Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Vedtægter

Nedenstående kan du læse FSUIS vedtægter.

Fagligt Selskab for Urologisk Interesserede Sygeplejersker

 

VEDTÆGTER

§ 1 Navn
Selskabets navn:
Fagligt Selskab for Urologisk Interesserede Sygeplejersker.

§ 2 Selskabets formål

§ At fremme og udvikle den urologiske sygepleje i Danmark.

§ At fremme det kollegiale sammenhold mellem selskabets medlemmer.

§ At fremme tværgående samarbejde mellem de faglige selskaber indbyrdes.

§ At det faglige selskab agerer inden for Dansk Sygeplejeråds love, kollegiale vedtægter og etiske retningslinier.


§ 3 Medlemmer og optagelse
3.1 Som medlemmer kan optages medlemmer af Dansk Sygeplejeråd med interesse for urologisk sygepleje.

§ Medlemmer af Fagligt Selskab for Urologisk interesserede Sygeplejersker er derved medlemmer af Dansk Sygeplejeselskab (DASYS).

§ Medlemmer af Fagligt Selskab for Urologisk Interesserede Sygeplejersker gives medlemskab af European Association of Urology Nurses (EAUN). Seneste indmeldelsesdato er den 15.11. Medlemskabet effektueres kalenderåret efter indmeldelsesåret ved indmeldelse senest 15. november.

§ 4 Indmeldelse
Indmeldelse skal ske via DSR`s hjemmeside: dsr.dk

§ 5 Udmeldelse
Udmeldelse skal ske via DSR`s hjemmeside: dsr.dk. Betales der ikke kontingent senest 2 måneder efter forfaldsdato, udmeldes medlemmet automatisk.

§ 6 Kontingent
Kontingent fastsættes af generalforsamlingen 1 gang årligt. Kontingentet forfalder helårligt pr. 31. januar.

§ 7 Generalforsamlingen
7.1 Generalforsamlingen er selskabets øverste myndighed.

7.2 Generalforsamlingen afholdes 1 gang årligt, sædvanligvis i tilslutning til landskursus.

7.3 Indkaldelse til den ordinære generalforsamling sker ved skriftlig indkaldelse med et varsel på
mindst 6 uger.

7.4 Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende punkter:

1. Valg af dirigent

2. Valg af stemmetællere

3. Valg af referent

4. Valg af revisor

5. Bestyrelsens beretning

6. Revideret regnskab fremlægges

7. Fremlæggelse af budget

8. Fastsættelse af kontingent for det kommende år

9. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter

10. Indkomne forslag fra bestyrelsen og medlemmer

11. Forslag til vedtægtsændringer

12. Eventuelt

7.5 Forslag fra medlemmer, herunder forslag til bestyrelsesmedlemmer og suppleanter, skal være anmeldt til bestyrelsens formand senest 4 uger før den ordinære generalforsamling. Forslagene vil være at finde på vores hjemmeside senest 14 dage før den ordinære generalforsamling.

7.6. På generalforsamlingen har hvert medlem af selskabet stemmeret. Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde. Vedtagelse af et forslag sker ved simpelt stemmeflertal.

(Ved afstemning om vedtægtsændringer henvises til §14.)

§ 8 Ekstraordinær generalforsamling
Indkaldes af bestyrelsen, når mindst 1/3 af selskabets medlemmer forlanger det. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden på skrift og skal varsles med mindst 3 uger.

§ 9 Bestyrelsen

9.1 Det faglige selskabs daglige ledelse varetages af bestyrelsen, der består af 5 medlemmer og
2 suppleanter.

9.2 Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, sekretær og 1. og 2. kasserer.

9.3 Ved uenighed træffer bestyrelsen beslutninger ved almindeligt stemmeflertal.

9.4 Det faglige selskab tegnes af formanden og en kasserer i forening, eller i formandens og/eller kassererens forfald, af to bestyrelsesmedlemmer.

