Vedtægter for FSFH
Selskabets vedtægter er ændret og vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i FSFH den 12. december 2024. Hent vedtægterne nedenfor eller find dem i den udfoldelige menu her på siden.
FSFH vedtægter januar 2025- Selskabets navn er Fagligt Selskab For Hygiejnesygeplejersker, som forkortes FSFH
- Den engelske oversættelse af selskabets navn er Danish Society of Infection Control Nurses
Selskabets formål er at fremme det kollegiale sammenhold mellem selskabets medlemmer og fremme sundheds- og sygeplejens udvikling ved at:
Stk. 1
- udbrede kendskabet til hygiejnesygeplejerskernes arbejde
- udvikle og synliggøre det smitteforebyggende område
- søge indflydelse inden for det smitteforebyggende område på nationalt, nordisk, europæisk og internationalt niveau
- skabe et forum, i hvilket der kan diskuteres infektionshygiejniske projekter, metoder og resultater samt anvendelse
- yde økonomisk støtte til medlemmers deltagelse i infektionshygiejniske aktiviteter
- medvirke til, at der til enhver tid findes et tilbud om videreuddannelse i infektionshygiejne på minimum diplomniveau
- fremme det tværgående samarbejde mellem de faglige selskaber
Stk. 2
- arrangere og afholde faglige møder
- styrke det nordiske samarbejde i smitteforebyggelse bl.a. ved at samarbejde med selskaber i Norden om at arrangere fælles nordiske hygiejnekonferencer
- repræsentere danske hygiejnesygeplejersker i nationalt og internationalt samarbejde.
Stk. 1
Som medlemmer kan optages sygeplejersker ansat i det samlede danske sundhedsvæsen, på Færøerne eller i Grønland, der er aktivt eller passivt medlem af Dansk Sygeplejeråd (DSR), og derudover opfylder mindst ét af følgende krav:
- Sygeplejersker, der er registreret i autorisationsregisteret under speciale Hygiejne
- Sygeplejersker på videreuddannelse, som efter endt uddannelse kan optages i autorisationsregisteret under speciale Hygiejne. Såfremt uddannelsen ikke gennemføres inden uddannelsens forældelsesfrist, bortfalder medlemsskabet
- Sygeplejersker ansat i funktion hvor infektionshygiejne udgør hovedparten af ansættelsen. Bestyrelsen kan ved vurdering af medlemskab udbede sig ansøgers funktionsbeskrivelse for den samlede ansættelse. Ansøgning om medlemskab behandles på førstkommende bestyrelsesmøde. Bestyrelsen har mandat til at afgøre, hvorvidt medlemskab kan opnås
Stk. 2
Som medlemmer kan optages sygeplejersker, der er aktivt, passivt eller seniormedlem af DSR, og er specialuddannet inden for infektionshygiejne, og som har registreret deres specialuddannelse i autorisationsregisteret.
Stk. 3
Alle, der på den ekstraordinære generalforsamling 2024 er medlemmer samt medlemmer der opfylder betingelserne i stk. 1 c, kan forblive medlemmer, hvis man opfylder et af følgende krav:
- fortsat er medlem af DSR
- overgår fra ansættelse i hygiejnesygeplejerskestilling til seniormedlemskab af DSR
Stk. 1
Indmeldelse i selskabet sker ved skriftlig henvendelse til FSFH via DSR’s hjemmeside.
Stk. 2
Udmeldelse af selskabet sker via hjemmesiden.
Stk. 1
Udelukkelse sker efter kontingent restance af længere varighed end en måned efter 31. marts. Der sendes en påmindelse 3 uger før udelukkelse. Genoptagelse af medlemskab er betinget af, at restancen er betalt, og at betingelserne i § 3 er opfyldt.
Stk. 1
Generalforsamlingen er selskabets øverste myndighed.
Stk. 2
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i oktober kvartal.
Stk. 3
Indkaldelse via e-mail med angivelse af dagsorden skal fremsendes til hvert enkelt medlem senest fire uger før generalforsamlingen.
