Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Fem skæbner giver liv og krop til teorien

Anmeldelse af 'Neuroaffektiv Udviklingspsykologi' bind 1,2 og 3.

Sygeplejersken 2017 nr. 3, s. 46

Af:

Redaktionen

2017-3-anmeldelse

Susan Hart

Neuroaffektiv Udviklingspsykologi 1. Makro- og mikroregulering

Neuroaffektiv Udviklingsspykologi 2. Fra Tilknytning til mentalisering

Neuroaffektiv Udviklingspsykologi 3. De Neuroaffektive kompasser

Hans Reitzels Forlag 2016

175 sider – 200 kr. pr. bog

Kassette med tre bøger: 600 kr. inkl. moms.

Den neuroaffektive udviklingspsykologi fokuserer på, hvordan personlighed, emotioner og sociale funktioner udvikles. I det første bind beskrives den betydning, makro- og mikroregulering har for barnets følelsesmæssige udvikling og for, at barnet kan lære at regulere sine følelser.

Makroregulering er både den strukturelle makroregulering, som forældrene skaber for døgnets rytme og for dagligdagen, og den relationelle makroregulering, som er den forudsigelighed, forældrene skaber i legen med barnet i f.eks. turtagning. Turtagning vil sige, at forældrene indgår i samspil med barnet, afventer en reaktion og svarer barnet, afventer en reaktion og svarer, og så fremdeles.

Den relationelle makroregulering er forudsætningen for, at mikroreguleringen kan finde sted. Midt i 70’erne kom videoudstyret og dermed muligheden for at filme og nærstudere de subtile nuancer i forældre-barn-samspillet. I mikroreguleringen er forældrene følsomme over for barnets forskellige tilstande, og de hjælper barnet med den følelsesmæssige regulering.

I bind 2 beskrives, hvordan børn udvikler et tilknytningsmønster, og hvordan dette mønster har betydning for barnets udvikling af evne til leg, samarbejde og mentalisering. Mentalisering er evnen til at kunne se sig selv udefra og den anden indefra. Forældres evne til mentalisering har stor betydning for barnets tilknytningsmønster, en god mentaliseringsevne er afgørende for, at barnet får et trygt tilknytningsmønster.

Bind 3, "De neuroaffektive kompasser", handler om, hvordan det er muligt at støtte en følelsesmæssig udviklingsproces. De neuroaffektive kompasser tager udgangspunkt i neurofysiologen Paul MacLeans model af den treenige hjerne. For at støtte et menneskes udviklingsproces er det vigtigt at vide, hvor dette menneskes nærmeste udviklingszone er.

Igennem alle tre bind følger vi fem personer fra fødslen og til voksenlivet. De har alle fem vanskeligheder af forskellig art, som påvirker deres tilknytningsmønster og følelsesmæssige udvikling. Teorien i den neuroaffektive udviklingspsykologi hæftes op på disse fem skæbner, giver liv og krop til teorien og gør bogen let tilgængelig.

Sproget flyder, og det er nemt at finde rundt takket være en detaljeret indholdsfortegnelse. Bokse undervejs fremhæver pointerne. Jeg savnede en mere fyldestgørende litteraturliste end den, der er til rådighed. Der er ganske vist undervejs henvisning til forskellige forskere, men få af dem er nævnt i litteraturlisten.

Neuroaffektiv Udviklingspsykologi er udkommet i et lille, lækkert bokssæt, som fanger øjet. Hver bog har sin pangfarve. Indpakningen giver lethed til de ellers lidt tunge titler. Lethed er også betegnelsen for den måde, det er lykkedes Susan Hart at formidle sit stof på.

 

Af Hanne Lindhardt, MSA, sundhedsplejerske i Furesø Kommune.