Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Studerende i praksis: " ... jeg anså på ingen måde Portalen som et redskab til min fordel

Studerende og klinisk vejleder må afstemme deres forventninger i forhold til brugen af Praktikportalen, så planlægning og dokumentation giver mening for begge parter.

Sygeplejersken 2019 nr. 4, s. 61

Af:

Line Knattrup Boock, sygeplejestuderende

Line Knattrup BoockLine Knattrup Boock

Som studerende på 6. semester har jeg en del praktikperioder bag mig. Fælles for dem alle har indtil videre været, at der kan være forskel på den studerende og den kliniske vejleders holdning til og ønske om, hvordan den skriftlige dokumentations- og læringsplatform ”Praktikportalen” skal anvendes.

Jeg mindes i starten en vis form for ambivalens. Alt var nyt og ukendt. Jeg stod nu med fødderne i klinisk praksis og kunne endelig rette mit fokus mod at lære en masse færdigheder. Jeg havde faktisk ikke den store motivation i forhold til at skulle anvende portalen i hele sin udstrækning. Det føltes mere som yderligere en arbejdsbyrde at skulle bruge Portalen til at planlægge og dokumentere mit læringsudbytte, og jeg anså på ingen måde Portalen som et redskab til min fordel.

Portalen kan bruges til at planlægge praktikperioden uge for uge, så man får overblik over, hvordan man kommer omkring alle læringsmål og sikrer sig, at man får det udbytte af praktikken, som er tiltænkt.

Jeg har haft vejledere, som gik mindre op i, at jeg havde udfyldt en masse, og jeg har haft vejledere, som i modsætning hertil havde krav om og forventninger til, hvor, om hvad og hvor ofte jeg havde skrevet og dokumenteret refleksioner og læringsudbytte.

Den første gang, jeg oplevede den forventningsfulde holdning og tilgang fra vejleders side, var jeg lige ved at knække halsen på pligtopfyldende at forsøge at leve op til disse forventninger. Jeg havde en dygtig vejleder, som fornemmede, at der var noget, der trængte sig på, og det bedste, jeg dengang gjorde, var at tale lige ud af posen.

Jeg fortalte, at jeg var utroligt overvældet over, hvor meget der blev krævet. Det viste sig, at jeg havde misforstået mængden af dokumentation, og det ændrede absolut resten af min praktikperiode til det bedre. Den vigtigste lektie var forventningsafstemning. Det er alfa og omega at være sikker på, hvad vejleder forventer, og at have gjort sig klart, hvad man selv har af forventninger.

Med erfaringen om forventningsafstemningens betydning for klinisk praksis har jeg i den seneste praktik ændret holdning til, at Praktikportalen er for mig og ikke imod mig.

Jeg lægger vægt på at balancere krav og forventninger til, hvor og hvordan læringsudbytte skal dokumenteres i forhold til, hvad vejleder og jeg selv finder meningsfuldt.

Det er alment kendt, at man som studerende skal tage ansvar for egen læring.

Jeg kan derfor kun anbefale studerende at turde anvende Portalen, så den giver mening.

Måske vælger man at skrive alle læringsmål af fra semesterbeskrivelsen og finde sin egen måde at markere eller beskrive, hvordan og hvornår de enkelte mål er nået. Måske laver man en uge for uge-plan med fokusområder, der skal arbejdes med – eller noget helt tredje. Forklar vejleder meningen, så der er gensidig forståelse.

Line Knattrup Boock er sygeplejestuderende på 6. semester på VIA UC Viborg