Sygeplejersken
Understøt den enkelte patients recovery
Region Hovedstadens psykiatri skal være recoveryorienteret. Derfor kommer medarbejderne på workshop, får undervisning, diskuterer og øver. Som noget nyt er der både knyttet en underviser med en sundhedsfaglig uddannelse og en med brugererfaringer til projektet, hvilket deltagerne oplever som berigende.
Sygeplejersken 2014 nr. 5, s. 68-69
Af:
Kim Jørgensen, cand.cur.,
Sylvia Johannsen, ergoterapeut, cand.pæd.psych.,
Christine Larsen, sygeplejerske, master i sundhedspædagogik
Af de politiske visioner for psykiatrien i Region Hovedstaden fremgår det, at den psykiatriske behandling skal understøtte patientens recoveryproces, så behandlingen og metoderne afspejler patienternes egne ønsker og mål for fremtiden (1).
I Region Hovedstadens psykiatri undervises 4.000 tværfaglige medarbejdere og ledere derfor på en workshopdag pr. enhed, dvs. 20-40 medarbejdere ad gangen. I undervisningen defineres recovery sammen med begreberne håb, muligheder og empowerment, der udgør centrale værdier for patientens recoveryproces.
Recovery oversættes til medarbejdernes hverdag, hvilket faciliteres gennem gruppeøvelser og diskussioner i plenum med det formål at klarlægge, hvordan deltagerne kan udvikle en recoveryorienteret kultur.
Variationerne er store i forhold til, hvor meget medarbejderne i forvejen ved om recovery, og i hvor høj grad recoverytankegangen er implementeret. De foreløbige evalueringer viser, at ambulatorier og distriktspsykiatriske enheder arbejder mere målrettet med recovery, end tilfældet er f.eks. på et lukket intensivt afsnit, hvor begrebet kan være sværere at forholde sig til.
Medarbejder med brugererfaringer
I marts 2014 har 106 afsnit ud af 140 modtaget undervisningen, og de foreløbige resultater viser, at flertallet af deltagerne på workshopdagene oplever, at undervisningen tilfører ny læring og opleves som meningsfuld. I medarbejdernes evalueringer lægges der især vægt på betydningen af, at der kommer to undervisere ud på workshopdagene, hvor den ene har en sundhedsfaglig uddannelse, og den anden har brugererfaringer. Denne kombination af kompetencer er med til at koble teori og praksis ved at knytte et brugerperspektiv til teorierne.
Der lægges vægt på, at underviserne med brugererfaringer bidrager med levede erfaringer med det formål at bringe det unikke perspektiv frem som eksemplarisk for en recoveryproces i psykiatrien. Den enkelte fortælling er et narrativ, der både indeholder den personlige recoveryproces og rummer historien om, hvordan det sundhedsfaglige personale i psykiatrien kan understøtte den enkelte patients recovery. På workshopdagene integreres de levede erfaringer med forskning, og væsentligt er det, at workshopdagene hjælper deltagerne til at bygge bro mellem den kliniske og den personlige recovery.
Kombinationen mellem de to forskellige former for kompetencer skaber en ny form for synergi i undervisningen. Deltagerne er især optaget af brugervinklen på workshopdagene og er meget interesserede i at lytte til, hvordan en tidligere patient mener, behandlingen kan blive mere recoveryorienteret. Samtidig er underviseren med brugerbaggrund et levende bevis på, at man kan komme sig af en psykisk sygdom.
Forskelligt udbytte af dagen
Det er på baggrund af nuværende resultater vanskeligt at konkludere, hvilken effekt afholdelse af workshopdage har for videreudviklingen af en recoveryorienteret kultur. 2/3 af medarbejderne oplever, at de opnår ny læring om recovery, og hvordan de kan fremme recoveryorientering. I betragtning af at undervisningen omfatter mange faggrupper, herunder læger, psykologer, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, fysioterapeuter og ergoterapeuter, vil deltagerne have forskellig viden om recovery og derfor også forskelligt udbytte af dagen.
Litteratur
- Region Hovedstadens Psykiatri, Virksomhedsplan 2014. www.psykiatri-regionh.dk > menu > - nyheder og presse > PsykiatriNyt > PsykiatriNyt - Virksomhedsplan 2014. Besøgt d. 5. marts 2014.