Sygeplejersken
Studerende i praksis: Obstipation kræver handling
Forebyggelse og behandling af obstipation og en god relation til patienten får en sygeplejestuderende til at tænke på sin rolle. Selv om man er studerende, kan man godt yde sygepleje og hjælpe patienten, finder hun ud af.
Sygeplejersken 2015 nr. 7, s. 8
Af:
Manal Yassine, sygeplejestuderende på modul 10
Mit første 10-ugers klinikophold var på modul 4, hvor jeg skulle prøve sygeplejevirksomheden for første gang. Min oplevelse blev meget gavnlig i mit videre forløb i sygeplejestudiet, fordi den beskriver, hvordan en sygeplejerske skal handle, når en patient er obstiperet og underernæret.
Min patient var obstiperet. Ud fra ernæringsscreeningen havde jeg vurderet, at min patient også var underernæret. Jeg informerede patienten om at spise fiberrig kost og efterfølgende drikke meget, da det kan hjælpe på obstipationen. Det syntes patienten var rart at få at vide. Efter at jeg gav patienten denne information, overvejede han at undgå toast om morgenen og prøve havregryn i stedet for. Her var der allerede et fremskridt.
Jeg fik fat i en diætist på gangen, som jeg dermed for første gang indgik i et tværfagligt samarbejde med. Patienten blev rigtig glad for vejledningen og for, at diætisten kom. Han kiggede smilende på mig og sagde til diætisten: ”Hun skal have en god karakter.” Diætisten grinede og sagde: ”Hun kunne også huske alle dine data udenad. Hun bliver en god sygeplejerske.”
Jeg blev rigtig glad for denne ros, da det virkelig betyder meget for en sygeplejestuderende at få feedback både fra fagpersoner og fra patienter.
Jeg har lært, at det er meget vigtigt for en sygeplejestuderende at sørge for, at patienten taler med en diætist, når han er underernæret og har en stor vægtændring. Desuden er det også vigtigt, at patienten bliver informeret om at spise fiberrig kost og drikke meget, når han er obstiperet. To dage efter vejledningen om væske og kost, som kan forebygge obstipation, fortalte patienten mig, at det havde hjulpet, og at han ikke længere var obstiperet.
Det har gjort et stort indtryk på mig, at jeg hjalp et menneske med at komme af med forstoppelse. Ud fra denne situation har jeg lært at være selvstændig og bruge sygeplejeprocessen, da jeg selv har identificeret sygeplejebehov, opstillet mål, udført, evalueret og dokumenteret patientens forløb.
Denne situation fik mig til at tænke på, hvor vigtigt det er at forebygge og fremme sundhed, selv om man er sygeplejestuderende. For selv sygeplejestuderende kan gøre en kæmpe forskel for patienter. Da jeg på nuværende tidspunkt er på modul 6, som handler meget om forebyggelse og sundhedsfremme, kan denne situation være gavnlig at reflektere over.
Manal Yassine, sygeplejestuderende på modul 10, Professionshøjskolen Metropol
Er du sygeplejestuderende, og har du oplevet en situation, hvor du lærte noget af en patient, en pårørende eller en fagperson i sundhedssektoren, så skriv til os. Send din historie til jb@dsr.dk Den må højst fylde 2.000 tegn uden mellemrum. Du får 500 kr., når din historie bliver bragt i Sygeplejersken.