Forsinkelse af Sygeplejersken og evt. kalender
Postomdelingen har beklageligvis været ramt af sygemeldinger, hvilket har forsinket ca. 3000 forsendelser. Sygeplejersken og din kalender (hvis du har bestilt kalender) er på vej hjem til dig.
Nyhed
Fra kaos til kontrol: Sygeplejersker styrker hjemmeplejen med faste teams i Holstebro
Publiceret:
3. februar 2025
Senest opdateret:
3. februar 2025

I Holstebro Kommune har en gruppe sygeplejersker gennem de sidste to år arbejdet på at udvikle faste teams i hjemmeplejen. Et projekt, der aldrig bliver færdigudviklet – og netop det er styrken. Hør om hverdagens erfaringer og bliv klog på gode løsninger i den nye udgave af podcasten “Midt I sygeplejen” udgivet af Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjylland.
Fra synsninger til fakta
”Vi arbejder bedre nu. Vores fokus er på faktuelle problemstillinger, som vi handler på, i stedet for synsninger,” fortæller Tina Bust, der er udekørende sygeplejerske i Holstebro Kommune. Hun oplever en markant forbedring i samarbejdet mellem sygeplejen og hjemmeplejegruppen, hvor begge parter nu i højere grad spiller hinanden gode.
Hør hele podcasten om faste teams i Dansk Sygeplejeråds, Kreds Midtjyllands podcast "Midt i sygeplejen" der hvor du lytter podcast eller lige her.
En af de mest markante forandringer er brugen af døgnrytmeplaner, som sikrer, at alle medarbejdere kender borgerens vanlige tilstand.
”Før kunne hjemmehjælperne sige, at de syntes, en borger var anderledes, men vi manglede fakta at holde det op imod. Nu har vi klare beskrivelser, der gør det nemmere at se forandringer og handle hurtigt,” forklarer Nana Bjerrum, der udover at være udviklingskonsulent og sygeplejerske i Holstebro kommune har været en drivkraft i implementeringen af faste teams i et område af hjemmeplejen i kommunen.
Én sygeplejerske er ikke nok
Et af de vigtigste læringspunkter har været, at én sygeplejerske i et team er for lidt. I starten var nogle af grupperne for små, hvilket gjorde det udfordrende at opretholde faglig sparring og støtte.
”Vi har mange komplekse opgaver og brug for at diskutere ting med andre sygeplejefaglige kolleger. Ensomheden i små grupper blev for stor, så nu er der altid mindst to sygeplejersker i hvert team,” siger Tina Bust.
Denne ændring har ikke kun styrket den monofaglige sparring, men også gjort det lettere at tilrettelægge arbejdet og skabe kontinuitet for borgerne.
”Når vi er flere i et team, kan vi dele erfaringer og tage over for hinanden. Det skaber både tryghed og højere kvalitet,” forklarer hun.
Tværfaglighed gør en forskel
Foruden de interne teams har det tætte samarbejde med terapeuter, hjemmehjælpere og visitatorer gjort en stor forskel. Der holdes daglige morgenmøder og ugentlige tværfaglige konferencer, hvor borgere med komplekse forløb bliver drøftet.
”Tidligere sendte vi blot opgaver videre til hinanden. Nu arbejder vi sammen om at finde de bedste løsninger for borgerne,” fortæller Nana Bjerrum.
Et konkret eksempel er forebyggelse af unødvendige indlæggelser. Ved at bruge triageringssystemer kan hjemmeplejen og sygeplejen hurtigt identificere borgere, der viser tidlige tegn på sygdom.
”Vi så, at mange borgere blev indlagt med blærebetændelse. Nu fanger vi symptomerne tidligere og undgår unødvendige hospitalsophold,” siger Nanna Bjerrum.
En dynamisk process
Faste teams er ikke en statisk løsning. ”Vi justerer og tilpasser konstant, fordi virkeligheden ændrer sig. Borgernes behov og vores erfaringer gør, at vi hele tiden finder bedre måder at arbejde på,” siger Tina Bust.
Dette dynamiske fokus har blandt andet resulteret i en lokal gruppe, hvor repræsentanter fra alle faggrupper mødes hver 14. dag for at drøfte udfordringer og finde løsninger.
”Vi håber faktisk aldrig, at blive færdige med projektet, for det ville betyde, at vi ikke længere udvikler os,” afslutter hun.
Vil du høre mere om erfaringerne fra Holstebro og få inspiration til faste teams, så kan du lytte til seneste episode af podcasten fra DSR, Kreds Midtjylland “Midt I Sygeplejen” der, hvor du normalt finder dine podcasts, eller på www.dsr.dk/midtjylland.