig færdigheder indenfor medicinregning. En test, hvor man kan afdække, om man har de matematikfærdigheder, der er nødvendige for at kunne beherske medicinregning, ville være ønskeligt.
Da bogen har et pædagogisk sigte, ville resultaterne af en sådan test kunne medvirke til differentiering af undervisningen. Begreberne dosis, styrke og mængde, samt hvordan den indbyrdes sammenhæng er mellem disse, præsenteres indledningsvis. Forfatteren har disponeret, så regnetrekanten ikke præsenteres i tilslutning til dette, hvilket ville have været naturligt.
Der gives gode eksempler på synonymer for dosis, styrke og mængde samt forklaringer på, hvordan man kan forstå begreberne i en klinisk praksis. Regnetrekanten bør indholdsmæssigt være i overensstemmelse med andet materiale indenfor medicinregning, og her adskiller bogens regnetrekant sig.
Det har dog ikke betydning for formlerne, men studerende har brug for genkendelighed. Målgruppen er fortrolig med anvendelsen af lommeregner, hvorfor visuelle eksempler på anvendelsen af denne ville have styrket indholdet.
Regneeksemplerne er velvalgte, og det virker som om, forfatteren har brugt metoden LOVPORT i udarbejdelsen af disse. Det kan dog altid diskuteres, om der skal opgives præparatnavne i regneeksemplerne, når formålet er medicinregning. E-læringsobjekter burde opgives dels under internetsider, dels under apps.
I bogens forord kunne forfatteren have medtænkt begrebet patientsikkerhed som en væsentlig begrundelse for, hvorfor målgruppen skal kunne beherske medicinregning.
Bogen vurderes som et godt supplement til allerede eksisterende materialer inden for medicinregning samt som opslagsbog.
Hvilke data er det, der ikke indsamles?
Therkild Therkildsen
Håndbog i officiel statistik
Samfundslitteratur 2014
139 sider – 199 kr. Af Preben Ulrich Pedersen, professor MSO, ph.d., Center for Kliniske Retningslinjer, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet.
Nationale og internationale offentlige registre indeholder utrolige datamængder. Disse data kan kun anvendes, hvis brugere af offentlig statistik ved, hvordan der navigeres i registrene, hvordan de statistiske oplysninger skal læses og fortolkes, og hvordan både kvalitet og relevans af data vurderes. Desuden skal brugerne have indsigt i begrænsninger ved de fremlagte data. Sygepleje udvikles og ”lever” i samfundet. Sygepleje medvirker til at forebygge og afhjælpe sundhedsmæssige problemstillinger for borgerne. Derfor bør udviklere, planlæggere og undervisere indenfor sygepleje have indsigt i, hvordan den statistik, der produceres af offentlige myndigheder, kan og skal anvendes. Det drejer sig især om statistik, der offentliggøres fra Danmarks Statistik og EU’s statistiske kontor.
Dette er nok ikke en bog for flertallet af sygeplejersker. Kunsten ligger i at udvælge og vise netop de forhold og sammenhænge, der er relevante og interessante. Det er netop dette, bogen giver systematiske anvisninger på. Simple modeller til analyse giver en systematisk indføring i, hvordan brugeren af offentlig statistik får indsigt i vejen fra rå data til færdige fortolkede opgørelser. Basale begreber illustreres med eksempler og figurer. Supersygehuse, der p.t. planlægges og bygges, indholdet af undervisningen på bachelor- og kandidatstudier, behovet for nuværende og fremtidige kompetencer i primær og sekundær sundhedssektor og meget mere skal planlægges ud fra bedst mulige antagelser om fremtidige behov. Hvis sygeplejerskerne ikke byder ind med relevante oplysninger, hægtes professionen af denne udvikling.
Ved at anvende offentlig statistik bliver det tydeligt, hvilke data der indrapporteres i dag, men hvad der er lige så væsentligt, hvilke data der ikke indsamles. Der mangler relevante data om sygepleje, bl.a. fordi der ikke er udarbejdet en klassifikation for sygepleje. Det er derfor på tide, at relevante parter arbejder for at få relevante sygeplejedata indsamlet og gjort offentligt tilgængelige, så behov for og effekten af sygepleje bliver synlig.
Bogen vil være velegnet som en del af pensummet på sundhedsfaglige bachelor- og især kandidatuddannelser, da der er tale om en introduktion til offentlig statistik, og det ikke forudsættes, at læseren har statistiske kundskaber.
Opslag fra studiets dag ét
Maria Henricson (red.)
Videnskabelig teori og metode
– fra idé til eksamination
Munksgaard 2014
584 sider – 495,00 kr.
Af Vibeke Lorentzen, sygeplejerske, ph.d., forskningslektor, Center for Sygeplejeforskning, Viborg.
En ny metodebog fra Munksgaard er rettet direkte mod professionsuddannelserne og hermed også sygeplejerskeuddannelsen. Jeg har læst den ud fra dette perspektiv. Den danske udgave er en let bearbejdet udgave af den svenske udgave redigeret af Maria Henricson. Mange kapaciteter har bidraget til den utroligt omfattende bog, der søger at medtage alt, hvad der tænkes kan, indenfor teori og metode, når der skal skrives opgave eller projekt f.eks. på sygeplejerskestudiet. Til bogen medfølger adgang til i-bog, hvor der bl.a. efter hvert kapitel stilles spørgsmål, som den studerende kan arbejde videre med.
