Sygeplejersken
Gardiner og en ekstra aftenvagt
Med udgangspunkt i ”Patienternes forbedringstavle” opfylder Camilla Kalko Bülow og Sanne Larsen patienternes ønsker
Sygeplejersken 2023 nr. 6, s. 35
Af:
Anne Witthøfft, journalist
1. Vær to om projektet.
”Vi hjælper hinanden med at
holde gejsten oppe.”
2. Engagement
”Vi er selv kommet
med ideen. Man skal brænde for det, hvis det skal lykkes.”
3. Opbakning
”Vi har en fantastisk chef, som konstant bakker os op.”
Mørklægningsgardiner på alle stuerne og et alternativ til rugbrødsmadderne til aftensmaden. Det er nogle af de patientønsker, som sygeplejerskerne Sanne Larsen og Camilla Kalko Bülow har fået til at gå i opfyldelse på det åbne døgnafsnit på Psykiatrisk Center Nordsjælland, hvor de arbejder.
”Da vi havde taget specialuddannelsen i psykiatrisk sygepleje, var vi begge to meget ivrige efter at bringe vores nye viden om patienternes ønsker mere ind i hverdagen.”
Det blev til ’Patienternes forbedringstavle’, hvor patienterne kan komme med deres ønsker.
”Der kommer både små og store ønsker. Vi sætter aldrig spørgsmålstegn ved et ønske. Heller ikke, hvis vi tænker, at det får vi aldrig lov til,” siger Sanne Larsen.
Hun fortæller, at de bl.a. har opfyldt ønsker om DAB-radioer på alle stuerne, hylder på badeværelset, længere badeforhæng og knagerækker til overtøj.
”Mange af de ting, patienterne foreslår, er jo ting, vi som ansatte ikke nødvendigvis tænker over, f.eks. når tuscherne er løbet tør for farve. Og sådan noget som mørklægningsgardiner er virkelig vigtige, især om sommeren, fordi mange af patienterne har svært ved at sove,” siger Sanne Larsen.
Camilla Kalko Bülow fortæller, at de to største og vigtigste forbedringer har været en ekstra personale torsdag aften og oprettelsen af et tilbud om NADA (akupunktur) til udskrevne patienter en gang om ugen. Selvom ønsket om mere personale ikke var noget, de to sygeplejersker selv havde mandat til at opfylde, lykkedes det alligevel delvist, fordi afdelingens fysioterapeut selv tilbød at komme ind en aften om ugen.
”Vi har en fornemmelse af, at det har været nemmere at få penge til tingene, når det er noget, patienterne ønsker,” siger Sanne Larsen og fortæller, at Region Hovedstadens direktion også har været interesseret i at høre om forbedringstavlen, fordi den taler lige ind i tidens tankegang om medinddragelse af patienter og recovery-processer.
De to sygeplejersker er lykkedes med at opfylde 50 ud af 70 ønsker i det år, tavlen har eksisteret.