Stk. 4
Indkaldelsen til generalforsamling skal angive følgende dagsorden:
- Valg af dirigent og to stemmetællere
- Godkendelse af Forretningsorden
- Fremlæggelse og godkendelse af formandens beretning
- Beretninger om udvalgsarbejde og andre aktiviteter
- Regnskab for det foregående regnskabsår
- Rammebudget for kommende regnskabsår - herunder fastsættelse af kontingent og legat
- Indkomne forslag
- Valg til bestyrelsen, jvf. § 8
- Valg af bilagskontrollante
- Eventuelt
Stk. 5
Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest tre uger før generalforsamlingen.
Stk. 6
Endelig dagsorden med indkommende forslag skal være medlemmerne i hænde senest to uger før generalforsamlingen.
Stk. 7
Adgang til generalforsamling har alle selskabets medlemmer. Stemmeret har alle medlemmer. Generalforsamling kan afholdes virtuelt. Der kan stemmes ved personlig fremmøde eller i forbindelse med virtuel afholdelse af generalforsamlingen ved virtuel afstemning. Der kan kun stemmes ved personlig deltagelse.
Stk. 8
En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
Stk. 9
Generalforsamlingen vedtager selv sin Forretningsorden.
Stk. 10
Generalforsamlingen afgør som hovedregel spørgsmål ved simpelt stemmeflertal. Vedtagelse af forslag om ændring af selskabets vedtægter kræver dog mindst to tredjedele af de afgivne stemmer. Vedtægtsændringer meddeles Dansk Sygeplejeråds Hovedbestyrelse.
Stk. 11
Afstemninger på generalforsamlingen foretages ved håndsoprækning, medmindre bestyrelsen eller to af de fremmødte medlemmer ønsker skriftlig afstemning.
Stk. 12
Referat af generalforsamlingen underskrives af dirigenten og formanden og gemmes elektronisk.
Stk. 13
I tilfælde af at en eller begge bilagskontrollanter ikke er medlem af FSFH når dette hverv skal udføres, vælges ny eller nye bilagskontrollanter ved at opfordre medlemmer til at melde sig til denne post. Opfordringen sker ved at bestyrelsen sender opfordringen til alle medlemmer. Ved flere positive tilkendegivelser end der er vakante poster, trækkes der lod i forhold til det antal bilagskontrollanter, der mangler, én eller to.
Stk. 1
En ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når mindst to bestyrelsesmedlemmer eller mindst en tredjedel af selskabets medlemmer kræver det.
Stk. 2
Bestyrelsen indkalder til ekstraordinær generalforsamling pr. e-mail, med mindst to ugers varsel til alle medlemmer. Indkaldelsen skal angive dagsordenen.
Stk. 3
Ekstraordinær generalforsamling afholdes senest 8 uger efter begæringen er indkommet.
Stk. 1
Selskabet ledes af en bestyrelse, som består af en formand, en kasserer og fem bestyrelsesmedlemmer, som alle vælges af generalforsamlingen. Der vælges ikke suppleanter.
Stk. 2
Formanden skal opfylde betingelserne i § 3, stk. 1a.
Den øvrige bestyrelse skal bestå af minimum 4 medlemmer der opfylder betingelserne i § 3, stk. 1a.
Stk. 3
Navne på kandidater til bestyrelsesvalg kan være fremsendt senest tre uger før generalforsamlingen og skal da fremgå af den endelige dagsorden, eller man kan stille op på generalforsamlingen.
Stk. 4
Formands- og kassererposten vælges direkte. Den resterende bestyrelse konstituerer sig på første møde med næstformand og sekretær.
Stk. 5
Formanden og to bestyrelsesmedlemmer vælges i lige årstal for en periode på to år. Genvalg kan finde sted.
Stk. 6
Kasserer og tre bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige årstal for en periode på to år. Genvalg kan finde sted.
Stk. 7
Såfremt formand, kasserer eller et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer udtræder af bestyrelsen før udløb af deres valgperiode, foretages suppleringsvalg for den resterende valgperiode på førstkommende generalforsamling. Man kan stille op til direkte valg for den resterende valgperiode.
