Sygeplejersken
Omsorgen mangler i kvalitetsundersøgelser
Danske Patienter og Dansk Sygeplejeråd mener, det er et problem, at der ikke bliver målt på omsorg i nationale kvalitetsundersøgelser, når det er det, patienterne vægter som kvalitet
Sygeplejersken 2023 nr. 2, s. 12
Af:
Mai Rathje Skovgaard, journalist
Der er forskel på, hvad patienterne forstår som kvalitet i sundhedsvæsenet, og hvad sundhedsvæsenet måler i de nationale kvalitetsundersøgelser. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Danske Patienter.
Undersøgelsen er en kvalitativ analyse foretaget blandt 19 patienter med kroniske eller langvarige sygdomme. Trods individuelle oplevelser går særligt tre ting igen i patienternes forståelse af, hvad der er kvalitet for dem.
Og det er omsorg, værdighed og at sundhedspersoner har styr på forløbet. I de nationale kvalitetsundersøgelser indgår hverken omsorg eller værdighed.
”Det giver blinde vinkler i kvalitetsarbejdet,” siger Annette Wandel, vicedirektør i Danske Patienter til Sundhedsmonitor og uddyber:
”Det er vigtigt at måle på det, som patienterne oplever som kvalitet, fordi det sætter en retning for, hvordan sundhedsvæsenet udvikler sig. Måler man ikke på det, kan konsekvensen blive, at patienterne ikke får det, de har brug for."
Det er Grete Christensen, formand for Dansk Sygeplejeråd, enig i.
”Det er helt afgørende, at det, der har værdi for patienterne, vægter højest i de fremtidige prioriteringer i sundhedsvæsenet i stedet for antallet af procedurer og indgreb, undersøgelser eller prøver,” siger hun.
Formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner Karin Friis Bach (R) er dog uenig i kritikken.
”Jeg kan godt se, at lige præcis ordene ’omsorg’ og ’værdighed’ ikke indgår i vores kvalitetsundersøgelser. Men jeg er ikke helt enig i, at vi ikke måler på det. Det er forkert at konkludere,” siger hun til Sundhedsmonitor.