Sygeplejersken
Ny viden om benamputationer
Sygeplejersken 2023 nr. 8, s. 9
Af:
Kristine Jul Andersen, Redaktionschef
Bedre kommunikation på tværs af fagligheder og sektorer – og med patienten. Det kan bl.a. fremme den organisatoriske kvalitet, så unødige forsinkelser, afbrydelser og ventetid kan undgås for patienter i risiko for benamputation.
Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse for Region Sjælland fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed (PS!), der har gennemgået 80 forløb for patienter, som har fået foretaget benamputation. Og som overordnet viser meget forskellige patientforløb.
Derfor er der ikke én indsats, der kan forbedre den organisatoriske kvalitet i forløbene, men flere faktorer kan fremme den. Bl.a. en mere ensartet måde for den praktiserende læge at henvise til en distal blodtryksmåling og en systematisk anvendelse af pleje.net ift. dokumentation og telemedicinsk kommunikation om sår og sårbehandling.
”I forbindelse med amputationssagen har debatten været præget af en holdning om, at benamputation er skidt og karkirurgi godt – lidt firkantet sagt. Men der har ikke været så meget fokus på, hvad der ville være godt for den enkelte patient,” siger Vibeke Rischel, vicedirektør i PS!, og fortsætter:
”Derfor peger vi også på, at kommunikation med og inddragelse af patienten er afgørende. Nogle patienter kan heldigvis have mange år tilbage. Men for andre kan vi se, at de ville have haft større glæde af palliativ behandling end at skulle gennem en amputation i den sidste levetid.”