Det nye ved bogen er, at der er kapitler om vejledning under eksamensprojektet, om at forsvare og opponere, præsentation af eksamensopgaver og publicering af eksamensopgaver. Desuden er det en ny tilgang, at forfatterne henvender sig meget direkte til læseren. F.eks. skriver Anngerd Lönn Svensson i kapitel 30 om vejledning under eksamensprojektet: ”Tag for eksempel os forfattere i den her bog. Vi er alle erfarne vejledere, har solide akademiske uddannelser og lang erfaring med aka-demisk arbejde, men vi skriver ikke ens. Vi har ”forskellige” stemmer i vores tekster og har tolket de tydelige instruktioner, vi har modtaget fra redaktøren og forlaget, på lidt forskellig måde, selv om vi alle følger reglerne. På samme måde adskiller vejledere sig fra hinanden.”
Ud over at dette citat illustrerer den direkte kommunikationsform, er det også en tilkendegivelse af, at bogen har mange forfattere, der på hver sin måde bidrager til bogen. Nogle kapitler har mere substans end andre, og hvis spaltepladsen havde været større, kunne det have været interessant at gå nærmere ind i en kritisk analyse af flere af disse forskellige stemmers bidrag.
I det store og hele er det dog en god og nyttig bog, der giver et fantastisk overblik over teori og metode samt deres anvendelse i opgaver og projekt. Hvis jeg var studerende, ville jeg benytte den som opslagsbog fra studiets dag ét.
Det seksuelle børnelandskab
Anna Louise Stevnhøj
Må vi lege doktor?
Håndbog i børns seksualitet fra 0 til 12 år
FADL’s Forlag 2014
182 sider – 229,95 kr.
Af Hanne Lindhardt, MSA, sundhedsplejerske i Furesø Kommune.
På min arbejdsplads oplever vi jævnligt at få opringninger fra bekymrede forældre eller daginstitutionspersonale om et barns seksuelle adfærd. Denne bog er egentlig tiltænkt forældre til børn i 0-12-årsalderen, men den professionelle kan have stor gavn og glæde af at læse med for at få banket rusten af sin viden om det seksuelle børnelandskab. Hvornår er f.eks. onani for meget, og hvordan forholder man sig til barnet? Hvad er normalt, og hvad er bekymrende? Hvornår skal børn have lov til at eksperimentere, og hvornår er det vigtigt, at de voksne griber ind og hvordan? Hvad er et seksuelt overgreb, og hvad er symptomerne på, at et barn kan have været udsat for et sådant? Hvordan passer vi på vores børn, og hvordan lærer vi dem at passe på sig selv? Det er nogle af de emner, der behandles i denne letlæselige og overskuelige bog. Der er mange cases, som giver gode idéer til, hvordan ordene kan formes i ens mund. Bogens første del beskriver den normale seksuelle udvikling, et barn gennemgår, og hvordan den kommer til udtryk.
Forfatteren er journalist og har på forskellig vis beskæftiget sig med børns seksualitet. Mimi Strange, direktør for JanusCentret, har skrevet forord.
Bogen er god at have ved telefonen, når de bekymrede ringer.
Kort nyt om bøger
Benedikte Exner
Hvorfor hjælpe andre?
Forlaget Underskoven 2014
273 sider – 199,00 kr.
I bogen fortæller forfatteren, som er sygeplejerske og psykoterapeut, om at hjælpe, at forvente anerkendelse for hjælpen, at ønske gengæld for hjælpen og om afhængighed af at hjælpe. Forfatteren sludrer med sig selv og fortæller om egne erfaringer, samtidig med at hun ofte stiller spørgsmål til læseren: Hvordan var det at læse med her? Hvordan har du det med den rolle? Hensigten er at inspirere til refleksion over det forhold, man har til at hjælpe og til væsentlige temaer i livet, døden f.eks. Forfatteren opfordrer mennesker med et stærkt hjælpergen til at tage en pause fra hjælperrollen en gang imellem.
Sophie Hillbrandt Jensen
Ro på blodsukkeret
Trinvis guide til kulhydrattælling for alle med diabetes
Muusmann Forlag 2014
245 sider – 300 kr.
”At tælle kulhydrater får mig til at føle, at jeg har indflydelse på sygdommen og ikke kun omvendt,” siger Lars på 51 år. Han har type 2-diabetes, og han og andre med diabetes samt pårørende og sundhedspersonale er målgruppen for denne bog, der er opdelt i tre dele.
Del 1 formidler viden om diabetes, del 2 indeholder en trinvis guide til basal kulhydrattælling, og del 3 frister med billeder af skyr med bær-crunch, mysliruder og lakridspanacotta med frugtsalsa og tilhørende opskrifter.
Bogen er skrevet af en klinisk diætist med praktisk erfaring i kostvejledning, og den er både overskuelig og indbydende.
Ilse Sand
Værktøj til hjælpsomme sjæle
– især for sensitive, som hjælper
professionelt eller privat
Forlaget Ammentorp 2014
136 sider – 264 kr.
Ilse Sand er teolog, har været præst i folkekirken i 11 år og arbejder nu som selvstændig psykoterapeut (MPF), foredragsholder og kursusudbyder.
Bogen har særligt sensitive, hjælpende mennesker som fokus, men jeg har ikke fundet en definition på særligt sensitive. Det må læseren selv finde ud af eller føle sig som. Bogen er en venlig håndsrækning, let at læse, og den beskriver emner, der er talt om mange gange før på en meget tilgængelig måde. Efterspørg ressourcer hos den du hjælper, forsøg med spejling, hvis tempoet er for højt, bed om en pause, hvis du har brug for timeout, hvordan forholder man sig til angst – og ikke mindst: Hvordan drager man omsorg for sig selv som hjælper? Især det sidste kan sygeplejersker og studerende have brug for at huske og at praktisere.