Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Podcast: Isolation frustrerer pårørende mere end patienter

Ny podcast fra Sygeplejersken sætter fokus på relationerne mellem pårørende, personalet og covid-patienter i isolation.

Sygeplejersken 2021 nr. 3, s. 11

Af:

Thomas Alling, journalist

Efter snart et år med udstrakt brug af værnemidler, begrænsede besøgstider og isolerede patienter er erfaringerne mange på sygehusenes covid-afsnit – det samme er beretninger om, hvordan sygeplejersker tackler patienternes isolation. 

Sofie Rosenørn Wolsgaard, Lungemedicinsk afd. på Bispebjerg fremhæver i en ny podcast fra Sygeplejersken fordelen ved kun én kontaktperson pr. patient. I stedet for at ”både faster, moster og de tre kusiner fra Norge” ringer for at høre om patienten, så er der kun én, som så fortæller videre til de andre pårørende, siger hun: 

”Det andet tager alt for lang tid. Og de glemmer ofte, at patienten jo selv har en telefon, så de kan ringe og høre, hvordan de selv synes, de har det.

Sygeplejerskens nye podcast fortæller om patienters, pårørendes og sygeplejerskers oplevelser under corona. Det giver et langt fra entydigt billede. En ellers taknemmelig patient, Lisbeth Bruus på SUH i Køge, efterlyser f.eks. mere adgang for sin kæreste på isolationsstuen end de to gange to timer dagligt:

”Det kan jo også være en hjælp for personalet, hvis han lige kan hjælpe mig ud på toilettet – eller gøre et eller andet, ik?”

En endnu ufærdig undersøgelse fra netop ortopædkirurgisk afdelings covid-afsnit viser dog, at begrænsningerne i besøg har frustreret pårørende langt mere end patienter – at de ikke får lov at give den omsorg og kærlighed til deres nærmeste, de ønsker.

Det og meget mere fortæller sygeplejefaglig forskningsleder, Carrinna Hansen i podcasten 'Covid-19: De isolerede'.

Find podcasten her