Spring menu over
Dansk Sygeplejeråd logo

Tre gode råd fra rådgiveren: 
SÅDAN HÅNDTERER DU BEDST EN STRESSRAMT MEDARBEJDER

Rådgiver Simone Hyldahl, der ofte rådgiver stressramte, giver her et par konkrete råd til lederen, der pludselig har en medarbejder, der rammes af stress.

RÅD NUMMER 1. HAV STORE ØRER

Som leder går man meget ofte i gang med at ville ”fikse” ting for de medarbejdere, der har det svært. Men i stedet er det min erfaring, at man i stedet bør være enormt lyttende for at finde frem til, hvad det egentlig handler om. Det skaber bedst muligt samarbejde – også fremadrettet.


RÅD NUMMER 2. LÆG EN INDIVIDUEL PLAN

Den plan, du lagde sidst, virker måske ikke for den næste. Alle mennesker har individuelle behov, og kan blive stressede af forskellige ting. Sørg derfor for at få tilrettelagt en plan, der passer til den enkelte – både under og efter forløbet.

simone

Hvad har fremkaldt problemet?

Selvom rammer og opgaver spiller en rolle, når en medarbejder rammes af stress, så bør vi som leder også undersøge og måske indse, at vi kan være en del af problemet. 

Det kan for eksempel handle om, at vi uddelegerer for mange eller de forkerte opgaver, at arbejdsbetingelser ikke er optimale eller måske manglende opbakning, mener karriere- og stressrådgiver Simone Hyldahl.

RÅD NUMMER 3. FOREBYG

Prøv at gribe dine ansatte inden de falder, så du undgår en langtidssygemelding. Det kan for eksempel være ved, at du skaber en kultur, hvor du beder folk om at henvende sig, hvis der er noget, de er utilfredse med – og får spurgt ind til personalemøder og MUS-samtaler.

Find flere betragtninger fra rådgiver Simone Hyldahl i dette opslag på Linkedin - her! 

Læs også, hvad en chefsygeplejerske anbefaler i forhold til, hvordan du bedst tackler en stress-sygemelding. Læs artiklen her!