Stk. 8
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formand eller næstformand samt fire bestyrelsesmedlemmer er til stede. Bestyrelsen træffer beslutninger ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Ved formandens fravær er næstformandens stemme afgørende ved stemmelighed.
Stk. 9
Referat af bestyrelsesmøder gemmes elektronisk. Referatet er godkendt med de tilbagemeldinger sekretæren modtager fra bestyrelsen senest syv dage efter udsendelse af udkast til referat. Referatet tilpasses og sendes herefter til alle medlemmer.
Stk. 1
FSFH tegnes af formanden og kasseren i forening.
Stk. 1
Regnskabsår er fra 1. juli til 30. juni. Gældende fra 2017.
Stk. 2
Generalforsamlingen vælger to bilagskontrollanter uden for bestyrelsen for en periode på et år. Genvalg kan finde sted.
Stk. 3
Årsrapport udarbejdes af revisionsfirma. Regnskab udsendes elektronisk til medlemmerne senest to uger før den ordinære generalforsamling.
Stk. 1
Årskontingentet for det personlige medlemskab fastsættes af den ordinære generalforsamling og indbetales en gang årligt i 1. kvartal.
Stk. 2
Pensionister betaler ½ kontingent.
Stk.1
Generalforsamlingen eller bestyrelsen kan nedsætte udvalg til at varetage særlige opgaver. Valg til sådanne udvalg gælder for en periode af to år, men genvalg kan finde sted. Udvalget refererer til bestyrelsen.
Stk. 2
Generalforsamlingen eller bestyrelsen kan udpege enkelte medlemmer til at sidde i relevante råd, udvalg og forsamlinger. Valg til sådanne udvalg gælder for en periode af to år, men genvalg kan finde sted. Medlemmet skal tegne selskabet og have opnået tilsagn fra bestyrelsen om eventuelle beslutninger.
Stk. 3
Inden for rammerne af det af generalforsamlingen fastsatte rådighedsbeløb, beslutter bestyrelsen, art og omfang af støtte til udvalgsarbejde, til deltagelse i infektionshygiejniske aktiviteter og til deltagelse i bestyrelsesarbejde. Vedrørende udvalgsarbejde og andre aktiviteter, hvortil selskabet har ydet støtte, skal der til bestyrelsen fremsendes en kort skriftlig redegørelse. Aktiviteten skal omtales i beretningen på førstkommende ordinære generalforsamling. Bestyrelsen kan eventuelt kræve, at der skal aflægges særskilt beretning på generalforsamlingen.
Stk. 1
Beslutning om selskabets opløsning kan kun træffes af en generalforsamling. Til forslagets vedtagelse kræves, at mindst to tredjedele af selskabets ordinære medlemmer, der opfylder betingelserne i § 3, er til stede ved generalforsamlingen og stemmer for forslaget. Hvis denne betingelse ikke er opfyldt, afgøres forslaget ved urafstemning blandt selskabets medlemmer, og forslaget er vedtaget, hvis mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
Stk. 2
I tilfælde af opløsning hviler det faglige selskabs eventuelle formue i Dansk Sygeplejeråd, og såfremt sammenslutningen genopstår inden for 5 år fra opløsningsdato, tilfalder den eventuelle formue det nye faglige selskab. I modsat fald tilfalder den eventuelle formue den, som selskabet henviser til i vedtægterne.
Stk. 3
I tilfælde af selskabets opløsning skal dets midler tilfalde formål, der svarer til de i § 2 angivne.
Stk. 4
Beslutning om selskabets overgang til andet regi/tilhørsforhold end Fagligt Selskab under DSR, kan kun træffes af en generalforsamling. Til forslagets vedtagelse kræves, at mindst to tredjedele af selskabets
ordinære medlemmer, der opfylder betingelserne i § 3, stemmer for forslaget.
Stk. 5
I tilfælde af selskabets overgang til andet regi/tilhørsforhold end Fagligt Selskab under DSR, tilfalder selskabets midler det nye selskab.
Ekstraordinær generalforsamling den 12. december 2024.