Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Nyhed

Klinisk vejledning i fokus på velbesøgt temadag i Kreds Midtjylland

Klinisk vejledning og klinisk læring for sygeplejestuderende. Det var omdrejningspunktet for temadagen i DSR, Kreds Midtjylland med deltagelse af studerende, kliniske vejledere samt ledere.

Publiceret: 

10. september 2024

Senest opdateret: 

10. september 2024

Af:

Per Colstrup Vinkel

pco@dsr.dk
Kliniskvejleder4

For første gang holdt DSR, Kreds Midtjylland mandag den 9. september temadag med fokus på klinisk vejledning. Et interessant område i en tid, hvor presset på sundhedsvæsenet er større end nogensinde. Et faktum der gør den kliniske vejledning af fremtidens sygeplejersker vigtig. 

Dagen var delt op i to. Først blev de mange deltagere budt velkommen af Kredsformand Anja Laursen, der satte scenen for, hvordan vi som sygeplejersker skal være opmærksomme på, at der er tid og rum til den kliniske vejledning. Hun blev efterfulgt af en række oplæg (se nedenunder). Eftermiddagen bød på dialog og debat, hvor deltagernes egne erfaringer fra hverdagen blev trukket ind i debatten om, hvordan vi kan skabe de rette læringsrum i sundhedsvæsenet til gavn for både studerende og fremtidens patienter. 

Debatlysten var stor, hvilket gav en god dynamik og mange input at tage med hjem og fordøje for deltagerne. 

Husk du altid kan se aktuelle arrangementer fra DSR via kredsens aktivitetskalender - klik her. 

Husk at høre kredsens podcast "Midt i sygeplejen" sidste afsnit med fokus på den svære første tid som nyuddannet. 

Herunder kan du læse en kort beskrivelse af temadagens oplæg.

Klinisk læring i spændingsfeltet mellem uddannelses- logikker og presset drift

Sine Lehn, forsker og lektor, Roskilde Universitet

Rigtigt meget af det der skal læres for at blive en god sygeplejerske læres gennem deltagelse i klinisk praksis – det er derfor, at uddannelsen er tilrettelagt med 40% praktik. Samtidig ved vi at praktikken udgør en læringsmæssig udfordring for mange studerende – en del frafald skyldes praktikerfaringer. Men hvad er det, der udgør udfordringerne? Er nutidens studerende sarte snefnug, eller skal vi snarere kigge på, hvilke læringsmæssige betingelser de mødes med? Og hvad er læringspotentialerne i klinikken for sygeplejestuderende? Med udgangspunkt i forskningsprojekterne PÅ TVÆRS, MINERVA (med Mari Holen) samt projekt UDSIKT vil oplægget lægge op til kritisk diskussion af, hvad der kendetegner praktikuddannelse i sygeplejeuddannelse, og hvordan man bedst muligt udvikler et godt klinisk læringsmiljø, der understøtter de studerendes uddannelse og professionelle udvikling indenfor rammerne af et presset og standardiseret sundhedsvæsen

Ensomhed og læringsfællesskaber i praktikken

Mari Holen, forsker og lektor, Roskilde Universitet

”Det har været helt vildt rart, man har haft en klasse, man har fulgtes med” udtaler Niels, der er en af de sygeplejestuderende, min kollega Sine Lehn og jeg har fulgt i et forskningsprojekt om klinisk læring i sygeplejerskeuddannelsen (Lehn & Holen, 2020). I forskningsprojektet har vi fulgt et hold studerende før, under og efter alle deres praktikker gennem sygeplejerskeuddannelsen. Vi har fulgt deres store læringsøjeblikke, som da Eva første gang udfører et sengebad selv og udbryder ”Det var en fantastisk følelse” - og de udfordrende læringsøjeblikke, som da Tine skal fortælle om sin praktik på en psykiatrisk afdeling og siger ”jeg fik meget ud af det, men jeg fik ingen vejledning”. I første omgang læste vi Niels’ svar, som at han havde misforstået hvad vi egentlig spurgte til, for det var jo praktikken vi var interesseret i, og ikke tiden på skolen. Men faktisk er det os der misforstod – for det var faktisk læringsfællesskaber, der viste sig, at være det aller, aller mest betydningsfulde for de studerende gennem uddannelsen og især i praktikkerne. Men hvordan giver det mening? Det er det faktisk en meget god grund til. Og det er det, mit oplæg vil handle om; hvad er det der gør praktikken ensom for de studerende, og hvad kan vi gøre ved det?

Mod nye veje – Kompetenceudvikling hos kliniske vejledere med aktionslæring som metode

Liselotte Pedersen, klinisk uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MOC, Regionshospitalet Nordjylland og
Jette Larsen, klinisk uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MLP,
Regionshospitalet Nordjylland

Alle undersøgelser viser, at særligt den kliniske vejleder er en helt essentiel person i den sygeplejestuderendes uddannelsesforløb. Det bliver derfor aktuelt at tale om, hvordan vi støtter vejlederens kompetenceudvikling?
I oplægget sættes fokus på, hvordan aktionslæring og supervision med reflekterende team kan medvirke til, at styrke vejlederen i at se og afprøve nye perspektiver på vejledningen samtidigt med, at det giver fornyet arbejdsglæde, mod og ny motivation.

  • Kliniskvejleder5
  • Kliniskvejleder1
  • Kliniskvejleder2
  • Kliniskvejleder3
  • Kliniskvejleder4
  • Kliniskvejleder5 (1)
0
 / 6