Sygeplejersken
I stuens dybe, stille ro
Sygeplejerske Lotte Wittrup Sørensens faglige tilfredshed og effektivitet vokser, når hun arbejder derhjemme. Hjemmearbejde på Gastromedicinsk Ambulatorium på Nordsjællands Hospital har hidtil været en succes til gavn for sygeplejersker og patienter.
Sygeplejersken 2025 nr. 6, s. 42-44
Af:
Anton Kjøller Alexandersen
Det gul-orange skær fra pejsen sender varme forbi Georg Jensen-lysestagen og hele vejen hen mod stoleryggen for enden af spisebordet. Her sidder sygeplejerske Lotte Wittrup Sørensen. Hun er omgivet af sin mobil, en bærbar computer og et orange chartek med den håndskrevne titel “Hjemmearbejdsmappe med info”. Det er en time siden, hun loggede på fra det lille rødstenshus i Hillerød.
“Det er dejligt. Man har tiden til at sidde og fordybe sig i tingene, og man får også lagt nogle gode planer for patienterne, fordi man ikke bliver afbrudt. Man er meget effektiv,” siger Lotte Wittrup Sørensen, som er sygeplejerske på Gastromedicinsk Ambulatorium på Nordsjællands Hospital.
Hjemme kan hun løse opgaver i ro og mag. Det kan være at svare på spørgsmål, som patienter har skrevet ind, bestille blodprøver, stå for webambulatoriet eller lave opfølgende opkald til faste patienter. Helt alene. Nærmeste kollega er labradoren, Bjarne, som umiddelbart virker lige så glad for måden at arbejde på, som ejeren gør.
“Man har den fordybelse, som man ikke altid har i hverdagen, hvor man går fra det ene til det andet,” siger Lotte Wittrup Sørensen.
Skal kunne opfange signaler
Lotte Wittrup Sørensen er en af seks sygeplejersker, som siden 1. september har haft mulighed for at arbejde hjemmefra. Selv gør hun det en gang om måneden.
Inden lanceringen af hjemmearbejdet har sygeplejersker og leder været med til at definere hvilke opgaver, der kan løses hjemmefra og forventningsafstemt den nye rolle, fortæller oversygeplejerske på afdelingen Laura Skov Sejersten.
“Det er en anden form for sygepleje, man yder over for sine patienter, når man ikke har dem fysisk. Det kræver, at man kan opfange nogle signaler, når man kun taler med dem i telefonen. Men det er de vant til i forvejen,” fortæller hun og henviser til, at sygeplejersker normalt også kan varetage callcenterfunktionen.
Effektive erfaringer
Erfaringerne med hjemmearbejde er gode. Både sygeplejersker og ledere mener, det giver mere ro, mere fleksibilitet, mindre transporttid og mere effektive medarbejdere.
“De har selv bidt mærke i, at de når endnu mere, end de troede, de kunne,” siger Laura Skov Sejersten og fortæller, at sygeplejerskerne også kommer i bund med flere af deres administrative lister.
“Når de så møder på arbejde efter en hjemmearbejdsdag, har de mere overskud til at tage sig af de ad hoc-opgaver, som også kommer.”
Derudover frigiver de hjemmearbejdende sygeplejersker også tid til dem, som er fysisk til stede på afdelingen, da dem derhjemme kan gribe de mere administrative opgaver.
“Det gør faktisk, at de sygeplejersker, som så er fysisk på arbejde, bedre kan koncentrere sig og have mere nærvær om de patienter, der er i fremmøde,” siger Laura Skov Sejersten.
Flytning skubbede på
Inden for hjemmets fire vægge har Lotte Wittrup Sørensen nu ringet ind til en kollega på afdelingen. Hun tilbyder sin hjælp.
“Hvis de ringer nede fra røngten om en leverbiopsi eller andet, så bare ring eller skriv, ikk’?”
I afdelingen havde man længe tænkt på at introducere hjemmearbejdet, men det blev accelereret af, at man efter planen skal flytte til Nyt Hospital Nordsjælland i 2027. Her er der ikke plads til alle, og det forventes, at nogle ville skulle arbejde hjemmefra til den tid.
“I forvejen var vi udfordret på forstyrrelser, ro og koncentration i opgaveløsningen, så det var egentlig en kærkommen mulighed for at få presset det hurtigere igennem,” siger Laura Skov Sejersten.
Hjemmearbejde på Nordsjællands Hospital
Medarbejderne på Gastro-medicinsk Ambulatorium arbejder hjemmefra højst én dag om ugen og kan blive kaldt ind, hvis der er brug for dem på hospitalet.
Seks ud af otte sygeplejersker på afdelingen tester hjemmearbejdet i en toårig periode.
Administrative opgaver, opkald, web-stuegang og afdelingens callcenterfunktion kan løses hjemmefra.
Kilde: Nordsjællands Hospital
En fordel for patienterne
Fordelene overstråler ulemperne, mener man på afdelingen, der har sikret sig, at man har en vis portion faglig ballast til at løse opgaverne hjemme, mens man også er opmærksom på arbejdsmiljøet ved løbende at lave opfølgningsmøder og justere ind. Laura Skov Sejersten håber dog, at hjemmearbejdet kan sikre fastholdelse og rekruttering fremover.
For Lotte Wittrup Sørensen er det i hvert fald glædeligt at kunne arbejde hjemmefra, og hun håber og tror, at det vil blive mere udbredt.
“Patienterne har ikke nødvendigvis tid til at køre på hospitalet og vente i et venteværelse, så jeg tror, at fremtiden bliver en anden måde at arbejde på. Vores teknologiske samfund lægger op til mere af denne slags arbejde,” siger hun og slår den vigtigste læring fast:
“Man får lagt de gode planer for patienterne. Det er det, jeg sætter allermest pris på.”