Sygeplejersken
Tendentiøst: Ventet og velkommen, hvad ellers?
Patienter skal med nye tiltag føle sig ventede og velkomne på hospitalerne i Region Hovedstaden – præcis som gæsterne på Ærø Hotel i Marstal.
Sygeplejersken 2017 nr. 5, s. 19
Af:
Emma Tram, journalist
Skilte, hvor der står ”blodsygdomme” frem for ”hæmatologi”, bedre venteværelser og en telefon, der faktisk bliver besvaret, når man ringer. Det er eksempler på, hvad der indgår i projekt ”Ventet og velkommen”, som er i gang på Region Hovedstadens hospitaler.
”Formålet er så vidt muligt at eliminere de besværlige og utrygge dele af et hospitalsbesøg, som ligger udenfor selve behandlingen,” fortæller leder af projektet Nikoline Ridder Christensen.
Projektet startede på Glostrup Hospital og er siden bredt ud til resten af Region Hovedstaden. Her skal personalet frem til 2018 arbejde på, at patienterne føler sig velkomne.
Ikke alle er dog lige begejstrede for projektet. Spørger man direktør Kim Jong Andersen i reklamebureauet Jong, så bliver sloganet til lidt af en parodi, især hvis man udsætter ”Ventet og velkommen” for den såkaldte ”ikke-test”:
”Har strategien nogensinde været, at man ikke skal være velkommen? Det bliver lidt noget bavl, fordi det er selvindlysende, og patienterne forventer jo, at banaliteter som at kunne finde vej er på plads,” siger han.
Rigtig hjertelig velkommen
Selvom Kim Jong Andersen mener, det er et sympatisk slogan, så kan virkeligheden stille sig i vejen pga. manglende tid og ressourcer. Og læge Thomas Emil Christensen, Rigshospitalet, påpeger i et ironisk brev til patienterne bragt i Ugeskrift for Læger, at de gode hensigter og virkeligheden ikke altid spiller sammen:
”Kære patient, rigtig hjertelig velkommen til det offentlige danske sundhedsvæsen … Vi gør alt, hvad vi kan, for at du skal få en god oplevelse her hos os! Derfor har vi trykt denne plakat, som du nu læser,” skriver han i Ugeskriftet.
Som svar på kritikken siger Nikoline Ridder Christensen, at det nok er umuligt at gennemføre et projekt som ”Ventet og velkommen” uden kritik, men at personalet generelt har været positive.
Hotel eller hospital?
Ikke kun hospitalerne benytter sloganet ”Ventet og velkommen” – også på Ærø Hotel i Marstal bruges det, og på deres hjemmeside står:
”Alt vort personale møder på arbejde med tanken “Hvad kunne jeg godt selv tænke mig at blive mødt af som gæst”, hvilket afspejles i et pænt og rent hotel, med venligt, kompetent og hjælpsomt personale.”
Skiftes gæst og hotel ud med patient og hospital, passer dette fint med tanken bag ”Ventet og velkommen”. Ifølge Nikoline Ridder Christensen giver det god mening:
”Selvom hospitaler og hoteller er vidt forskellige, så forventer man begge steder at føle sig ventet og velkommen,” siger hun.