Sygeplejersken
"De lagde stenene til, at vi i dag arbejder evidensbaseret"
I 1899 fandtes ingen sygeplejeskoler, så Dansk Sygeplejeråd gik i gang med at udgive lærebøger og etablere uddannelse. 125 år senere er der mere end 25 muligheder for videreuddannelse. Malene Bæk Jakobsen har en kandidat i avanceret sygepleje.
Sygeplejersken 2024 nr. 6
Af:
Marianne Bom
Foto:
Cathrine Ertmann
På sådan en helt almindelig formiddag er der mange bolde i luften hos APN-sygeplejerske Malene Bæk Jakobsen. Hun taler med en borger, der er kommet i knibe og har akut behov for at få justeret det forløb, som APN-teamet har udarbejdet til ham.
Hun holder møde med sine kolleger om, hvordan de kan løfte kvaliteten af deres kliniske udredninger, og hun svarer på en stribe mails for at drive teamets lærings- og koordineringsarbejde videre.
Malene Bæk Jakobsen er en af de sygeplejersker, der har taget en kandidatuddannelse i avanceret sygepleje, Advanced Practice Nursing (APN), fra Aarhus Universitet. Hun blev for tre år siden færdig på det første hold på uddannelsen, som Dansk Sygeplejeråd (DSR) var med til at etablere.
I dag er der efter professionsbacheloren mere end 25 muligheder for specialuddannelser, diplom-, kandidat- og masteruddannelser – og dertil forskningsuddannelsen til ph.d. Det har fortidens sygeplejersker været med til at sikre.
”De lagde stenene til, at vi i dag kan arbejde evidensbaseret med vores fag. At vi har fået en forskningstradition og har et fag, der har en fundamental fast kerne som en anerkendt profession, der er uundværlig i sundhedsvæsenet. Det gør, at vi nu kan arbejde videre med udviklingen og tilstræbe et endnu højere akademisk niveau,” siger Malene Bæk Jakobsen.
Kvalificerer sygeplejen
Malene Bæk Jakobsen arbejder i et team med seks APN-sygeplejersker i Aalborg Kommune. Hun oplever, at teamet gør en forskel for de borgere, der har de mest komplekse problemstillinger. Det sker i samarbejde med kolleger i kommunen, i privat praksis og på hospitalerne.
”Resultatet er, at de allermest skrøbelige borgere opnår nogle mere sammenhængende patientforløb. Vi kan finde ind til kernen af, hvad borgernes største problem er, relateret til hverdagslivet, og være med til at sikre mest mulig livskvalitet,” siger Malene Bæk Jakobsen, hvis arbejde foregår på mange planer.
Ud over at tilrettelægge og følge individuelle patientforløb, er hun med til at kvalificere sygeplejen gennem sparring med kolleger og udvikling af nye måder at gøre tingene på baseret på data.
”Mit job er utroligt meningsfuldt. Vi arbejder evidensbaseret, og vi oplever, at der er borgere, som faktisk føler, at vi hjælper dem i deres liv,” siger hun.
En kæmpe faglig udvikling
Vejen til evidensbaseret sygeplejepraksis har været lang.
Kravet om mindst tre års sygeplejerskeuddannelse blev opfyldt i 1933. Men først i 2001 blev uddannelsen en professionsbachelor som led i en internationalisering af det danske uddannelsessystem.
Lektor Steen Hundborg har været vidne til en ”kæmpe faglig udvikling” fra første parket som ansat på VIA University College i snart 30 år. I begyndelsen var uddannelsen i høj grad baseret på sygeplejerskers erfaringer. Nu er den forskningsbaseret og lægger op til livslang læring. Det giver de mange muligheder for efter- og videreuddannelsessystem også mulighed for.
Ifølge Steen Hundborg er professionsuddannelsen fulgt med udviklingen i faget: Den høje specialisering. Flere multisyge. Større inddragelse af patienten. Behov for klinisk lederskab i et tværfagligt og tværsektorielt samarbejde. Digitalisering og ny teknologi.
DSR har politisk indflydelse
”Udviklingen betyder, at sygeplejerskeuddannelsen skal være gearet til at uddanne til refleksive kompetencer. Man skal kunne reflektere over praksis og sin egen indsats. Man skal selv kunne opsøge og anvende viden og kunne bruge en PC på et højt niveau, og så skal man have en stærk kobling mellem det, man lærer i det teoretiske rum, og klinikken,” siger Steen Hundborg.
DSR har i 125 år kæmpet en politisk kamp for, at sygeplejersker fik deres egen uddannelse, og for hele tiden af forbedre og udvikle faget. Og det er der stadig brug for den dag i dag.
”Ligesom dengang skal sygeplejersker også i dag være kampberedte og tage del i den aktuelle uddannelsespolitik på baggrund af saglige og faglige argumenter,” siger Steen Hundborg.
Uddannelse– før og nu
1910. DSR udgiver sin første lærebog. 16 år senere udkommer en håndbog i tre bind og i 1956 en lærebogsserie med 31 bind.
1927. DSR køber Testrup Højskole og driver i 40 år forskoler på folkehøjskoler for kvinder, der vil forberede sig på at tage en sygeplejerskeuddannelse. Ti skoler bliver det til.
1956. Lov om Sygeplejersker indfører en 3,5 års ensartet uddannelse på tværs af landet. Uddannelsen er siden reformeret flere gange. Senest i 2016.
2024. Specialuddannelsen i akutsygepleje lanceres som den seneste uddannelse, DSR har kæmpet for.
Kilder: Sygeplejehistoriker Susanne Malchau Dietz. Lektor Steen Hundborg. Dsr.dk.
Læs flere artikler fra jubilæumsnummeret
Klar til et nyt kapitel i historien
Lønkampen tog et skridt fremad i Dansk Sygeplejeråds (DSR) 125 års jubilæumsår. Den fortsætter side om side med kampen for sygeplejefaget, d...
"Når vi står sammen, kan vi opnå meget mere"
Taknemmelighed for sejre i fortiden og et stærkt ønske om at sikre bedre vilkår, solidaritet og anerkendelse. Det er nogle af budskaberne fr...
12 kvinder gennem 125 år
Rækken af formænd – og en enkelt forkvinde – for Dansk Sygeplejeråd fortæller historien om sygeplejen og samfundets udvikling i Danmark. Gå ...