Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

SoMe kræver mange ressourcer

TEMA: SOCIALE MEDIER Sygehus Lillebælt går mod strømmen. Ledelsen har besluttet, at sygehusets afdelinger ikke må have egne profiler på sociale medier.

Sygeplejersken 2023 nr. 10, s. 22-23

Af:

Caroline Schønberg, Journalist

60805177

Illustration: Rasmus Meisler

Når der er aktivitet på Sygehus Lillebælts sociale medier, som tæller to Facebook-profiler og én LinkedIn-profil, er det sygehusets kommunikationsafdeling, der står bag.

Profilerne styres centralt, da det kræver kommunikationsfaglige kompetencer at administrere sociale medier, producere indhold og i værste fald håndtere en shitstorm, fortæller Cathrin Tromborg Bræstrup, kommunikationschef på Sygehus Lillebælt. Eftersom personalet på sygehusets afdelinger ikke er uddannet til dét, må de ikke have individuelle afdelingsprofiler på eksempelvis Instagram og Facebook.

”Der sker utrolig meget på de sociale medier, og de udvikler sig hele tiden. Man skal være aktiv og overvåge kontinuerligt. Hvis hver afdeling skal drive egne profiler og få et godt udbytte, kræver det meget tid og mange ressourcer. Derfor har vi vurderet, at vi får mest ud af at have profiler på sygehusniveau,” siger Cathrin Tromborg Bræstrup.

Skiller sig ud
Sygehusets ståsted bliver jævnligt udfordret, når ansatte kommer med ønsket om at oprette afdelingsprofiler. Flere afdelinger på andre sygehuse bruger nemlig sociale medier til at tiltrække nye kolleger, hvilket måske kan gøre de ansatte nervøse for, om de sakker bagud på rekrutteringsfronten, fortæller Cathrin Tromborg Bræstrup:

”Vi drøfter løbende mulighederne, men som det ser ud nu, er det ikke aktuelt at ændre på tilgangen. Vi skal gøre ting, fordi det virker, og lige nu er der ikke dokumentation for, at lokale profiler virker på rekruttering. Til gengæld ved vi, at opslag via personlige profiler, uanset tema, når langt bredere ud. De fleste medarbejdere forstår godt argumenterne, når vi taler om det.”

Cathrin Tromborg Bræstrup ved godt, at de skiller sig ud fra andre sygehuse ved ikke at have afdelingsprofiler.

”Vi kigger ikke så meget på alle andre, vi kigger på os selv. På Sygehus Lillebælt går vi efter, at fagligheden og kompetencerne er i top – også på det her område.”

Inputs er velkomne
Selvom afdelingerne ikke må have egne sociale medier, er de meget velkomne til at byde ind med ideer til sygehusets eksisterende kanaler. Cathrin Tromborg Bræstrup fortæller, at en stor del af indholdet netop baseres på historier og inputs fra afdelingerne:

”Vi har et godt samarbejde med afdelingerne og får masser af gode historier derfra. Det kan være en afdeling, der får besøg fra udlandet eller har startet et nyt projekt. Det er så vores opgave at kigge på indholdet med kommunikationsbriller og få det skrevet og tilpasset, så det matcher de forskellige kanaler og målgrupper.”