Nyhed
“OK … hvad nu?”: Sikrer vi de studerendes læring?
Forkvinde Dorthe Boe Danbjørg er gået i studiet med to sygeplejersker og en vært for at snakke OK24. I første episode af Dansk Sygeplejeråds podcast “OK … hvad nu?” spørger nyuddannede Laura Wesseltoft bl.a., hvordan man sikrer studerendes læring, når de skal ansættes som en del af normeringen i deres sidste og længste praktik.
Publiceret:
8. april 2024
Senest opdateret:
8. april 2024
Foto:
Illustration: Thomas Thorhauge
Laura Wesseltoft er en af de to sygeplejersker, der er taget til Kvæsthuset i København for at stille forkvinden spørgsmål.
Laura er nyuddannet fra juni 2023, og hun er bekymret for de studerende, når de skal ansættes under deres sidste praktik i stedet for at være studerende på SU, som blev bestemt som en del af trepartaftalen.
I podcasten giver værten Anne Dorthe Frydenlund Christiansen, som er ansat af DSR, stafetten videre til Laura Wesseltoft, som har et spørgsmål, der vedrører de studerende i trepartsaftalen:
”Der er blevet snakket om, at sygeplejestuderende skal indgå i vagtplanen for at få kabalen med manglen på sygeplejersker til at gå op. Laura, du har et spørgsmål omkring det scenarie?”
Laura Wesseltoft siger:
”I trepartsforhandlingerne var det jo et ønske fra regeringen og arbejdsgivernes side, at sygeplejestuderende skulle indgå i normeringen i det omfang, det var muligt, i den sidste praktik og være ansatte og få løn. Nu er det jo ikke så lang tid siden, at jeg har været studerende, så jeg kan jo godt huske det og er lidt bekymret for, om vi stadigvæk kan sørge for, at læringen er i fokus, og at vi ikke går lidt hen i at blive elever.”
Som en del af trepartsaftalen blev det besluttet, at sygeplejestuderende fra 2024/25 skal ansættes i deres sidste og længste praktikperiode, så de indgår i normeringen i det omfang, det er muligt.
Idéen er, at deres kompetencer skal anvendes som en del af opgaveløsningen, så sundhedsvæsenet fordeler ressourcerne bedst muligt.
Og Dorte Boe Danbjørg forstår godt bekymringen:
”Jeg forstår godt bekymringen, Laura, og jeg deler den også selv. Det var en af de ting, der også var lidt vanskelige at sige ja til. Der har været mange ting, der var vanskelige, og det her var noget af det, der var særdeles vanskeligt, fordi vi har jo i Dansk Sygeplejeråd kæmpet i årtier for at få status som studerende – og man skal ikke bruges som billig arbejdskraft,” siger hun.
Hun fortsætter med at sige, at tiltaget var en af de krav, arbejdsgiverne gik til bordet med, som forhandlerne på lønmodtagersiden ikke kunne få forhandlet ud.
Ny studiereform
Til gengæld lykkedes de med at få skrevet ind i aftaleteksten, at læringsudbyttet ikke må blive komprimeret af tiltaget. Det lyder sådan her:
”Tiltaget skal gennemføres således, at det læringsmæssige udbytte af praktikperioden ikke forringes, at de studerende understøttes i transitionen til praksis, samt at det understøtter en fuldtidskultur.”
Tiltaget skal arbejdes videre med, når der snart skal laves en ny studiereform for sygeplejeuddannelsen, og aftalen er derfor en del af trepartsaftalen, der ikke skulle forhandles som en del af OK24, men når den nye studiereform skal udarbejdes. Og det er en aftale, DSR kommer til at følge tæt, siger Dorthe Boe Danbjørg:
”Noget af det, som er virkelig vigtigt for mig at understrege, det er, at det her er noget af det, vi kommer til at følge tæt. Vi følger jo altid de aftaler, vi indgår med arbejdsgivere rigtig tæt - overholder de nu deres del af aftalen, holder de sig inden for de hegnspæle, som vi har aftalt - og denne her vil vi have særlig opmærksomhed rettet imod.”
Hun forklarer, at for at det skal leve op til en praktik, skal læring være i fokus, og der er en række læringsmål, som man som studerende kan holde øje med, om man opfylder igennem praktikken.
Desuden er sygeplejeuddannelsen underlagt et EU-direktiv, der beskriver hvor længe, man skal være i praktik på sygeplejeuddannelsen, og hvad der lever op til en praktik. Det er noget, Dorthe Boe Danbjørg og DSR vil have for øje, skulle det blive nødvendigt, fortæller hun:
”Det er noget, vi kan bruge, hvis arbejdsgiver ikke skulle leve op til deres del af aftalen og sige, at det her med at indgå som en del af normeringen, det er kun så vidt, det er muligt, og det må ikke gå ud over læringen,” siger hun.