Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Sygeplejersken

Nye tider kræver ny forskning

Borgerne risikerer at tabe, hvis vi ikke investerer i forskning om, hvordan store velfærdsreformer bliver succesfulde forandringer. Det mener sygeplejerske, lektor og forsker Jette Sørensen.

Sygeplejersken 2025 nr. 6, s. 23

Af:

Laura Elisabeth Lind

“Der er store ambitioner for velfærdssamfundet. Reformerne ruller ind over os. Men vi skal også turde at investere i forskning, der kan omsætte de mange ambitioner til varig forandring. Ellers risikerer vi, at planerne ikke bliver ført ud i livet, og borgerne bliver de store tabere,” siger Jette Sørensen.

Hun er sygeplejerske, lektor og forsker på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense. Sammen med lektor og forsker Janne Bryde Laugesen, der også er sygeplejerske, har hun i oktober skrevet et debatindlæg i Sundhedsmonitor. For de to mener, at der er brug for langsigtet forskning med fokus på tværfaglighed i professionsuddannelserne, hvis reformerne skal virke.

“Professionsforskningen skal i centrum. For det er her, fundamentet for et bæredygtigt sundhedsvæsen bliver skabt,” siger Jette Sørensen.

Nøglerolle i tre reformer

Hun nævner tre reformer, som kalder på mere viden om, hvordan brikkerne til fremtidens sundhedssystem bedst bliver lagt: 

Uddannelsesreformen, der forkorter professionsuddannelserne med tre måneder. Ældrereformen, som skal sikre, at ældre kan klare sig længst muligt i eget hjem. Og Sundhedsreformen, der øger fokus på pleje og behandling i borgernes hjem.

“De fagprofessionelle kommer til at spille en ny central nøglerolle. Men når sundhedsvæsenet ændres markant, skal de fagprofessionelle selvfølgelig rustes til de nye opgaver,” siger Jette Sørensen.

Ifølge de to forskere kræver fremtidens sundhedsvæsen et langt større samarbejde på tværs af sektorer og fagligheder. Det stiller nye krav til uddannelserne og til forskningen bag dem. Derfor foreslår de et større samarbejde mellem professionshøjskoler, universiteter og praksisfeltet.

“Sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter og andre fagpersoner kan ikke løfte opgaven alene. De skal både kunne samarbejde tværfagligt og samtidig bevare en stærk professionsidentitet. Det kræver uddannelser, der fremmer refleksion, læring og evnen til at navigere i komplekse praksisfelter,” siger Jette Sørensen og tilføjer:

“Og det kræver igen viden om, hvordan vi får behandling og pleje til at lykkes i borgernes hjem, og hvordan vi skaber kontinuitet i patientforløb og uddanner de studerende til at håndtere det.”

Håb for samarbejde

Debatindlægget, som også er delt på LinkedIn, har afstedkommet mange reaktioner.

“Det er positivt at vide, at mange undervisere, forskere, læger, sygeplejersker og andre fagligheder deler vores bekymring. Det giver håb for, at vi kan skabe et stærkt samarbejde,” siger Jette Sørensen og uddyber:

“Det er der brug for. For vi står bogstaveligt talt midt i en reformstorm. Det er som om, det er en selvfølgelighed, at forandringerne bare sker af sig selv. Men uden forskning i professionsuddannelserne risikerer vi, at reformerne ikke skaber de sammenhængende forløb for borgerne, som politikerne har lovet.”