Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

AI skræddersyr behandling

Sygeplejersken 2023 nr. 10, s. 7

Af:

Mathilde Nyfos Ebbesen, Journalist

60805183

Billedtekst: AI kan sortere i patienterne med tarmkræftsygdomme, så sygeplejerskerne kan bruge deres faglighed på dem, der har behovet.

Illustration: IStock

Sundhedsminister Sophie Løhde (V) vil kaste 500 mio. kr. efter kunstig intelligens i sundhedsvæsenet. Bl.a. pga. gode eksempler som det på Sjællands Universitetshospital i Køge.

Her har de oplevet imponerende resultater ved brug af AI (kunstig intelligens) på patienter med tarmkræftsygdomme.

Færre komplikationer
”Vi har fået en massiv reduktion i antallet af genindlæggelser og alvorlige komplikationer, og indlæggelsesvarig-heden er næsten halveret hos vores mest skrøbelige patienter, der udgør ca. en tredjedel.”

Det fortæller overlæge Ismail Gögenur, som er forskningsleder på et nyt AI-
projekt på Sjællands Universitetshospital i Køge.

Projektet har involveret 112 patienter.

Data fra 76.000 patienter
En supercomputer på Sjællands Universitetshospital har sundhedsdata fra 76.000 patienter, der er blevet opereret for kræft i tarmene inden for de seneste 10 år. De kommende patienter, der skal igennem en operation, skal udfylde informationer om bl.a. deres vægt og medicinindtag. De lagrede sundhedsdata kombineret med viden om patientens helbred, giver supercomputeren information til at skræddersy konkrete forslag til behandlingsforløb. Det skal sikre forløb, der passer bedst muligt til den enkeltes behandlingsbehov.

Fokuserer ressourcer
Anne Dyrekær Nielsen er koordinerende sygeplejerske på projektet. Hun fortæller, at den største gevinst ved brugen af AI ligger hos patienten, men at sygeplejerskerne også oplever faglige fordele.

”Før var vores behandlingsforløb lidt som one size fits all – alle patienter fik samme tilbud. Som sygeplejerske har man nogle gange tænkt, at det er lidt overkill at bruge så mange ressourcer på patienter, der i virkeligheden selv kan. På den måde kan AI’en sortere patienter fra, og så kan vi sygeplejersker bruge vores faglighed på dem, der har behovet.”

Den kunstige intelligens kan ikke erstatte sundhedsmedarbejderes faglighed, men den kan hjælpe personalet til at bruge ressourcerne bedre, siger Ismail Gögenur:

”Det er et hjælperedskab til at fokusere sine ressourcer, så man kan få mere ud af sin faglighed.”