Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Bedre overgange fra teori til praksis

Flere steder i landet har professionshøjskoler og praktiksteder gang i projekter, som skal sikre bedre sammenhæng mellem teori og praksis. Også overgangen fra studerende til nyuddannet er i spil

Sygeplejersken 2022 nr. 2, s. 10

Af:

Christina Sommer, journalist

sy2-2022_akt_isabella-arup-gregersen

På Amager Hospital er et tomt sengeafsnit netop blevet omdannet til Enhed for Klinisk Træning.

Her vil de sygeplejestuderende som supplement til deres praktikophold få mulighed for at øve kliniske færdigheder som f.eks. personlig pleje og forflytninger under vejledning af kliniske undervisere og vejledere fra hospitalsafdelinger, kommuner og Københavns Professionshøjskole. 

I den anden ende af landet er VIA Sygeplejerskeuddannelsen Aarhus, Aarhus Universitetshospital og Aarhus Kommune godt i gang med projektet 'Klinisk dygtighed – vejledning i et alternativt struktureret og klinisk funderet sidste uddannelsesår'. Formålet er bl.a. at udvikle og afprøve nye måder at kombinere teori og praktik på 6.-7. semester. 

Det er bare to eksempler på, hvordan professionshøjskoler og praktiksteder landet over arbejder på at styrke sammenhængen mellem teori og praksis og skabe bedre overgange fra studie- til arbejdsliv.

Det glæder næstformand i Dansk Sygeplejeråd, Dorthe Boe Danbjørg. 

”Det famøse forhold mellem teori og praksis har altid drillet os lidt – både i forhold til fordeling og bedst mulig sammenhæng. Der sker rigtig mange gode ting i øjeblikket, men jeg tror, at samarbejdet mellem professionshøjskolerne og klinikken kan blive meget tættere.”

Kigge på alle overgange

Bodil Bjørnshave Noe, sygeplejerske, ph.d. og docent ved UC Syd, Udvikling og Forskning Campus Esbjerg, ønsker også mere ping-pong mellem skole og klinik.

”Vi er meget bevidste om, at vi kan have bedre og meget mere kontakt med klinikken. Der er behov for at kigge på alle overgange og finde nye måder til, hvordan underviserne på skolen kan holde bedre kontakt og mødes med praktikstederne på,” siger hun og tilføjer:

”Det drøftes f.eks., om vores bachelorstuderende kan blive tilknyttet en fast afdeling de sidste syv-otte måneder af uddannelsen, så de kan være med til at udvikle noget med afsæt i afdelingen. Hvilket de studerende kan lære af, og afdelingen få glæde af.”

Et lignende udviklingsprojekt kører i øjeblikket på Rigshospitalet, hvor 7. semesterstuderende Isabella Arup Gregersen og hendes makker er godt i gang med deres bachelorprojekt, som skal afleveres i marts:

”Jeg tror, forløbet klæder mig meget bedre på til at kunne agere som nyuddannet,” siger hun. 

Læs mere om Isabella Arup Gregersens erfaringer i temaet om professions­bacheloren i dettte nummer af Sygeplejersken