§ 10 Valg

10.1 Valg til bestyrelsen finder sted på den ordinære generalforsamling.

10.2 Bestyrelsesmedlemmer og suppleanter vælges for 3 år, således at

- 2 bestyrelsesmedlemmer samt 1 suppleant går på valg hvert 3. år, første gang i 2019.
- 3 af bestyrelsesmedlemmer samt 1 suppleant går på valg hvert 3. år, første gang i 2018.

10.3 Valget foregår ved skriftlig afstemning, såfremt der er flere kandidater end det antal bestyrelsesmedlemmer, der er på valg ved den givne generalforsamling.

(Bemærkning: ved skriftlig afstemning må der anføres maksimalt det antal stemmer, som det antal bestyrelsesmedlemmer der er på valg.)

10.4 Alle selskabets medlemmer er berettigede til at stille op til valg jf. §7 stk. 5.

§ 11 Revisor

11.1 Valg af revisorer og suppleanter for disse finder sted på generalforsamlingen.

11.2 Selskabets regnskabsår går fra1. januar til 31. december.
Regnskabet skal godkendes af selskabets eksterne revisor og selskabets interne revisor.

§ 12 Samarbejde
Det faglige selskab kan indgå et formaliseret samarbejde med lignende foreninger for sygeplejer-sker i udlandet efter godkendelse af Dansk Sygeplejeråds hovedbestyrelse.

§ 13 Økonomiske tilskud

13.1 Økonomiske tilskud kan gives for at fremme selskabets formålsparagraf.

13.2 Tilskudsbeløbene kan kun udløses, hvis selskabets egenkapital er på kr. 30.000,- eller
derover efter årsregnskabets afslutning.

13.3 Bestyrelsen har alene kompetence til at uddele midlerne.

13.4 Det samlede beløb til økonomisk tilskud til medlemmers kursusaktiviteter fastsættes af generalforsamlingen 1 gang årligt under hensyntagen til foreningens økonomi.

13.5 

Beløbets størrelse til det enkelte medlem afhænger af antal ansøgere samt formålet med pengeanvendelsen, dette under hensyntagen til foreningens økonomi, dog maksimalt 5000 kr. pr medlem.

13.6 Modtagere/modtagerne af økonomiske tilskud forpligter sig til at formidle deres viden ud til
medlemmerne enten ved oplæg til næste landskursus eller via nyhedsbrev til medlemmerne.

13.7 Økonomisk støtte kan alene søges af medlemmer af det faglige selskab, som har haft et aktivt medlemsskab i minimum 2 år.

13.8 Selskabets udviklingspulje andrager årligt kr. 15.000,- og fordeles i forbindelse med den ordinære generalforsamling. Puljen kan deles i en til tre portioner.

§ 14 Vedtægtsændringer

14.1 Ændring af den af Dansk Sygeplejeråds hovedbestyrelse godkendte vedtægt for faglige selskaber kan foretages af de faglige selskabers generalforsamlinger, idet dog følgende forhold er ufravigelige:

Formålsbestemmelsen, herunder medlemsgrundlaget.

Krav om en foreningsstruktur med en valgt bestyrelse på mindst 5 medlemmer og en generalforsamling, der kan træffe beslutning om bl.a. kontingentforhold.

Formaliseret samarbejde med lignende foreninger for sygeplejersker i udlandet kan indgås efter hovedbestyrelsens godkendelse.

Ændringer af vedtægterne skal meddeles Dansk Sygeplejeråd, og Dansk Sygeplejeråd kan forlange disse ændret, såfremt vedtægterne ikke er i overensstemmelse med de i §14.1 nævnte ufravigelige forhold.

14.2 Ændringer til vedtægterne kan foretages af de enkelte selskabers generalforsamling, når 2/3
af de afgivne stemmer er for ændringerne.

14.3 Dansk Sygeplejeråds hovedbestyrelse modtager evt. ændringer til vedtægterne til orien-
tering. Hovedbestyrelsen kan forlange disse ændret, såfremt de ikke er i overensstem-
melse med de i § 14.1 nævnte ufravigelige krav.

