Sygeplejersken
"Den var gal med tonen"
TILLIDSREPRÆSENTANTEN. Tillidsrepræsentant Nikolaj Kaanbjerg Jensen træder til, da en sygeplejerske skal til tjenstlig samtale. Hun tror, hun står overfor en fyring.
Sygeplejersken 2023 nr. 12
Af:
Laura Elisabeth Lind, Journalist
Nikolaj Kaanbjerg var med til at rede trådene ud under en tjenstlig samtale.
Foto: Michael Drost-Hansen
“Hvis en kollega bliver overfaldet eller føler sig truet, så udløser hun sin alarm. Det sker et par gange om dagen. Når alarmen går, skal vi alle med det samme løbe afsted for at hjælpe.”
Sådan fortæller sygeplejerske og tillidsrepræsentant Nikolaj Kaanbjerg Jensen fra Afdeling for Angst og Depression på Aarhus Universitetshospital. Her arbejder han selv på et lukket sengeafsnit for mennesker med affektive sindslidelser som depression og PTSD.
En dag spørger en af hans kollegaer, om han vil være med under en tjenstlig samtale med ledelsen. Hun tror, hun står overfor en fyring, men det er lidt uklart, hvad samtalen skal handle om. Det drejer sig i hvert fald om de her overfaldsalarmer.
“Hun har problemer med sit knæ, og hun har under en vagt sagt, at hun ikke kan løbe til alarmsituationer, som vi ellers alle skal kunne løbe til,” fortæller Nikolaj Kaanbjerg Jensen.
Sygeplejersken har på det tidspunkt ikke fået talt med ledelsen om sit knæ. Derfor opstår der rygter om, at hun sniger sig uden om løb til alarmer.
“Hun har i en vagt sagt, at hun må melde sig syg, hvis hun skal løbe til alarmerne. Det bliver opfattet som en trussel og dårlig attitude. Det uheldige er så, at hun rent faktisk er syg med snot og hoste dagen efter.”
Kommunikation i hårdknude
Inde til samtalen kan Nikolaj Kaanbjerg Jensen hurtigt fornemme, at det hele er spidset til. Kommunikationen er på forhånd gået i hårdknude.
“Der er klager fra kollegaer. Den er gal med tonen. Og med arbejdsindstillingen. Men for mig at se er det hele noget, vi kan løse.”
Han er med til at bevare overblikket og finde frem til, hvad det hele egentlig drejer sig om. Efter lidt tid ændrer tonen sig. Fra spids og anklagende til konstruktiv og anerkendende.
“Vi får snakket om, at man skal ringe ind, hvis man ikke kan løbe til alarmer. Hun får også fortalt, at det presser hende med de mange nattevagter. Det bliver lavet om. Så hun er virkelig glad. Hun troede, hun skulle fyres. Men det hele ender godt, og hun får endda flere dagvagter. Nu går det også bedre med knæet.”
Han er glad for, at han kunne hjælpe: “Det viste sig, at det meste var en række af misforståelser.”
Vil du som tillidsvalgt eller medlem fortælle om den forskel, tillidsvalgte gør, så skriv til redaktionen@dsr.dk
Hvad har du lært af forløbet?
“Til en tjenstlig samtale er det rart at have en bisidder, der kan bevare overblikket. Tit er det hele gået i hårdknude. Men der er altid er to sider af samme sag. Hvis man tager det stille og roligt, kan man typisk tale sig frem til en løsning.”