Sygeplejersken
Hørt: De spiller på gravides usikkerhed
Private ultralydsklinikker bombarderer gravide med tilbud om skanninger, der skal give tidlig tryghed og afsløre køn. Dybt problematisk, mener Rikke Vigga Bokelund, stud.cur. og sygeplejerske på Hvidovre Hospitals barselsafdeling.
Sygeplejersken 2020 nr. 1, s. 16
Af:
Laura Elisabeth Lind, journalist
“Vi ser en massiv annoncering og kalkuleret markedsføring på de sociale medier, f.eks. via Instagram-influencers og annoncer, som retter sig direkte mod gravide. Det er et problem. For klinikkerne spiller bevidst på gravides usikkerhed og forsøger at forstærke deres bekymringer for at få dem som kunder i butikken,” siger Rikke Vigga Bokelund.
Hun har et godt indblik i, hvad der rører sig på skanningsområdet. Udover sit job som vikar på barselsafdelingen har hun tidligere arbejdet på Hvidovre Hospitals neonatalafdeling og svangreambulatorium. Her har hun kunnet følge en tendens til, at gravide i stigende grad lægger sig på briksen hos de private klinikker.
For nylig skrev Rikke Vigga Bokelund og hendes kollega og medstuderende Signe Ostenfeldt Fallesen et debatindlæg i Politiken. De to sygeplejersker giver markedsføringen skylden for, at så mange gravide i dag bliver skannet inden de offentlige skanningstilbud omkring uge 12 og 20:
“Sonograferne her på ultraklinikken siger, at stort set alle gravide har været til tidlig ‘tryghedsskanning’. Men skanningerne kan give en falsk tryghed. For der er risiko for, at tegn på sygelighed bliver overset, når det er så tidligt i graviditeten. Og man kan godt have set hjerteblink i uge 7, og så er der ikke noget liv ved 12 ugers-skanningen. Eller den gravide kan få unødige bekymringer, hvis der er set noget mærkeligt, og privatklinikken derfor sender den gravide på det offentlige hospital, hvor det kan vise sig, at der ikke var noget galt.”
Stoler ikke på egen krop
Rikke Vigga Bokelund peger på, at mange gravide i dag læner sig så meget op ad de teknologiske muligheder, at de helt er stoppet med at stole på egen krop.
“Det er, som om de er begyndt at tænke, at der er noget i vejen, til det modsatte er bevist og ikke omvendt.”
Hun opfordrer gravide til at være opmærksomme på deres rolle som forbruger:
“Vi er ude med riven efter markedsføringen. Den spiller på og forstærker den gravides bekymringer og usikkerhed. I vores debatindlæg opfordrer vi derfor til, at de gravide tager stilling til, om det er et reelt behov, de har, eller om det er et behov, som klinikkerne skaber igennem deres måde at markedsføre sig på,” siger hun og tilføjer:
”Der bør være mere fokus på, hvad skanningerne og det her markedsføringsboom gør ved de gravide.”