14.4 Ændringsforslag skal være forelagt som selvstændigt dagsordenspunkt.

14.5 Grundet ændringer i valgperioden for bestyrelsesmedlemmer gælder følgende overgangbestemmelse, som er gældende til og med den ordinære generalforsamling 2019.

Medlemmer af bestyrelsen og suppleanter, der ikke er på valg i 2018, sidder valgperioden ud, således at bestyrelsesposterne og suppleantposten er på valg på ordinær generalforsamling i 2019 for en 3-årig periode.

§ 15 Opløsning

15.1 Såfremt der ikke kan vælges en bestyrelse, nedlægges selskabet efter Dansk Sygeplejeråds
hovedbestyrelsesbeslutning.

15.2 Det faglige selskabs generalforsamling kan begære selskabet nedlagt over for Dansk Syge-
plejeråds hovedbestyrelse, når 2/3 af de afgivne stemmer er for nedlæggelse af selskabet.

15.3 Opløsning af selskabet kan kun ske efter at være vedtaget på en generalforsamling, på hvis
dagsorden den har været påført.

15.4 Såfremt 2/3 stemmeflertal af alle medlemmer ikke er fremmødt, indkaldes inden 8 uger til
ekstraordinær generalforsamling, hvor selskabet kan opløses efter 2/3 stemmeflertal af de
fremmødte.

15.5 I tilfælde af opløsning, hviler selskabets evt. formue i Dansk Sygeplejeråd, og såfremt sel-
skabet genopstår inden for 5 år fra opløsningsdato, tilfalder en evt. formue det nye faglige
selskab.

15.6 Vedtages opløsningen, kan generalforsamlingens medlemmer stille forslag om, hvad
selskabets midler skal bruges til.

15.7 Såfremt de faglige selskaber fondsejer, skal der i tilføjelse til det faglige selskabs vedtægter
optages bestemmelse om, hvilke forholdsregler der skal gælde vedr. fonden i tilfælde af det
faglige selskabs opløsning.

§ 16 Ikrafttrædelse

Nærværende vedtægter træder i kraft pr. 24.09.1997.

Der er ændret i vedtægterne for FSUIS ved generalforsamling den 25.09.2002, den 25.09.2003, den 28.09.2010 og den 18.09.2013.Ændring af § 4 og 5 foretaget den 1.11.2014 samt indsat nyt pkt. 9.4 den 17.11.2014. Ændring vedtaget 15.9.2015. Vedtægtsandring omhandlende §§ 10.2 og 14.5 vedtaget den 12.09.2018

Der er ændret i vedtægterne for FSUIS ved generalforsamlingen den 17. september 2019 omhandlende § 13.4 15.00 0kr ændres til 20.000 kr.

Der er ændret i vedtægterne for FSUIS ved generalforsamlingen den 21. september 2021 omhandlende § 10.1 hvor "hvert år" er slettet i sætninge: Valg til bestyrelsen finder sted på den ordinære generalforsamling hvert år. Ligeledes er der ændret i § 13.7, hvor der er tilføjet, at man skal have været medlem i 2 år, for at kunne søge ækonomisk støtte.

Der er ændret i vedtægterne for FSUIS ved generalforsamlingen den 19. sept.

Paragraf 13.4 Nuværende

Det samlede beløb til økonomisk tilskud til medlemmers kursusaktiviteter andrager årligt maksimalt kr. 20.000 kr.

Ændres til:

Det samlede beløb til økonomisk tilskud til medlemmers kursusaktiviteter fastsættes af generalforsamlingen 1 gang årligt under hensyntagen til foreningens økonomi.

 

Paragraf 13.5 Nuværende

Beløbets størrelse til det enkelte medlem afhænger af antal ansøgere samt formålet med pengeanvendelsen

Ændres til:

Beløbets størrelse til det enkelte medlem afhænger af antal ansøgere samt formålet med pengeanvendelsen, dette under hensyntagen til foreningens økonomi, dog maksimalt 5000 kr pr medlem.