Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Månedens bog om ledelse:
SAMARBEJDE SKAL LEDES FOR AT LYKKES

Samarbejde i organisationer er nødvendigt og kan være fantastisk, men det er også svært i praksis, og det kræver ledelse. Det er den røde tråd i Stine Reintofts nye bog ”Samarbejdets psykologi”. Vores anmelder kalder bogen både skarp og klog!

stine1

Ledelsesbøger og podcasts anmeldes af journalist og tidligere chefredaktør Tom Ekeroth.

Denne måneds bog:

Samarbejdets psykologi – ledelse af relationer i organisationer
Forfatter: Stine Reintoft
224 sider. 330,00 kr. Akademisk Forlag

Af Tom Ekeroth 

Gik du fra det sidste afdelingsmøde sort i sjælen? Og har du oplevet modvilje mod kolleger,  du ellers godt kan lide?

Samarbejde i organisationer er nødvendigt og kan være fantastisk, men det er også svært i praksis, og det kræver ledelse. Det er den røde tråd i Stine Reintofts nye skarpe og kloge bog ”Samarbejdets psykologi”.

Bogen tegner et præcist portræt af det moderne arbejdsliv: På mange måder et paradis for ildsjæle, men også et kompliceret sted med uklare roller, generationsforskelle, grænseløshed og ærekærhed. Et sted,  hvor vi oftest vil for meget, stedet hvor ildsjæle brænder ud. Og det er i disse rammer samarbejdet skal fungere, det skal ledes, og organisationerne sætter stor pris på dem, som kan det.

bog (2)

Samarbejde skal ledes

“Samarbejdets psykologi” er udgivet af Akademisk forlag i maj 2024. 
Bogen beskriver de 7 mest almindelige men også sværeste benspænd, når mennesker skal samarbejde.

Ud over begreber og modeller, der kan hjælpe forståelsen på vej, så peger bogen i retning af, hvad der er godt at gribe til i praksis, når samarbejdet skal hjælpes på vej.

Samarbejdets psykologi” er i to dele. Første del er bygget op om syv benspænd: Overophedede relationer, Individualisme og ærekærhed, grænseløshed, uklare roller, psykologisering, tvetydig og diffus magt i organisationen og fastlåste roller i teamet.

Ledere i dag er ofte bange for ikke at være tillidsvækkende autentiske ledere. De er bange for ikke at være i øjenhøjde, forstående og likable. Men vi mister rent faktisk de gode relationer i teamet, når en leder mister helheden af syne. Når lederen bliver spundet ind i følelsesmæssige sym- og antipatier hos den enkelte og i individualpsykologiske forklaringer, risikerer lederen at blive handlingslammet i rollen som leder”

Fra det femte kapitel, hvor benspændet er psykologisering

Anden del er en hel konkret håndbog i praktisk ledelse af samarbejde: Det centrale begreb i denne del er ”generøsitet”. Og det handler ikke om at fordre medarbejderne med kager. Stine Reintoft siger: ”Tiden kalder på en form for ledelse, der er generøs, men også grænsesættende. Tiden kalder på ledelse i den professionelle ramme og med medmenneskelig og demokratisk generøsitet for øje”.

Det kan du bruge bogen til:

Du er leder, teamleder eller projektleder med opgaven at lede samarbejde mellem medarbejdere præget at tidens forskellighed. Stine Reintoft giver dig den bedste hjælp til at lykkes.

Guide: De mest almindelige mødefaldgruber

Høre du til dem, der synes at det danske sprogs skønneste sætning er ”mødet er aflyst”? Så er du ikke alene. , men der er hjælp at hente. Stine Reintoft har kortlagt de mest almindelige mødefaldgruber.

En faldgrube kan helt enkelt være, at formålet med møderne er uklart.

Her er fire andre faldgruber...

Guide: De mest almindelige mødefaldgruber

1
Længden på møderne

Længden på møderne er generelt til den for lange side. Noget information kan gives på skrift forinden frem for på selve mødet.

2
Styringen af møderne

Styringen af møderne er utydelig og giver usikkerhed om hvordan den eneklet bliver en god mødedeltager.

3
Tid mangler

Tid mangler til at indgå aftaler om, hvilke (nye) handlinger skal følge mødet. Det bliver ved snakken.

4
For lille variation

For lille variation i både form og indhold, og møderne bliver for stillesiddende, Det betyder, at både hjerne og krop efterlades sløve og trætter.