Forkant
Ledelse er en konstant forbedringsrejse
Mette Touborg har foretaget markante skift i sin ledelseskarriere. Den 48-årige tidligere borgmester i Lejre gik fra at være politiker til at blive topembedsmand i Københavns Kommune. Hendes nye job som chef for Holbæk Sygehus knytter forbindelse til begyndelsen på hendes arbejdsliv: Mette Touborg er uddannet sygeplejerske og her fortæller hun, hvorfor ledelse er en konstant forbedringsrejse, og hvorfor sygeplejerskejobbet kan skabe gode ledere.
Forkant 2022 nr. 1, s. Side 22 - 24
Af:
Tom Ekeroth, Journalist, forkant@dsr.dk,
Asbjørn Ravn, Fotos
„Mange job og uddannelser kan være god baggrund for at blive leder, og det er ingen selvfølge, at man bliver en god leder, fordi man er uddannet sygeplejerske. Men jeg vil nu alligevel tillade mig at påstå, at der er lagt en god grobund for ledelse med en sygeplejerskeuddannelse og erfaringerne som sygeplejerske,“ siger Mette Touborg, der fra marts er ny sygehusdirektør på Holbæk Sygehus.
Hun er en erfaren topleder, senest som administrerende direktør for Kultur, Fritid og Borgerservice i Københavns Kommune. Oprindeligt er hun uddannet sygeplejerske på Frederiksborg Amts Sygeplejeskole.
„Balancen i at skulle forholde sig til helheder og samtidig kunne bemærke og fokusere på detaljer er en god evne at have tilegnet sig, når man skal lede. Skolingen i at observere ikke alene på det objektive, men i høj grad også alt det andet, der foregår i form af stemninger, forandringer i rummet, lyde, lugte, farver skærper ens opmærksomhed på betydningen af alt det ikke målbare, og det er en væsentlig evne som leder, synes jeg, kombineret med en oprigtig interesse for at stille spørgsmål, fordi det er vejen til at skabe øget indsigt og videndeling,“ siger Mette Touborg.
Respektfuld omkring andres faglighed
Hun mener også, at det at være trænet i det tværfaglige samarbejde og anerkende, hvad forskellig faglighed kan, er gode kvalifikationer: „Hertil hører en særlig disciplin i at være bevist om, hvad man selv kan – og hvad man ikke kan, så man er respektfuld omkring andres faglighed. Og så det måske mest indlysende: man kommer tæt på andre mennesker og bruger konstant sig selv i det møde, ofte i komplekse situationer, hvor man skal være til stede og nærværende omkring en patients situation. Og 10 minutter efter går man ind ad en anden dør og skal kunne levere lige så nærværende for det menneske, og det gør man også som leder – går fra et ledelsesrum til et andet, og her skal man opretholde sit fokus og sit nærvær, og samarbejde om løsninger,“ siger Mette Touborg.
Den nye sygehusdirektør mener, at sygeplejersker som ledere kan gøre en forskel på både den korte praksisnære bane og på den lidt længere bane, som hænger sammen med vores omverden:
„I forhold til det praksisnære er det først og fremmest ved at insistere på kvalitet i opgaveløsningen og evidens for den. Kvalitet i opgaveløsningen handler naturligvis om det umiddelbare konkrete resultat, men det handler i høj grad også om selve oplevelsen, som patienten, de pårørende eller samarbejdspartnere efterlades med. Altså det samlede indtryk af kvaliteten. Hvis man leder gennem ledere, så gælder det om at skabe rammer for, at dem, der er tættest på opgaveløsningen, bliver motiveret til at pege på udfordringer og inddraget i udvikling af og valg af løsninger.“
Her mener den erfarne topleder, at man skal gøre op med sig selv, om man vil forholde sig til alle tænkelige udfordringer, eller om man vil afgrænse mulighedsrummet, så man udelukkende peger på udfordringer, man selv har mulighed for at ændre på.
„Det er en konkret ledelsestilgang i forhold til praksis i hverdagen. Jeg synes også, mange ledere er gode til at bidrage til den offentlige debat – og det er vigtigt. Både i medierne og i andre sammenhænge. Ofte er der her tale om emner eller udfordringer, som eksisterer uden for ens eget mulighedsrum – altså er det andre, der kan skabe forandringen. Her er det derfor også ofte lidt længere – og nogle gange meget længere træk, der er tale om, men det er vigtigt at bidrage til hvis man ønsker at påvirke udviklingen,“ siger Mette Touborg, der selv har erfaring med at mene noget offentlig som tidligere borgmester i Lejre Kommune.
Pas på hamsterhjulet
Med flere toplederposter på CV’et kalder hun ledelse 'en konstant forbedringsrejse':
„Det handler meget om at sørge for at skabe sig tiden til at overveje sin ledelseshandlinger, at man ikke bare lader sig indfange i hamsterhjulet eller bruger alt for mange kræfter på at træffe beslutninger, men at man tør at kigge tilbage, men også tale med andre om sine beslutninger, både før og efter. Det handler også om at være bevidst om, at man som leder møder nogle andre generationer, end da man selv begyndte som leder,“ siger 48-årige Mette Touborg.
Det at være bevidst om 'forbedringsrejsen', at have en løbende refleksion over både valg og fravalg, er i særdeleshed vigtigt, hvis man går fra at være leder til at være chef. Men det skridt kræver også noget andet:
„Man skal have lyst til at lede driften i helhed og udvikle driften på tværs af forskellige fagligheder – og herunder også have et øget perspektiv på tværgående samarbejde. Det kræver at man vil finde balancepunkter, der flytter sig. Balancen mellem det strategiske og det operationelle, balancen mellem støttende og styrende ledelse, balancen mellem at stille spørgsmål og give svar, balancen mellem tiden man bruger internt og tiden man investerer eksternt, balancen mellem faglighed og politik,“ siger hun.
Chef for 2000 medarbejdere
Mette Touborg er i sit nye job chef for 2000 medarbejdere. Hun er allerede fra sin borgmestertid vant til ledelse af store organisationer, til at lede gennem ledere. Af de ledere hun selv er i kontakt med, kræver hun først og fremmest, at de tager et reelt ansvar for den ledelse, de er en del af:
„Det kan man gøre på flere måder, men først og fremmest kræver det åbenhed og gensidig tillid. At man sigter efter samme mål og har afstemt et professionelt værdifællesskab, som man leder efter – sammen. At man siger, når man er uenig – eller når man mener, der er noget, der er på vej til at skride. At man både siger til og fra. At man gør en indsats for at spille hinanden gode – det gør man blandt andet ved at være generøs,“ siger Mette Touborg.
Hun ser ikke nogen modsætning i en uddannelse, der har med mennesker at gøre og at gøre karriere.
„Tværtimod. At være leder og chef handler jo i høj grad om mennesker. Både i dagligdagen gennem mødet med og ledelse af organisationen, men også i forhold til patienterne. For selvom man som chef ikke kan have den samme direkte indflydelse på patienten som individ, som man kan i den direkte patientkontakt, så får man det jo indirekte gennem organisationen. Faktisk mener jeg, at en uddannelse, der handler om mennesker, giver en et godt afsæt for at gøre karriere i en organisation, hvor det netop kræver, at du kan og vil være i tæt kontakt og dialog med mange, og hvor du kærer dig om de rammer og vilkår, der skabes på arbejdspladsen – og for den enkelte ansatte,“ siger Mette Touborg.