De fleste nyuddannede sygeplejersker får tilbudt et introduktionsforløb i forbindelse med deres første job. En medlemsundersøgelse foretaget af Dansk Sygeplejeråd viser således, at 9 ud af 10 nyuddannede sygeplejersker får introduktionsforløb når de starter i deres første job. Men der er stor forskel på både indhold og længde. Nogle forløb varer få dage mens andre varer to år. Men hvad er et godt introduktionsforløb, og hvad mener Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland?
Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland mener, at alle nyuddannede og nyansatte sygeplejersker har brug for introduktion, også selvom de har været studerende på arbejdspladsen eller har erfaring fra tilsvarende ansættelser.
I det følgende vil vi give nogle konkrete forslag til, hvordan man med udgangspunkt i fire udvalgte områder, kan give de nyuddannede sygeplejersker en god start på deres arbejdsliv. De fire områder er:
Introduktionsforløb
Mulighed for at sætte de nye kompetencer i spil på arbejdspladsen
Ledelsesopbakning
Strategisk kompetenceudvikling og karriereveje for sygeplejersker
Introduktionsforløb
Alle nyansatte har brug for at blive taget godt i mod, for at blive en del af arbejdspladsens fællesskab og møde accept af deres behov for at stille spørgsmål, og udvise usikkerhed overfor, hvordan de skal løse deres opgaver. Nyuddannede sygeplejersker har forskellige behov, forventninger og ønsker til deres introduktionsforløb. Det er derfor afgørende at introduktionsforløbet tilrettelægges på baggrund af den enkeltes behov, forventninger og ønsker. Som nævnt er overgangen fra studerende til nyuddannet særlig svær. Det handler særligt om det store ansvar og forventningerne til viden og kompetencer, som nyuddannede har til sig selv, og som de oplever omverden har til dem. En god introduktion består både af en faglig del, hvor man introduceres og integreres i det faglige fællesskab og specialet på arbejdspladsen og en social del, hvor man bliver anerkendt som en del af arbejdspladsens sociale fællesskab. Derudover er det vigtigt at de nyuddannede introduceres til, hvordan arbejdspladsen er organiseret. Det kunne f.eks. samarbejdet med andre afdelinger og faggrupper, arbejdspladsens samlede tilbud til borgerne, IT-systemer mv.
Faglig introduktion
Den faglige introduktion handler om, at få kendskab til arbejdspladsens patient-/borgergrupper samt overblik over sine arbejdsopgaver, samarbejdet med kollegaer og andre faggrupper. For de nyuddannede sygeplejersker er det her, at de påbegynder opbygningen af deres faglige identitet.
I Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland anbefaler vi at ledelse, TR, AMiR sammen med den nyuddannede drøfter følgende:
Forventningsafstemning ift. opgaveløsningen.
Faglige dialoger i hverdagen: De nyuddannede sygeplejersker har brug for, at der er tid til dialoger i hverdagen, hvor der er mulighed for sparring og evaluering fra ledelsen og kollegaer samt mulighed for at drøfte hvordan opgaverne varetages.
Et passende ansvar: Som nyuddannet har man brug for at der er en passende balance mellem ansvar og autonomi. Hvis ansvaret bliver for stort, kan man som nyuddannet sygeplejerske have en oplevelse af ikke at slå til fagligt og samtidigt være overladt til sig selv. Samtidig har mange nyuddannede sygeplejersker et ønske om at bidrage til det faglige fællesskab med deres faglige viden og kompetencer. Vi anbefaler derfor, at kompetencer og ansvar følges ad, og at sygeplejerskerne får den nødvendige introduktion og oplæring til opgaverne.
Mentorordning/intromakker: Hvem kan man spørge om hjælp uden at gå i vejen eller tabe ansigt?
Social integration
Et godt introduktionsprogram virker ikke, hvis personalegruppen som helhed ikke er god til at inkludere og integrere de nyuddannede fagligt og socialt på arbejdspladsen. Social integration handler derfor om, at man som nyuddannet bliver anerkendt som en del af arbejdspladsens fællesskab, og får lejlighed til at opleve arbejdspladsens omgangsform og kultur, men også om at være i dialog om faglige løsninger til fælles refleksion f.eks. i forbindelse med frokost eller andre sociale arrangementer.
Mulighed for at sætte de nye kompetencer i spil på arbejdspladsen
De nyuddannede sygeplejersker har en række faglige kompetencer med fra deres studietid, og kan derfor bidrage med en ny faglig inspiration til arbejdspladsen. Men hvis de nyuddannede sygeplejersker skal have mulighed for at bringe deres faglighed i spil på arbejdspladsen, forudsætter det, at der er en kultur hvor man som kollegaer er nysgerrige på de nyuddannedes erfaringer, og refleksioner. Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland anbefaler at der afsættes tid til faglige dialoger i hverdagen, hvor der er mulighed for at drøfte faglige spørgsmål koblet til hverdagens praksis.
Ledelsesopbakning
En god relation til lederen har stor betydning for, om man som nyuddannet føler sig accepteret på arbejdspladsen. Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland mener, at det er ledelsens opgave at skabe rammerne for introduktionsforløbet og sikre at de aftaler, der indgås i starten af introduktionsforløbet overholdes. Vi anbefaler at ledelsen løbende er i dialog med den nyuddannede, med henblik på at drøfte de spørgsmål, forundringer og udfordringer, der knytter sig til den nyuddannedes overgang til arbejdslivet. Ligesom vi anbefaler at leder, TR og AMiR skaber de organisatoriske rammer omkring det at være nyuddannet på en arbejdsplads.
Strategisk kompetenceudvikling og karriereveje for sygeplejersker
Sygeplejeuddannelsen er en videnskabelig forskningsbaseret uddannelse, og det betyder at mange nyuddannede sygeplejersker i høj grad efterspørger faglig udvikling og karriereveje indenfor faget.
Dansk Sygeplejeråd anbefaler derfor, at man på arbejdspladsen drøfter, hvordan man kan understøtte de nyuddannede sygeplejersker i at dygtiggøre og specialisere sig – hvilke muligheder er der for efter- og videreuddannelse indenfor området.