Sygeplejersken
Ufaglærte udfylder hullerne
Sygeplejersken 2023 nr. 12, s. 9
Af:
Mathilde Nyfos Ebbesen, Journalist
Illustration: iStock/Mathias N Justesen
De er ledige, nogle har erfaringer fra covid-19-vaccinationsklinikkerne, hjemmepleje og plejehjem, mens andre ikke er uddannet inden for sundhedsfeltet. Rigshospitalet har ansat 15 ledige, der skal afhjælpe manglen på sygeplejersker og social- og sundhedsmedarbejdere.
De 15 ansættes som fastvagtkadetter, hvor de skal sidde ved en patient, der har brug for opsyn hele døgnet.
Før man bliver ansat, kommer kadetterne i to ugers afklaringspraktik, hvorefter de gennemgår et otte ugers kompetenceudviklingskursus, som afsluttes med to ugers praktik på Rigshospitalet. Til sidst gennemgår de et to ugers fastvagtkursus, hvor de bliver certificeret, hvis de består prøven.
På Afdeling for Blodsygdomme bruger de faste fastvagtkadetter. Hanne M. Pedersen er chefsygeplejerske på afdelingen.
”Vi kan godt mærke, at det letter et pres, at vi har faste personer på skemaet. Det gør, at vi ikke skal ringe rundt til sygeplejersker eller vikarservice, eller at vi selv skal finde ud af, hvem der kan gå fra for at passe denne her patient,” siger hun.
De første kadetter blev færdige med deres kompetenceudvikling i midten af september og har arbejdet på Rigshospitalet som faste vikarer siden. Selvom det letter et pres, at ekstra personer kan bistå manglende roller, lægges der også nogle ressourcer i at vejlede fastvagtkadetterne.
”Det er klart, at alle der går ind på en stue, og som enten ikke kender afdelingen eller patienten, vil skulle have en eller anden form for sparring eller oplæring,” forklarer Hanne M. Pedersen.
Skal kende hygiejne-principper
Hun mener dog stadig, at ressourcerne er godt givet ud, fordi det er en opgave, der ikke kan løses, hvis der ikke er personale nok:
”Vi ser det som en brugbar løsning, at kadetterne kan hjælpe til her, så det ikke er en sygeplejerske, der skal gå fra en opgave eller patient.”
Hanne M. Pedersen slår fast, at det er vigtigt, at kadetterne netop får undervisning i sundhedsfaglige kompetencer gennem deres uddannelse. Hun nævner bl.a., at de skal kende til hygiejniske principper og kunne passe på alvorligt syge mennesker i et tæt samarbejde med sygeplejerskerne.