Sygeplejersken
Skønlitteraturen viser afstanden mellem teori og praksis
Anmeldelse af: Syg litteratur - Litterære tekster om sygdom og sundhedsvæsen
Sygeplejersken 2016 nr. 10, s. 40
Af:
Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør
Kontinuitet, involvering, empati, nærvær. Der er mange positive ord i sygeplejen, men de uddrag af skønlitteratur og lyrik, som denne bog indeholder, peger på, at skrøbelighed, sygdom, lidelse og død ikke nødvendigvis lader sig svøbe i enkle, varme ord og begreber.
Bogen falder i fem dele med separate overskrifter, f.eks. ”Pårørende” og ”Hospitalets verden”. Anders Bodelsens bidrag til denne verden er novellen ”Jeg forstår godt, at du er vred”, som jeg læste for mange år siden. Den gjorde et uudsletteligt indtryk. Teori og praksis harmonerer ikke, der er ingen forbindelse, og konsekvensen for patienten og hans søn udebliver naturligvis ikke.
Det er indlysende at anvende litteraturen, når man diskuterer sygepleje, så med det udgangspunkt er bogen oplagt at plukke i, når studerende sætter sig til rette i klasseværelser og auditorier i starten af september. Der er meget at tale om, mange vinkler at lægge ind over materialet. Titlen synes jeg er ikke velvalgt, den skyldes angiveligt, at ”den er let provokerende, falder i øjnene og kan give anledning til eftertanke”. Jeg er ikke enig. For mig er den misvisende grænsende til irriterende. Det samme gælder de omfangsrige forord, hvor gentagelserne står i kø. Jeg er bange for, at den meget højlitterære tilgang kan tage læselysten fra målgruppen, som er både studerende og sygeplejersker på efter- og videreuddannelse.
En introduktion er god at få med, men målet er vel først og fremmest at læse og diskutere nogle af de mange meget varierede og forskelligartede tekster fra et bredt udsnit af sundhedssektoren.
Af Jette Bagh, cand.cur., fagredaktør, Sygeplejersken.
Kort om bøger
Svend Brinkmann
Ståsteder – 10 gamle idéer til en ny verden
Gyldendal Business 2016
199 – 250 kr.
I denne opfølgning på Brinkmanns første bog ”Stå fast”, som var en karikatur af selvhjælpslitteratur, personlig udvikling, omstillingsparathed osv., tager han fat på nyttetænkning, altså det faktum, at det meste i dag skal kunne bruges til noget og kunne måles og vejes. Et eksempel er venskaber på Facebook. De eksisterer, fordi de kan bruges i karrieresammenhæng, ikke fordi man er blevet nære venner. Nytteværdien slår her tydeligt igennem. Når vi måler og vejer det meste, er vi samtidig ikke i stand til at vurdere værdien af det, der bliver målt og vejet, mener Brinkmann. Han nævner derfor 10 ståsteder, som har værdi, og argumenterer for dem gennem henvisninger til litteratur, filosofi, kunst og psykologi. Blandt ståstederne er ansvaret, kærligheden og døden.
Mia Søiberg, Henrik Thomsen, Christina Gamborg Holm, Trine Teglhus, Anni Pedersen
Opgaveskrivning for praktikere
Samfundslitteratur 2016
176 sider – 228 kr.
En frisk bog om at skrive opgave. Forlaget er det samme, som den legendariske og meget populære ”Den gode opgave” er kommet på, men denne bog er kortere, mere praksisorienteret og målgruppen dermed en anden. Bogen indeholder beskrivelser af konkrete forløb, som personer med forskellige uddannelser har været igennem, og erfaringer, som de på godt og ondt har høstet undervejs. Desuden gode råd om teori og praksis i forskellige opgavetyper, f.eks. essay, synopsis, case og projektopgave. Brainstorm før endelig problemformulering og krav til vejleder og skribent, inden vejledning bliver beskrevet, ligesom brugen af en logbog får positive ord med på vejen. En god begyndelse for den, som har været langt og længe væk fra opgaver og opgaveskrivning.
Hanne Gullestrup, Maja Rosendal Avnbøg
Pårørende på tværs
Pårørende som deltagere i det tværprofessionelle samarbejde
Munksgaard 2016
296 sider – 350 kr.
Målgruppen er i særdeleshed studerende på bachelorniveau, og de skal bruge bogen til at handskes med pårørende til mentalt svækkede borgere, borgere under 18 år eller under værgemål, nærmere bestemt formuleret i seks tydelige mål, der også omfatter den studerendes personlige udvikling. Over næsten 300 sider foldes velfærdssystemet ud med teknologi og innovation, læringsmål, tip til undervisere, sorg, relationer, mere innovation, konflikter, kommunikation og meget mere. Bogen vil rigtig mange ting, den er ambitiøs, og den er svær at få hold på, synes jeg. Spørgsmålet er, om bachelorstuderende kan læse sig til alting. Måske ville en skrap redigering have gjort bogen nemmere og hurtigere at læse – og til et bedre supplement til den praksis, der fortsat eksisterer.
(jb)