Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Fra forsker til fag: Patienternes udbytte af en professionel indsats

I Danmark findes ca. 150 sygeplejersker med en ph.d. eller doktorgrad. Sygeplejersken har opsøgt nogle af dem for at finde ud af, hvorfor de valgte forskervejen, og hvordan det er gået siden, de fik deres forskertitel.

Sygeplejersken 2015 nr. 5, s. 60

Af:

Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør

forsker_fag_5Lisbeth Uhrenfeldt er BA i idéhistorie, cand.cur., bor i Støvring og er gift. Hun har tre voksne børn. Lisbeth Uhrenfeldt arbejder på Aalborg Universitet som leder af institut for medicin og sundhedsteknologisk indsats i klinisk sygeplejeforskning.

Hvad fik dig til at forske?
”I forbindelse med mit første forskningskursus i 1979 i Holstebro blev jeg opmærksom på, hvordan udvikling af professionen havde sammenhæng med og fik betydning for patienternes pleje og omsorg, uanset hvilken sektor det drejede sig om. Jeg fik publiceret min første artikel i 1982, den handlede om, hvordan klinisk udviklingsarbejde fik betydning for fødende kvinder.”



Hvad er forskningsemnet i din ph.d.-afhandling?
”Emnet er ledelse og fastholdelse af de dygtige og tilfredse sygeplejersker. Uden en dygtig leder er det svært at fastholde de dygtigste sygeplejersker. Jeg har i min udredning af faglig dygtighed bygget på en blanding af høj grad af faglig viden kombineret med menneskekundskab.”

Hvor tog du din forskeruddannelse henne?
”På Aarhus Universitet.”

Hvordan har dine økonomiske rammer været, mens du tog din forskeruddannelse?
”Fine, jeg fik et fuldt finansieret stipendium til hele perioden samt midler til rejser og kontorhold.”

Hvor kan man læse om dine forskningsresultater?
”Det kan man i min afhandling, i nationale og internationale artikler og i lærebøger og antologier.”
 

Hvordan har din forskning betydning for praksis?
”Mit omdrejningspunkt for forskning har altid været patienternes udbytte af en given professionel indsats. Jeg håber derfor, at min forskning inspirerer både i sygeplejerskeuddannelsen, i ledelse og i udførelse af klinisk praksis.”

Hvad forsker du i aktuelt? 
”Jeg forsker i oplevelsen af overgange mellem sektorer, afdelinger eller hospitaler eller blot i overgangen mellem at gå fra at være teenager til voksen patient. Overgangene har en begyndelse, en midte og en slutning. De kan dog opdeles i endnu flere delelementer med betydning for patientens oplevelse af og faktuelle sikkerhed i kontakten med sundhedsvæsnet.”

 

Litteratur

  1. Uhrenfeldt L, Hall EOC. Job satisfaction as a matter of time, team, and trust: a qualitative study of hospital nurses´ experiences. Journal of Nursing Education and Practice 2015; (5): 2, DOI: 10.5430/jnep.vXnXpXX OPEN ACCESS VIA GOOGLE
  2. Uhrenfeldt L, Høybye MT. Lived experiences of older surgical patients challenges during hospitalisation for cancer: An ethnographic fieldwork. Int J Qual Stud Health Well-being 2014; (9):, 22810-http://DX.doi.org/10.3402/qhw.v9.22810 Date accessed: 13 Feb. 2014. OPEN ACCESS VIA GOOGLE
  3. Uhrenfeldt L. Fagligt skøn – hvad skal der til set ud fra Benner og Martinsens perspektiver. (Professional judgement – a discussion based on the research of Martinsen and Benner). Original paper published in Nyhedsbrev Kliniske Retningslinjer; 2014, (7): 2, s.1-5.    OPEN ACCESS VIA GOOGLE