Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Skiftedag: Nu binder jeg teori og praksis sammen

Efter 10 år i hjemmesygeplejen var Camilla Holst Rasmussen klar til et karriereskifte. Hun underviste allerede tværfagligt i sårbehandling. Nu underviser hun hver dag på SOSU-skolen.

Sygeplejersken 2016 nr. 12, s. 66

Af:

Britt Lindemann, journalist

2016-12-skiftedag

”Jeg var rigtig glad for arbejdet som hjemmesygeplejerske. Jeg trivedes godt med mangeartede opgaver som f.eks. stomipleje, parenteral ernæring og sårbehandling. På et tidspunkt fattede jeg særlig interesse for sårbehandling og fik lov til at tage en sundhedsfaglig diplomuddannelse. Jeg fik rigtig meget feedback på, at jeg var god til at lære fra mig, og det gjorde, at jeg blev nysgerrig på undervisning. Jeg tog så nogle moduler i forandrings- og læreprocesser, og formidling og undervisning. 
 

Title

Camilla Holst Rasmussen, 41 år.
Nyt job: 1. august underviser på uddannelsesinstitutionen SOSU Nykøbing Falster. Her underviser hun social- og sundhedsassistentelever i sygepleje, der indebærer alt fra sygeplejeprocessen til behandling af sår og brud.
Kom fra: 10 år som hjemmesygeplejerske i Guldborgsund Kommune. 

Jeg underviste i sårbehandling et par gange på SOSU-skolen i Nykøbing Falster og faldt for miljøet, der var meget åbent og nysgerrigt. Det var jeg bare nødt til at få afprøvet. Selvom jeg var glad for arbejdet som hjemmesygeplejerske, sårspecialist og TR, så trak det i mig at få lov til at undervise. Da jeg så opslaget, var jeg nødt til at se, om det ville briste eller bære.

Jeg har udøvet meget god praktisk sygepleje og synes, det er spændende at få lov til at præge eleverne her på skolen og give mine erfaringer og viden videre. Samtidig har det givet mig den udfordring, det er at gå fra det praksisnære til det mere teoretiske. Og jeg har brug for at udfordre mig selv og mit fag for at blive ved med at lære og udvikle mig.

Jobbet som underviser er meget bedre, end jeg havde turdet håbe på. Det er ikke mig, der står inaktiv oppe ved tavlen og forelæser, men i stedet meget mere en faciliteringsproces. Jeg sætter f.eks. et gruppearbejde i gang, og så bevæger jeg mig mellem grupperne og vejleder dem. Det giver både mig og eleverne noget, når vi arbejder på den måde. Det øger forståelsen hos eleverne, og jeg kan hjælpe dem til at koble teori og praksis.

Når ”Hr. Brud” fra min undervisning bliver indlagt efter et fald i hjemmet og nu har ondt i det ene ben, og der er længdeforskel på benene, så er det en tænkt situation for de studerende. Men jeg skal forberede dem til at håndtere det, når de står i den situation i virkeligheden. Her oplever jeg, hvordan der går et lys op for de studerende, når de pludselig får koblet al deres teoretiske viden op på en praksisorienteret case. 

Selvom jeg godt kan savne arbejdet og den tætte kontakt med de ældre, så har jeg ikke et øjeblik fortrudt skiftet til undervisning. Jeg havde mange overvejelser omkring, om jeg ville savne det, men i sidste ende var det min nysgerrighed på undervisning, der vandt. Det hele giver bare mening, når jeg kan bruge min praktiske erfaring til at sætte teorien i spil hos de studerende.”