Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

10 år med sygeplejersker på 112

Sundhedsfagligt personale har i 10 år besvaret 112-opkald på landets vagtcentraler. Det har betydet bedre udredning og visitation.

Sygeplejersken 2021 nr. 6, s. 10

Af:

Jakob Boserup, journalist

_BOS2576

Den røde løber var rullet ud, og flag og balloner pyntede 112-sektionen på Region H’s vagtcentral i Ballerup på en ellers almindelig arbejdsdag mandag den 3. maj.

I kantinen ventede kage og baristakaffe.

Pynten og kagen var en del af en landsdækkende markering af, at det var 10 år siden, sygeplejersker, paramedicinere og behandlere overtog besvarelserne af de sundhedsfaglige opkald til vagtcentralerne.

Før maj 2011 var det politiet, der håndterede dem. 

I 112-sektionen i Ballerup er knapt halvdelen af de 70 medarbejdere sygeplejersker, og de har typisk en specialuddannelse i anæstesiologisk eller intensiv sygepleje eller har erfaring fra akutmodtagelse.

Flere af sygeplejerskerne har været med fra starten.

Rette hjælp til rette tid

Sygeplejerske Susanne Lygre Overgaard er sektionsleder i 112-sektionen i Ballerup, og hun har været med fra starten, først i Region Sjælland og siden i Region Hovedstaden.

Hun peger på fagligheden som vigtigste redskab, når der skal visiteres og udredes over telefonen.

”Der skal træffes en beslutning inden for 90 sekunder. Det kræver, at det sundhedsfaglige personale på 112 er fagligt ajour og kan træffe relativt hurtige og objektive beslutninger. Vores sundhedsfaglige personale kan give professionel og fagligt velfunderet hjælp til borgere, der ringer 112.”

Susanne Lygre Overgaard fortæller, at sygeplejerskernes erfaring med patientkontakt kommer dem til gode, når de skal guide og vejleder borgere i et 112-opkald.

”Vi sørger for rette hjælp til rette tid, og vi holder borgerne i hånden hele vejen, lige indtil ambulancen er på stedet.” 

Nytænkning og teknologi

Der er sket meget på teknologifronten de seneste 10 år, og i dag kan de sundhedsfaglige medarbejdere anvende både videotransmission og kunstig intelligens, når der skal disponeres og visiteres.

”Vi kan sende et link ud til indringernes smartphone, som åbner for en videotransmission direkte til en akutsituation. Det giver et godt overblik, så vi kan vejlede ret præcist i førstehjælp, eksempelvis i hjerte/lungeredning. Et andet nyt støtteværktøj er kunstig intelligens, en slags robot, der lytter med på samtalerne, og som analyserer og hjælper os frem til hurtigere erkendelser af f.eks. hjertestop,” fortæller Susanne Lygre Overgaard.

Hun understreger dog, at det væsentligste for de sundhedsfaglige medarbejdere er at holde fokus på kommunikationen og strukturen i samtalen, afdækning af ABCDE og den professionelle service til borgerne.